کنگره ملی کوردستان: وضعیت پناهجویان تراژدی بزرگیست

ک.ن.ک اعلام کرد، وضعیت پناهجویان در مرزهای بلاروس و لهستان تراژدی بزرگی است و برخورد این دو کشور بر خلاف موازین حقوق بشر بوده، باید اروپا در این رابطه راه‌حلی پیدا کند.

شورای رهبری کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) در بیانیه‌ای موضع‌گیری خود در رابطه با مسئله‌ی موج مهاجرت هم‌میهنان کورد باشور کوردستان و سایر ملیت‌ها به بلاروس و از آنجا به لهستان و کشورهای اروپایی را اعلام کرد و گفت: یک بار دیگر جهان و به ویژه اروپا با مسئله‌ی پناهجویان مواجه شده‌اند. وضعیت پناهجویان در مرزهای بلاروس و لهستان تراژدی غمناک است و برخورد این دو کشور در مقابل پناهجویان بر خلاف حقوق بشر است.

مشروح بیانیه ک.ن.ک :

یک بار دیگر جهان و به ویژه اروپا با مسئله‌ی پناهجویان مواجه می‌شود

هزاران پناهجو که بیشتر آنها اهالی باشور کوردستان، عراق و سوریه هستند، در مرزهای بلاروس و لهستان گرفتار شده و در میان جنگل‌های آن منطقه ناامید شده‌اند. این شرایط وضعیت خطرناکی را برای پناهجویان ایجاد می‌کند. در میان آنها هزاران زن و کودک وجود دارد.

مسئولین اتحادیه اروپا در سطوح عالی اردوغان، الکساندر لوکاشنکو و ولادیمیر پوتین حاکمان ترکیه، بلاروس و روسیه را متهم کرده‌اند که پناهجویان را برای اهداف خود به‌عنوان کارت سیاسی علیه کشورهای اتحادیه اروپا به کار می‌گیرند.

هدف این کشورها در مقابل کشورهای اتحادیه اروپا هر چه باشد و دلایل آنها هر چیزی که باشد، در مسئله پناهجویان برخوردی که مسئولین بلاروس و لهستان علیه پناهجویان انجام می‌دهند، برای بشریت و برای زندگی پناهجویان تراژدی غمناک و مخالف حقوق بشر است.

این برخوردها به هیچ وجه قابل قبول نیست.

ما از همه‌ی کشورهای اتحادیه اروپا و شخصیت‌های دارای وجدان دنیا می‌خواهیم، تا در مقابل این موضع‌گیری و برخوردهای ضدبشری سکوت نکرده و راه‌حلی برای این پناهجویان پیدا کنند. ما هدف کشورهای اتحادیه اروپا را می‌دانیم. در سال‌های گذشته نیز دیدیم که چگونه دولت ترکیه مسئله پناهجویان را به عنوان کارت فشار علیه اتحادیه اروپا به کار گرفت.  همزمان درخواست می‌کنیم به ویژه افکار عمومی باید اهداف و خواسته‌های اصلی اردوغان و دولت ترکیه را مورد توجه قرار دهند. آنها می‌خواهند راه را برای کوردها باز کنند تا کوردستان را تخلیه کرده تا بتوانند به راحتی دموگرافی منطقه را تغییر داده و همه‌ی گروه‌های مختلف منطقه را به آسانی تسلیم سیاستهای خود نمایند تا تحت کنترل آنها قرار گیرند. این استراتژی برای دموگرافی اقلیم کوردستان خطرناک است. چون اهداف دولت ترکیه و دیکتاتورها پیش ما کاملاً واضح و آشکار است. همزمان از مسئولین باشور کوردستان درخواست می‌کنیم تا هر چه سریعتر این مسئله را به طور جدی و با مسئولیت ملی و میهنی حل کرده و برای آن راه حلی پیدا کنند.

 ما در کنگره‌ی ملی کوردستان (ک.ن.ک) برای همکاری و پیدا کردن راه حلی برای مسئله‌ی پناهجویان قبل از آنکه تراژدی بزرگ‌تر و خطرناک‌تر شود، هر مسئولیتی که به ما سپرده شود به طور جدی آن را انجام خواهیم داد. در این راستا هیئتی از ک.ن.ک در روزهای آتی از مرز بلاروس و لهستان و محل اقامت پناهجویان دیدار خواهد کرد.