کمیسیون عالی حقوق بشر عراق: حکومت اقلیم کوردستان از بازگشت پناهجویان به مناطق خود جلوگیری می‌کند

نائب رئیس شورای عالی حقوق بشر عراق اعلام کرد، حکومت اقلیم کوردستان با استفاده از پناهجویان به معامله‌ی سیاسی دست می‌زند تا در انتخابات بتواند از رای‌های آنها استفاده کنند و به همین دلیل مانع از بازگشت آنها به خانه‌هایشان می‌شوند.

علی عبدالکریم الشمری نائب رئیس شورای عالی حقوق بشر عراق در مورد وضعیت پناهجویان در کمپ‌های جنوب کوردستان و به ویژه پناهجویان شنگال با خبرگزاری روژ‌نیوز مصاحبه‌ای انجام داد.

الشمری اعلام کرد، حکومت اقلیم کوردستان از پناهجویان داخل کمپ‌ها برای اهداف سیاسی خود سوء استفاده می‌کند تا بتواند در انتخابات از رای آنها استفاده کند. به همین دلیل مانع از بازگشت آنها به زادگاه خودشان می‌شود.

الشمری در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت، قبلاً به عنوان کمیسیون عالی حقوق بشر در مورد بازگشت پناهجویان و در گزارش‌های خود در این رابطه صحبت کرده و نوشته‌اند، پناهجویان ۱۳ کمپ اطراف موصل را به اجبار و زور بیرون کرده و مردم را به خانه‌های خود بازگردانده‌اند.

الشمری در مورد پناهجویان کمپ‌های اقلیم کوردستان هم گفت، نه عراق و نه هیچ کس دیگری نتوانسته است پناهجویان را به صورت دسته جمعی به خانه‌های خود بازگرداند. به دلایل سیاسی مانع از بازگشت پناهجویان می‌شوند. به نظر من بازگشت پناهجویان در اقلیم سیاسی شده است. به ویژه حکومت اقلیم می‌خواهد در انتخابات از رای پناهجویان استفاده بکند.

الشمری در ادامه به موضوع قابل توجهی اشاره کرده و می‌گوید، حکومت اقلیم کوردستان می‌خواهد مردم را آواره کند و برای این هدف راه را برای آنها باز می‌نماید. به ویژه بنابر گزارش وزارت پناهجویان آمده است؛ کسانی که از کمپ‌های موصل خارج شده‌اند، به خانه‌های خود بازنگشتند. آنها یکبار دیگر به جنوب کوردستان روی آورده و در کمپ‌های آنجا اسکان یافتند.

جانشین شورای حقوق بشر عراق در مورد وضعیت پناهجویان شنگالی گفت، در حال حاضر پناهجویان شنگالی برای منافع سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چون فقط شنگالی‌ها می‌توانند رأی دهند و تعداد آنها حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار رای می‌باشد. اگر این رای‌ها برای خود شنگال به کار گرفته شود، می‌توانند سه کرسی را در پارلمان عراق به دست آورند.

الشمری همچنین گفت، اهالی حمدانیه نیز اکنون آواره هستند. رای‌های آنها به اندازه به دست آوردن ۳ کرسی در پارلمان عراق می‌باشد. یعنی با هم حدود شش کرسی، اگر این رای‌ها برای کسانی که بر کمپ‌ها حکومت می‌کنند به دست بیاید، به عنوان مثال می‌توانند فقط با رای مهاجران، حداقل پنج کرسی را تضمین کنند.

الشمری در پایان سخنانش گفت، علی رغم آن که حکومت عراق نیز مطلع شده است، اما حقوق مردم موصل در انتخابات‌ها تضمین نشده است. به ویژه مردم شنگال اگر به خانه‌های خود بازنگردند، یکبار دیگر عراق نمی‌تواند حق رای آنها را حفظ کند و خود آنها هم نمی‌توانند یک بار دیگر آزادانه رای بدهند.