کنفرانس انزوا: اگر قانون در امرالی اجرا نشود، در هیچ کجا اجرا نخواهد شد

در کنفرانس ضد انزوا گفته شد: «اگر انزوای امرالی پایان نیابد در هیچ جا نمی‌توانیم جلوی این نا عدالتی را بگیریم، رژیم مجازات علیه کوردها تأسیس شد.»

کنفرانس انجمن حقوقدانان برای آزادی (OHD) تحت عنوان «ضد سیاست انزوا مبارزات صلح و آزادی» در استانبول ادامه دارد.

در آغاز این کنفرانس پیام آیلا عطا در زندان زنان سینجان قرائت شد، به این کنفرانس درود فرستاده بود و در پیام اعلام شده بود این نشان دهنده‌ی اراده و مبارزات خلق کورد است در برابر انکار و انحلال و آسمیلاسیون و همچنین در این مبارزات هدف رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با احیای سیستم دمکراتیک و اکولوژی و آزادی زنان دیده می‌شود.

نیهاد اَرن رئیس دفتر وکلای آمد پنل خود را تحت عنوان «رژیم مجازات برای زندانیان سیاسی شدیدتر می‌شود» ارائه کرد.

وی اعلام کرد که کوردها به سبب حاکمیت با نسل‌کشی و مفقودالاثر شدن مواجه شده‌اند ولی همچنان خواستار صلح بوده‌اند، همچنین به این اشاره کرد که تمامی قوانین ضد کورد و خواسته و مطالبات کورد اجرا می‌شوند.

در ادامه اَرن گفت: «در قرن اول از تأسیس جمهور، دادگاه‌های استقلال وجود داشت، مجازات را اجرا می‌کرد، مجازات اعدام را اجرا می‌کرد، سپس ‌گفتند اشتباه کرده‌ایم. این سیستم همیشه در این کشور وجود داشته است. به عنوان یک قانون جدید خود را نشان می‌دهد، اما در واقع همان سیستم قبلی است. تمامی سیستم‌ها علیه کوردهاست، این سیستم ثابت می‌کند که چگونه خواسته و مطالبات کوردها به عنوان جرم محسوب می‌شود.»

روزنامه‌نگار علی دوران توپوز تحت عنوان «بحران قضایی در ترکیه» پنل خود را ارائه کرد. وی بحران قضایی دادگاه قانون اساسی و دادگاه کیفری سنگین را یک نمایش توصیف کرد و اعلام نمود که این بحران عمدی ایجاد شده است، در زمان تأسیس جمهور نیز از دادگاه به همین شکل استفاده شده است.

این کنفرانس در نشست سوم ادامه دارد.