کنش ‌«به آزادی رای بدهید»‌: اصرار بر انزوای تحمیلی، اصرار بر جنگ است

بستگان زندانیان در کنش ‌«به آزادی رای بدهید» که در شهرهای مرسین و ازمیر انجام شد، پیام ‌«در امرالی حقوق وجود ندارد، اصرار بر انزوای تحمیلی به معنای اصرار بر جنگ است» را دادند.

این کنش در مرسین در مقابل زندان طرسوس برگزار شد. اعضا و مدیران دم پارتی مرسین و مناطق پیرامون آن، مادران صلح، نمایندگان مجلس از حزب دم پارتی مرسین، علی بوزان و بستگان بسیاری از زندانیان در این کنش مشارکت کردند. کنشگران لباس‌هایی که عبارت ‌«انزوای تحمیلی جنایت علیه بشریت است» بروی آن نوشته شده بود را پوشیدند و بارها شعارهای ‌«زندانیان سیاسی شرافت ما هستند» و ‌‌«زنده‌باد مقاومت زندان‌ها» را سردادند.

باید گفتگو و مذارکره انجام شود

ریاست مشترک دم پارتی مرسین، رشات آشان در این کنش به پایان رساندن انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و وضعیت عدم آگاهی از او را خواستار شد. آشان گفت که اصرار بر انزوای تحمیلی به معنای اصرار بر جنگ است و گفت‌: ‌«ما در اینجا حکومت را فرامی‌خوانیم‌؛ انزوای تحمیلی بر جناب عبدالله اوجالان را به پایان برسانید و زمینه‌ای را فراهم کنید که او نقش‌‌اش را در صلح ایفا کند. هرچه می‌گذرد در ترکیه، کوردستان و خاورمیانه، جنگ دشوارتر می‌شود. دلیل جنگ نیز اینست‌‌؛ حکومت صلح را به موضوع اساسی و روز خود مبدل نمی‌کنند و نمی‌گذارند تلاش‌های مخاطب بودن توسعه یابند. کسانیکه در جنگ اصرار می‌ورزند، بدی را برای این کشور روا می‌کند. باید این جنگ به پایان برسد و انزوای تحمیلی بر جناب عبدالله اوجالان از میان برداشته شود. باید گفتگو و مذاکره توسعه یابد. اگر مسئله کورد در ترکیه به رهیافت دست نیابد، صلح به دیگر مناطق خاورمیانه هم نخواهد آمد. ما کسانیکه بر سیاست‌های جنگ‌افروزانه اصرار می‌کنند را محکوم می‌کنیم. رهیافت مسئله کورد، گفتگو و مذاکره است.‌»

نماینده پارلمان،‌ علی بوزان نیز گفت‌: ‌«ما در مقابل زندان طرسوس فراخوان می‌دهیم و می‌پرسیم‌‌‌‌؛ مطالبه ما شفاف است. ما می‌گوییم‌‌؛ بگذارید در زندان جزیره امرالی قانون و حقوق اجرایی شود. در زندان طرسوس چه حقوقی اجرایی است در امرالی هم همان حقوق اجرایی باشد. ما از حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ می‌پرسیم‌؛ مگر زندان امرالی بخشی از خاک جمهوری ترکیه نیست‌‌‌‌‌‌‌‌؟ آیا آن را به آمریکا، روسیه یا جای دیگری فروخته ایید و ما از آن بی‌خبر هستیم‌؟ ما می‌دانیم که در جزیره امرالی حقوق وجود ندارد. تا زمانیکه در جزیره امرالی حقوق اجرایی شود، تا زمانیکه انزوای تحمیلی بر جناب عبدالله اوجالان از میان برداشته شود و مسئله کورد از راه صلح‌‌آمیز و دمکراتیک به رهیافت برسد، مبارزه ما ادامه خواهد داشت. زمانیکه صلح و آرامش به این خاک بیاید، سلطه‌گری نیز به پایان می‌رسد. به همین خاطر بر انزوای تحمیلی و جنگ اصرار می‌کنند. ما می‌گوییم که انزوای تحمیلی را به پایان برسانید، صلح و آرامش را به این کشور بیاورید و حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ را به پایان برسانید.‌»

این بیانیه پس از کنش تحصن به پایان رسید.

ازمیر

جمعیت حمایت و پشتیبانی از خانواده‌های زندانیان و محکومین اژه ‌(EGE TUHAY-DER) و خانواده زندانیان نیز در مقابل زندان کِرکلار بوجا گردهم آمدند. کنشگران جنبش زنان آزاد ‌(ت‌ژآ)، نمایندگی حزب مناطق دمکراتیک ‌(د‌ب‌پ) در منطقه اژه و نمایندگان ژن‌آرت هنر نیز در این کنش مشارکت کردند. در این کنش پلاکارتی با عنوان‌ ‌«برای عدالت، انزوای تحمیلی را از میان برداریم و برای صلح اجتماعی، به آزادی رای‌ بدهید» برافراشته شد.

ریاست مشترک دم پارتی در ازمیر، وزان کارابولوت در این کنش سخنرانی کرد و گفت‌: «هفته‌هاست که صدای ما به دیوار خورده و بر می‌گردد. فرزندان و بستگان ما در زندان‌ها تحت انزوای تحمیلی قرار دارند، حکم‌ آزادی آنان باطل می‌شود، مجازات علیه آنان تعیین می‌شود. زندانیانی که۳۰ است در زندان می‌باشند، آزاد نمی‌شوند. در همین اواخر علیه زنان زندانی مجازات دیگری تحمیل کردند. ما می‌گوییم این اعمال غیرانسانی هستند، باید هرچه زودتر این اعمال انزوای تحمیلی در زندان‌ها به پایان رسانده شود. ما یکبار دیگر به تحمیل انزوا بر زندان‌ها، نه می‌گوییم.‌»

‌«ما طرفدار صلح هستیم»

عضو مجلس مادران صلح و خانواده‌های زندانیان، مدینه کایماز سخنرانی کرد و این فراخوان را داد‌: ‌«ما مادران صلح هستیم. بدون تفاوت و تبعیضی میان کوردها و ترک‌ها، ما برای سراسر جان صلح را می‌خواهیم. تا زمانیکه رهبر خلق کورد اسیر گرفته شود این ظلم به پایان نمی‌رسد، صلح به ترکیه نمی‌آید. باید تمام ترکیه این را بداند. ما طرفدار صلح هستیم، به ظلم معتقد نیستیم. ستم علیه کوردها و جنگ در کوردستان را متوقف کنید.‌»

این بیانیه با سردادن شعارهای ‌‌«آزادی برای زندانیان و کسانیکه تحت انزوای تحمیلی قرار دارند»، ‌«زنده‌باد مقاومت زندان‌ها» و ‌«ژن ژيان آزادی» به پایان رسید.