ک‌ن‌ک: لازم است عراق دنباله رو ترکیه نشود

ک‌ن‌ک درباره‌ی دیدارهای اخیر مسئولان دولتی ترکیه با مقامات عراق بیانیه‌ای مکتوب را منتشر کرد، در این بیانیه ک‌ن‌ک حکومت عراق را فرامی‌خواند به به درخواست‌های دولت ترکیه گردن ننهد و به نمونه‌ی رهیافت در منطقه تبدیل شود.

دولت ترکیه از راه چندین دیدار و جلسه با مقامات عراق و مسئولان پ‌دک،‌ در نظر دارد عراق را در جنگ مقابل جنبش آزادی‌بخش کوردستان شرکت دهد. مرتبط با همین مورد شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) بیانیه‌ای مکتوب منتشر کرد و دولت عراق فرامی‌خواند تا به پیرو و دنباله رو نقشه‌های دولت ترکیه تبدیل نشود، همچنین از پ‌دک هم درخواست دارد تا در سیاست قتل‌عام کورد توسط دولت ترکیه، همکاری و همدستی نکند.

در این بیانیه ک‌ن‌ک اعلام کرده هدف دولت ترکیه نابودی تمام کوردهاست و صد سال است که این سیاست جمهوری ترکیه تغییر پیدا نکرده و می‌گوید: «در دیدار و جلسات حاکمان ترکیه با دولت عراق و حکومت باشور کوردستان،‌ هدف دولت ترکیه اینست که دولت عراق و حکومت باشور را به شریک خود در این سیاست خون آلود و پلید تبدیل کند. به هر طریقی هر اسمی بر این کار بگذاریم، واقعیت آن همین است که دولت ترکیه با خلق کورد در جنگ است. قصد دارد حکومت عراق هم در این جنگ مشارکت دهد تا اوهم بر علیه خلق کورد بجنگد.»

ک‌ن‌ک به این مورد اشاره دارد که بعد از آزمون چندین ساله عراق از جنگ با کوردها عراق بخوبی می‌داند که این جنگ به زیان همگان است و گفته است: «تمامی آن رژيم‌ها شکست خوردند وعراق اینچنین فاسد بود و شکست خورد. رژیم اردوغان دقیقا بمانند رژیم صدام همان وقت‌هاست. بیست سال قبل عراقی نوین ایجاد شد و قانونی بر اساس دمکراسی را برای خود درست کرد. بر طبق همین قانون مسئله کورد به شکلی فدرالی حل شده است. عراق به خوبی می‌داند که دشمنی کردن با کوردها ویرانی را با خود به همراه می‌آورد و برعکس این مورد، دوستی با کوردها دمکراسی و پیشرفت و توسعه را با خود به همراه می‌آورد. تلاش‌های دولت عراق به این دلیل است تا عراق به جنگی نوین دچار شود. در این مورد لازم است حاکمان عراق بسیار هوشیار باشند و گردن به درخواست‌های دولت ترکیه ننهند.

به گفته حکومت ترکیه، جنبش آزادی کوردستان تهدیدی است علیه عراق و لازم است از از میان برداشته شود. متاسفانه در جلسه دیروز۱۴/۳/۲۰۲۴ در بغداد، در ماده پنجم این موضع به درخواست ترکیه نوشته شده. این یک دام برای عراق است و لازم است عراق به این دام نیفتد. کوردها و جنبش‌های کوردها هیچ‌گونه تهدیدی برای امنیت عراق و دیگر طرفین ایجاد نمی‌کنند. بزرگترین تهدید از دولت ترکیه می‌باشد. ارتش ترکیه روزانه خاک عراق را ویران کرده و محیط زیست عراق را خراب می‌کند و شهروندان عراقی را به قتل می‌رساند. ارتش ترکیه بخش بزرگی از خاک عراق را اشغال کرده و۸۷ پایگاه نظامی را درخاک عراق ایجاد کرده و دها هزار سرباز را در آن مناطق مستقر کرده است. خواب و خیالات دولت ترکیه برای باشور کوردستان (شمال عراق) عیان هستند. می‌گویند استان موصل (منظورشان سراسر باشور کوردستان است) بخشی از ترکیه است. دولت ترکیه تاکنون هرجایی را که اشغال کرده باشد به زور هم که شده از آن بیرون نیامده. اگر موضعی جدی گرفته نشود خاک عراق راهم ترک نخواهد کرد. در عین حال به حملات و توطئه‌های دیگرش ادامه می‌دهد. آب دو رود دجله و فرات را بمانند یک سلاح برضد عراق به کار می‌بندد که این فجایع اقتصادی و اکولوژیکی را به وجود خواهد آورد.»

ک‌ن‌ک درخواست دارد تا عراق با درخواست‌های پلید های دولت ترکیه همکاری نکند، عراق در مقایسه با ترکیه، سوریه و ایران، راه‌حلی پیشرفته‌تر را در برگرفته، می‌گوید: «لازم است عراق دنباله‌رو ترکیه نشود، لازم  عراق ترکیه را به دنبال خود بکشاند. عراق می‌تواند در منطقه نمونه‌ای خوبی باشد و این نمونه در تمامی گفتگو و جلسه بدان اولویت بخشیده شده. اگر ترکیه به دنبال عراق کشیده شود  و عراق هم نمونه خود را گسترش دهد، جنگ وتهدید هم ایجاد نخواهد شد.»

ک‌ن‌ک از مشارکت مسئولان حکومت باشور در این جلسه بحث می‌کند و اعلام می‌دارد دولت ترکیه با هیچ کوردی دوست نیست و می‌گوید: «اردوغان و بسیاری از مسئولان دولت ترکیه چندین بار اعلام کرده‌اند که (آن اشتباهی را که در شمال عراق مرتکب شدیم در شمال سوریه دوباره نخواهیم کرد). لازم است تمامی کوردها معنای این حرف را بفهمد. نتیجه سیاست دولت ترکیه اینست که دستاوردهای باشور از بین بروند. متاسفانه مسئولان حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) و بخشی از مسئولان حکومت باشور نمی‌خواهند این واقعیت را ببینند. این واقعیت را لازم است هر کوردی ببیند و تمامی کوردستانی‌ها با یکدیگر دربرابر این نقشه‌های دولت ترکیه ایستادگی کرده و آن را متوقف کنند.»

ک‌ن‌ک در چند نکته دولت عراق و حکومت باشور را فراخوانده گفته:

«۱. درخواست‌های پلید دولت ترکیه را ببینند، در برابر این اهداف بدخواهانه و خودپرستانه ایستادگی کنند و در سیاست خون‌ آلود آنان مشارکت نکنند.

۲. لازم است برعلیه حمله و عملیات‌های دولت ترکیه در عراق، ایستاد و برای بیرون راندن پایگاه‌های نظامی و پایان دادن به اشغالگری‌های ارتش ترکیه به کار و کنش پرداخته شود.

۳. همانطور که عراق با کوردهای داخل مرزهایش در گفتگو است، لازم است تلاش‌هایش برای رهیافت مسئله کورد در دیگر کشورها را هم در نظر بگیرد بدان عمل کند و به شیوه‌ای صلح آمیر با کوردهای دیگر بخش‌ها هم گفتگو کند.

۴. لازم است حکومت باشور و مسئولان حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) با درخواست‌های پلید دولت ترکیه همکاری و همدستی نکنند و با نقشه و سیاست‌های قتل‌عام کننده آنان مخالفت و ضدیت کنند.»