ک‌ن‌ک: در عراق، تصمیم برای بستن احزاب یک تصمیم سیاسی و بر خلاف دستاوردهای مردم کورد است

ک‌ن‌ک تصمیم برای تعطیلی ۳ حزب در عراق را تصمیمی سیاسی علیه دستاوردهای کوردها توصیف کرد و از دولت عراق خواست تا از این تصمیم خودداری کند.

شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) در ارتباط با تصمیم شورای عالی دادگستری عراق مبنی بر تعطیلی ۳ حزب در عراق و اقلیم کوردستان؛ جنبش آزادی جامعه کوردستان (جنبش آزادی)، حزب آزادی و دموکراسی ایزدی‌ها (پاده) و حزب جبهه مبارزه دموکراتیک بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه اعلام شد که این تصمیم سیاسی بوده و تحت فشار دولت ترکیه اتخاذ شده است.

بیانیه ک‌ن‌ک به شرح زیر ادامه یافت:

«همانطور که مشخص است مدت‌هاست که رفت و آمدها و نشست‌های هیئت‌های دو کشور افزایش یافته و در این دیدارها و نشست‌ها نکات بسیاری بر ضد جنبش آزادی خلق کوردستان مورد توافق قرار گرفته است. اخیراً اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تاریخ ۲۲/۴/۲۰۲۴ به عراق سفر کرد و در نتیجه ۲۶ توافقنامه بین دو کشور به امضا رسید. در میان این قراردادها، مهمترین آنها ،آنهایی بود که مخالف جنبش آزادی خلق کوردستان است. همه کوردها و کوردستانیان باید بدانند که رفت و آمدها و جلسات اشغالگران خیری به دنبال ندارد. پس از این بازدید، دولت عراق پ‌ک‌ک را به عنوان نیروی ممنوع اعلام کرد و به فعالیت‌های علیه آن پرداخت. همچنین ۳ حزب کورد دیگر را ممنوع کرده است.

در دهمین سالگرد نسل‌کشی در شنگال، ممنوعیت حزب آزادی و دموکراسی ایزدی‌ها (پاده) تصادفی نیست. تصمیم برای از بین بردن اراده باورمندان ایزدی، ادامه حمله داعش است.

این تصمیم و این اقدام ممکن است علیه برخی احزاب کوردستان بیان شود اما در نهایت علیه همه مردم کوردستان است و هدف آن تخریب دستاوردهای مردم ماست. با این تصمیمات و اقدامات، دولت عراق آرام آرام در مسیر منطق و خط حزب بعث قرار می‌گیرد. اگر این سیاست متوقف نشود، تمام دستاوردهای مردم کورد از جمله وضعیت فدرال اقلیم کوردستان با شکست مواجه خواهد شد. همه نیروهای کوردستان، همه نیروهای دموکراتیک عراق و همه عراقی‌هایی که کشورشان را دوست دارند باید این خطر را ببینند، این موضوع را جدی بگیرند و در مقابل این موضع بایستند.

جنبش آزادی جامعه کوردستان (جنبش آزادی) و حزب آزادی و دموکراسی ایزدی‌ها (پاده) دو حزب کوردستانی و همچنین اعضای ک‌ن‌ک هستند. ک‌ن‌ک مخالف انحلال و ممنوعیت احزاب سیاسی است. ک‌ن‌ک این احزاب را مانند سایر احزاب قانونی می‌داند. ک‌ن‌ک تصمیم شورای عالی قضایی عراق را به عنوان یک تصمیم سیاسی رد و محکوم می‌کند.»

در پایان این بیانیه این فراخوان صورت گرفت:

«به همین مناسبت، ما به عنوان ک‌ن‌ک از دولت عراق می‌خواهیم و به آنها می‌گوییم که این راهی که در پیش گرفته‌اید، راه اشتباهی است و باید هر چه زودتر موضع خود را تغییر داده و از این تصمیم خود عقب‌نشینی کنید.

همچنین از تمامی نیروها، احزاب و نهادهای کوردستان می‌خواهیم در مقابل این تصمیم بایستند و از دستاوردهای مردم کوردستان پاسداری کنند.»