کنش ‌«به تحمیل انزوا پایان دهید»‌‌: در امرالی جنایت علیه بشریت انجام می‌شود

در کنش‌های ‌«به تحمیل انزوا پایان دهید» در شهرهای وان، آدانا و مرسین برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان پیام داده شده و چنین گفته شد‌: ‌«در امرالی جنایت علیه بشریت انجام می‌شود.‌»

با درخواست آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و رهیافت مسئله کورد از راه‌های دمکراتیک، در شهرهای بسیاری کنش ‌«به تحمیل انزوا پایان دهید» برگزار شد. بستگان زندانیان در وان، آدانا و مرسین این کنش‌ها را انجام دادند.

آدانا

بستگان زندانیان در آدانا در مقابل ساختمان آک‌پ گردهم آمدند و خواستند انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به پایان برسد. مدیران کنگره دمکراتیک خلق‌ها ‌(ه‌د‌ک)، مادران صلح، حزب مناطق دمکراتیک ‌‌(د‌ب‌پ)، حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌‌(‌دم پارتی)، جمعیت پشتیبانی و حمایت از خانواده ‌های زندانیان و محکومین آکدنیز ‌(AATUHAY-DER)، جمعیت حمایت و پیشتیبانی از خانواه‌های مفقوین در آکدنیز ‌‌‌‌‌(AYKAY-DER) در این کنش مشارکت کردند.

در این کنش‌، مشارکت کنندگان لباس‌هایی که عبارت «به تحمیل انزوا پایان دهید» بروی آن نوشته شده بود را پوشیده و برای و پلاکارتی با عنوان ‌«برای عدالت ما انزوای تحمیلی را شکست خواهیم داد، براس صلح اجتماعی به آزادی رای دهید» را برافراشتند و بارها شعارهای ‌«زنده‌باد مقاومت زندان‌ها» و ‌«نه به تحمیل انزوا، هم اکنون صلح» سرداده شد. رسیاست مشترک AATUHAY-DER‌، نوران اوزدَش انزوای امرالی را به مثابه ‌«غیر حقوقی و خودسرانه» بیان کرد. اوزدش ابراز کرد که انزوای امرالی در سراسر جامعه اشاعه یافته و به دلیل اساسی مشکلات موجود مبدل شده است. اوزدش از حکومت خواست به قوانین حقوقی نهادهای بین‌المللی عمل کند و چنین فراخوان داد: ‌«حقوق را عملی کنید و انزوای تحمیلی را به پایان برسانید.‌‌»

بیانیه، با تحصن و تشویق‌ به پایان رسید.

وان

این کنش در مقابل ساختمان دم پارتی منطقه راه آرموش وان انجام شد. در این کنش پلاکارتی با عنوان ‌«به زندانیان رای بدهید» برافراشته شده و احزاب سیاسی بسیاری و سازمان‌های جامعه مدنی نیز در آن مشارکت کردند، مدیریت دم پارتی منطقه راه آرموش، ویسَل شَن بیان کرد که تحمیل انزوا و نقض حقوق در سراسر ترکیه و کوردستان گسترش پیدا کرده است. او در ادامه بیان کرد‌: ‌«جوانانی همراه با آهنگ‌های کوردی رقصیده بودند، دستگیر شدند. تحمیلات فاشیستی،‌ صدا، رقص و شعارهای کوردی را به مثابه جرم می‌انگارد. دستگیری آن جوانان، وضعیتی که آک‌پ بدان دچار شده است این را نشان می‌دهد. طبق دادگاه عالی و دادگاه حقوق بشر اروپا گفتن ‌«زنده‌باد رهبر آپو» جرم نیست و هرچه زودتر باید این جوانان آزاد شوند. باید از این وضعیت غیرحقوقی جلوگیری شود.»

شن، توجه‌ها را به نظام تحمیل انزوای امرالی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان معطوف داشت و گفت‌: ‌«علیه جناب اوجالان یک نظام تحمیل انزوای سیستماتیک وجود دارد. در ابتدا وزارت دادگستری و سپس بسیاری از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی درباره این انزوای تحمیلی مسئول هستند. ما سی‌پی‌تی و تمام سازمان‌های حقوقی، اتاق و سازمان‌های حقوق بشری را فرامی‌خوانیم که علیه تحمیلات خودسرانه و غیرحقوقی در ترکیه به وظایف خود عمل کنند.»

مرسین

روسای مشترک دم پارتی در مرسین به همراه توده خلق که می‌خواست در مقابل ساختمان آک‌پ این شهر تجمع کنند، از سوی پلیس‌ها با مانع روبرو شدند. مشارکت کنندگان در این کنش نیز در پاسخ این کار پلیس‌، تحصن کردند. در کنش تحصن، شعارهای ‌«زنده‌باد مقاومت زندان‌ها» و ‌«ژن ژیان آزادی» سرداده شدند.

ریاست مشترک دم پارتی در مرسین، رَشات آشان سخنرانی کرد و گفت‌‌: ‌«حملات علیه جوانان به انزوای تحمیلی مرتبط است. دلیل اساسی این مشکلات نیز عدم رهیافت مسئله کورد می‌باشد. مسئله کورد در این کشور حکومت‌های بسیاری را از میان برداشت. پایان آک‌پ نیز چنین خواهد بود. بدلیل اینکه خلق کورد متوجه هویت، زبان، فرهنگ، باوری و خاک خود می‌باشد. هیچکس نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد. نه آک‌پ و نه حکومت پس از آن هم نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد. باید شما با این واقعیت روبرو شوید و مقطع گفتگوها را آغاز کنید. یکی از راه‌ و روش‌های این امر نیز از میان برداشتن انزوای امرالی می‌باشد. در همین چارچوب ما یکبار دیگر حکومت را فرا می‌خوانیم‌‌‌؛ به بخشی از عدم رهیافت مبدل نشوید اما به بخشی از رهیافت تبدیل شوید.‌»