ک‌ج‌د‌ک-ا‌: باید هرکس به زبان مادری خود سخن بگوید

ک‌ج‌د‌ک-ا به مناسبت ۲۱ فوریه، روز جهانی زبان مادری بیانیه‌ای مکتوب را منتشر کرد و اعلام کرده است: «علیه سیاست انکار و نسل‌کشی لازم است هر کوردی به زبان مادری خود سخن بگوید.»

کنگره‌ی جوامع دمکراتیک کوردستانیان در اروپا (ک‌ج‌د‌ک-ا) به مناسبت ۲۱ فوریه، روز جهانی زبان مادری بیانیه‌ای مکتوب را منتشر کرد و اعلام کرده است که علیه سیاست انکار و سرکوب و آسمیلاسیون و نسل‌کشی لازم است هر کوردی به زبان مادری خود سخن بگوید.

تاکید کرده است که هدف اصلی نیروهایی که می‌خواهند کوردها را نسل‌کش نمایند این است که با زبان مادری سخن نگویند، در هر چهار بخش کوردستان سیاست انکار زبان کوردی وجود دارد، در ادامه گفته است: «علیه سیاست انکار و آسمیلاسیون لازم است هر کوردی به زبان مادری خود بنویسد و‌‌ بخواند. زبان کوردی زبانی غنی است و لازم است این موضوع به جامعه‌ی اروپا اعلام گردد.»

 ک‌ج‌د‌ک-ا زبان را به خصوصی‌ترین و اساسی‌ترین حق هر ملت و خلقی می‌داند و گفته‌ است‌: «زبان موجودیت جامعه است. همزمان زبان عامل اصلی احیای ملت‌ها و اختراعات و هنر و فرهنگ و وسیله‌ی اصلی ادبیات است.»

ک‌ج‌د‌ک-ا اعلام‌کرده ‌است که اشغال‌گران از طریق مختلف سعی در نسل‌کشی جسمانی و فرهنگی کورد دارند، خواسته‌اند از طریق سیاست انکار جامعه‌ای را از بین ببرند، بنابراین لازم است همگان این زبان را حفظ کرده و آن را توسعه دهیم، در ادامه از همگان خواسته است، با زبان مادری خود سخن بگویند.

در پایان گفته است‌: «به عنوان ک‌ج‌د‌ک-ا‌، ۲۱ فوریه روز جهانی زبان مادری را گرامی می‌داریم، به تمامی کسانی که برای زبان و آموزش کوردی مبارزه می‌کنند درود می‌فرستیم و برای آن‌ها آرزوی موفقیت داریم.»