ک‌ن‌ک سالگرد کارزار ۱۵ اوت را جشن گرفت

ک‌ن‌ک با بیان اینکه کوردها و کوردستانی‌ها با روحیه کارزار ۱۵ اوت مقاومت می‌کنند، خاطرنشان کرد: «شکست متعلق به دولت ترکیه و پیروزی از آن مردم کوردستان است.»

شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) به مناسبت سالگرد کارزار ۱۵ اوت بیانیه‌ای منتشر کرد.

«پرچم آزادی با هزینه‌های گزاف برافراشته شده است»

در ابتدای بیانیه آمده است: «سال ۱۹۸۴ روز ۱۵ اوت. کوردستان و ترکیه تحت اداره حکومت نظامی فاشیستی ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ بودند. ظلمی بی‌حد و شکنجه‌های بی‌رحمانه زندگی را بر مردم حرام کرده بود. زندان‌ها پر شده بودند از مبارزین. حکومت فاشیست انگار خاک مرده را بر روی مردم پاشیده بود. ترس مرگ و دستگیری حاکم گردانده شده بود. در آن شرایط سخت مردم کوردستان و رهبران جنبش آزادی کوردستان در مقابل ظلم و ستم دولت ترکیه ایستادند، سر تعظیم فرود نیاوردند، مقاومتی قوی توسعه دادند. از زندان گرفته تا همه عرصه‌های زندگی، مبارزه‌ای فداکارانه سازماندهی شد. بهای گزافی پرداخت شد، ولی در برابر این ظلم دولت، پرچم آزادی نیز برافراشته شد.»

ک‌ن‌ک با بیان اینکه در آن فضای سخت، مبارزه و مقاومت شجاعانه‌ای به نمایش گذاشته شد، گفت: «با شلیک گلوله در ۱۵ اوت ۱۹۸۴، بار دیگر ندای آزادی و رهایی کوردها و کوردستان در سراسر کوردستان و ترکیه به گوش رسید. در آن کارزار بزرگ و تاریخی، این بار دیهه و شمزینان عرصه مبارزه مسلحانه مشروع در کوردستان شد. با آن تلاش جرقه انقلاب کوردستان به آتشی فروزان در کشور و خاورمیانه تبدیل شد. عگید با گروهی از آزادیخواهان شروع کرد و امروز به یک نیروی گریلایی بزرگ در کوردستان و خاورمیانه تبدیل شده است. در مبارزه و مقاومت برای آرمان کوردستان این گام به خودی خود کارزار و پیروزی بزرگی است.»

در ادامه بیانیه ک‌ن‌ک آمده است:

«در چهلمین سالگرد ۱۵ اوت، دولت ترکیه به اشغالگری خود با تمام ابزارها و روش‌ها ادامه می‌دهد، دولت ترکیه در برابر مقاومت و مبارزه‌ی مبارزان آزادی، مردم کورد و همه کوردستانی‌ها به وضعیتی درمانده افتاده است. با این خشم و نفرتش، جنگ و حملات خود را افزایش می‌دهد. او در این اقدام علیه بشریت از همه سلاح‌ها برای از بین بردن زندگی استفاده می‌کند. از هوا و زمین بر سر مردم و مبارزان ما بمب‌های شیمیایی و سمی می‌باراند. علاوه بر زندگی انسان، طبیعت و محیط‌زیست کوردستان را نیز به جهنم مبدل کرده است. از درسیم تا جولمرگ، از قرس تا مَرَش به کوهستان‌ها و تپه‌ها و دره‌ها رفت تا جلوی بمباران‌ها را بگیرد.

حملات دولت ترکیه نه تنها در باکور، بلکه در روژاوا و باشور نیز ادامه دارد. در هر دو بخش حمله می‌کند و آن‌ها را اشغال می‌کند. این چندین سال است که در حال گسترش روزافزون اشغالگری‌اش در روژاوا و باشور است. پنج سال است که مناطق خاکورک، هفتانین، متینا، زاپ و آوشین را با تمام توان و با سلاح‌های ممنوعه (شیمیایی، فسفر، هسته‌ای تاکتیکی) بدون محدودیت مورد حمله قرار می‌دهد. در این مناطق و در سرتاسر کوردستان با روحیه ۱۵ اوت مقاومتی قوی و کم نظیر توسط گریلاهای آزادی کوردستان در حال انجام است.

«مردم کورد و کوردستانی‌ها با روحیه ۱۵ اوت مبارزه می‌کنند، شکست سهم دولت ترکیه است»

امروز دولت ترکیه به روزهای گذشته دهه ۸۰ بازگشته است و می‌خواهد مقاومت مردم کورد، مبارزه برای آزادی و آزادی کوردستان را سرکوب کند. نظام عدلی و قضایی به زنجیره دستگیری و اسارت مبارزان کوردستان تبدیل شده است. زندان‌ها پر از مقاومت‌گران آرمان کوردستان شده است. خشونت و شکنجه توسط پلیس و سربازان به یک امر عادی از زندگی همه مردم کوردستان تبدیل شده است. هر چیزی که به نام فرهنگ کوردی و زبان کوردی باشد را مورد هدف قرار می‌دهد. به عروسی‌ها و رقص‌ها حمله می‌کند، خوانندگان و نوازندگان کورد را بازداشت می‌کند، فرهنگ و موسیقی کوردی را ممنوع می‌کند.

اما این حرکات و اقدامات، همه این تلاش‌ها بیهوده است. کوردها، کوردستانی‌ها با روحیه کارزار ۱۵ اوت در میانه مقاومت و مبارزه قوی هستند. شکست سهم دولت ترکیه است. ائتلاف جنگ‌طلب و اشغالگر آک‌پ-م‌ه‌پ-ارگنکون در آستانه شکست است. پیروزی از آن مردم کوردستان است.

از سوی دیگر معمار ۱۵ اوت آقای عبدالله اوجالان ۲۶ سال است که در زندان امرالی تحت فشار و انزوای شدید قرار دارد. ۴۰ ماه است که هیچ اطلاعی از وضعیت او و رفقایش دریافت نشده است. این وضعیت خطرناک و غیرقابل قبول است و همه کوردها و دوستان کورد باید در کار و فعالیت علیه این وضعیت شرکت کنند. به همین مناسبت، ما به عنوان ک‌ن‌ک بار دیگر جای خود را در کارزار «آزادی برای آقای عبدالله اوجالان – راه‌حل مسئله کورد» می‌گیریم و از همه کوردستانی‌ها و دوستان کورد می‌خواهیم به این کارزار بپیوندند و آن را قوی‌تر کنند.

با این افکار و اندیشه‌ها، ما به عنوان ک‌ن‌ک چهلمین سالگرد ۱۵ اوت را به گرمی به مردم کورد، خلق‌های کوردستانی و دوستان کورد تبریک می‌گوییم، شهدای انقلاب را با احترام و تکریم یاد می‌کنیم، و در قبال یاد آنها سر تعظیم فرود می‌آوریم. چه شهدا و چه بازماندگانی که این کارزار تاریخی را راه‌اندازی کردند، درود بر ایشان باد، همه ما مدیون آنها هستیم و راه آنها را ادامه خواهیم داد. ضمناً به پیروان عگید به ویژه کسانی که هم اکنون در مناطق حفاظتی مدیا می‌جنگند و تمامی مبارزان راه آزادی کوردستان درود می‌فرستیم و برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنیم.»