'کلید دست‌یابی به راه حل در امرالی است'

وکلای حقوق بشری در باکور کوردستان و ترکیه ضمن اشاره به انزوای تشدید شده علیه رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان اعلام کردند که کلید دست‌یابی به راه حل برای مشکلات ترکیه در امرالی است.

واکنشها در مقابل انزوای تشدید شده بر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان ادامه دارند. در ازمیر مدافعان حقوق بشر، انزوای تحمیل شده بر رهر خلق کورد در زندان امرالی را مورد بحث و گفتگو قرار دادند و در این باره اعلام کردند که باید در مقابله با انزوا مبارزه شود.

سلام آلتان رئیس انجمن حمایت و پشتیبانی از خانواده‌های زندانیان و محکومین اژه EGE-TUHAYDER در این باره خاطرنشان ساخت که انزوای سیستماتیک علیه آقای اوجالان را به هیچ وجه نمی‌پذیرند. اوجالان در امرالی به نحوی بسیار شدید مورد انزوا قرار گرفته است و دیدار خانواده و وکلای وی را با وی ممنوع کرده‌اند. حق وی برای برقراری تماس تلفنی نقض شده است. این انزوا در هیچ جای دیگری وجود ندارد. ما به عنوان نمایندگان این انجمن این انزوای سیستمانیک را نمی‌پذیریم. ما خواهان لغو انزوا بر ایشان هستیم. لازم است که همه در مقابل این انزوا بپاخیزند. لازم است که همه از حقوق اوجالان دفاع کنند. لازم است که مبارزه و آکسیونهای ما در مقابله با این انزوا گسترش پیدا کرده و ادامه یابد.

جنایت علیه بشریت

احمد چیچک سخنگوی کمیسیون زندانیان سازمان حقوق بشر İHD شاخه ازمیر هم در خصوص تشدید انزوا بر رهبر خلق کورد اعلام کرد که این اقدام جنایت علیه بشریت بوده و لازم است که سریعا این انزوا لغو شود. در این باره چیچک اعلام کرد که انزوای تحمیل شده بر آقای اوجالان و زندانیان دیگر در زندان امرالی، جنایت علیه بشریت است.

چیچک در ادامه اظهار داشت: به دلیل عدم اطلاع از وضعیت آقای اوجالان جامعه دچار نگرانی است و این نگرانیها هم افزایش پیدا کرده‌اند. وکلا از این حق برخوردارند که با موکلان خود ارتباط برقرار کنند. انزوای تحمیل شده بر آقای اوجالان جنایت علیه بشریت است. لازم است که وکلا و خانواده ایشان سریعا با وی دیدار داشته باشند.

ترکیه را محکوم به تاریکی کرده‌اند

در همین رابطه خلیل جوشکون عضو انجمن حقوقدانان برای آزادی اوجالان، شاخه ازمیر هم اعلام کرد که سیستم امرالی سیستمی است که حقوق، قوانین و ارزشهای بینادین  بین‌المللی بشری را نقض می‌کند. انزوا تمام خطوط اخلاقی و وجدانی را در نوردیده است. این بی‌عدالتی و فقدان حقوق نه فقط برای اوجالان، بلکه برای تمام جامعه مایه مصیبت بوده است. وی در ادامه خاطرنشان ساخت که انزوا اوجالان بر تمام حوزه‌های جامعه سرایت کرده است و ترکیه را محکوم به تاریکی کرده‌اند.

تصمیم دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا

جوشکون همچنین گفت: کلید حل مسائل و مشکلات در این کشور در امرالی است. اوجالان ۲۲ سال است. ما همه مشاهده کردیم زمانیکه دیدارها با امرالی در جریان بودند، اوضاع چقدر آسوده و بدون مشکل یود. سیستم حقوقی و عدالت تنها مسیری است که می‌تواند این کشور را نجات بدهد. در صورتیکه تصمیمات دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا عملی شوند و انزوای تحمیلی بر ایشان لغو شود، این کشور روی ارامش به خود را می‌بیند. ما این مسئله را مشاهده کرده‌ایم. ما به عنوان انجمن حقوقدانان برای آزادی اوجالان خواهان خاتمه یافتن انزوا بر امرالی بوده و در این باره مبارزات ما ادامه پیدا می‌کند.