کنش‌های «به انزوا پایان دهید»: مسئله کورد با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان حل می‌شود

بستگان زندانیان که در کنش‌های به انزوا پایان دهید، گرد هم آمدند خواستار دیدار هرچه سریعتر با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شدند و تاکید کردند که تا زمانی که انزوای امرالی ادامه دارد، مسائل حل نخواهد شد.

کنش‌های «به انزوا پایان دهید» بستگان زندانیان در چارچوب کمپین «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل مسئله کورد» در شانزدهمین هفته خود ادامه دارد.

وان

انجمن همکاری و همبستگی با خانواده‌های زندانیان و محکومین (TUHAY-DER) و بستگان زندانیان در شهر وان در مقابل ساختمان سازمان منطقه ریا آرموشه حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) بیانیه مطبوعاتی داد. هارون اوکای، رئیس مشترک استانی د‌ب‌پ، گلشن کورت، رئیس مشترک استانی دم پارتی شهر وان، عبدالله زیدان، ریاست مشترک شهرداری شهر وان، مجمع جوانان دم پارتی و جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ) و همچنین بسیاری از مردم در این مراسم شرکت کردند. این بیانیه توسط حسن شاهین، مدیر منطقه حزب مناطق دموکراتیک (د‌ب‌پ) خوانده شد.

شاهین با بیان اینکه حق زندگی و سلامتی در زندان‌های ترکیه در خطر است، گفت: «هزاران زندانی به شدت بیمار، معلول، کودک یا سالخورده باید آزاد شوند. دولتی وجود دارد که انتظار دارد این انسان‌ها بمیرند و باعث مرگ آنها شود. به منظور حفظ سلامت و حقوق جانی زندانیان ماه‌هاست که به درخواست‌های بهداری و معاینه پاسخ داده نمی‌شود. وزارت دادگستری همراه با وزارت بهداشت مرتکب جرم می‌شوند. دولت آک‌پ مسئول شرایط زندان زندانیان به شدت بیمار است که عملاً به یک حکم اعدام تبدیل شده است. دوره‌های ناعادلانه و طولانی بازداشت فرصت‌های تشخیص زودهنگام و درمان را برای خانواده‌ها و افراد بازداشت شده محدود می‌کند. سالانه بیش از ۱۰۰ زندانی و محکوم در شرایط زندان جان خود را از دست می‌دهند. هر کدام از آنها یک قتل سیاسی است. ما از دولت می‌خواهیم که از این همدستی در قتل خودداری کند، قانون را رعایت و اجرا کند.»

شاهین با بیان اینکه انزوای اعمال شده در زندان امنیت عالی امرالی غیرقانونی است و غیرقانونی بودن نهادینه شده است، گفت: «وضعیت عدم ارتباط مطلق در شخص آقای عبدالله اوجالان با تمام غیرقانونی بودنش ادامه دارد. از آخرین تماس با آقای عبدالله اوجالان در ۲۵ مارس ۲۰۲۱، در مجموع ۵۷۴ درخواست به دفتر دادستانی عمومی بورسا و زندان امرالی ارائه شده است که از این تعداد ۳۹۷ بار توسط وکلا و ۱۷۷ بار از سوی خانواده‌ها ارائه شده‌اند. حتی در این هفته، درخواست‌های جدید برای ملاقات وکلا و خانواده‌ها به اطلاع عموم رسید. اما همه این درخواست‌ها یا بدون پاسخ ماندند یا با «مجازات انضباطی» بدون دلیل رد شدند.»

آدانا

کنش بستگان زندانیان در آدانا شانزدهمین هفته خود را پشت سر گذاشت. خانواده‌ها در مقابل ساختمان سازمان استان آدانا آک‌پ تجمع کردند و خواستار رفع هر چه سریعتر انزوای امرالی شدند. مدیران کنگره دموکراتیک خلق‌ها (ه‌د‌ک)، مادران صلح، د‌ب‌پ، دم پارتی، انجمن کمک به خانواده‌های زندانیان و محکومان آکدنیز آدانا (AATUHAY-DER)، انجمن آکدنیز برای کمک و همبستگی با خانواده‌هایی که بستگانشان را از دست داده‌اند (AYKAY-DER) ) در مراسمی که تحت محاصره پلیس برگزار شد شرکت کردند.

مردم مکررا شعارهای «زنده باد مقاومت زندان‌ها»، «زندانیان سیاسی افتخار ما هستند» و «با مقاومت پیروز خواهیم شد» سر دادند. صیف‌الدین آیدمیر، رئیس مشترک استان آدانا دم‌پارتی، توجه را به حملات علیه مردم کورد و زبان کوردی جلب کرد. آیدمیر گفت: «زندانیان در زندان‌های نوع F، نوع S و نوع Y که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند، در انزوا قرار دارند، افراد در سلول‌های انفرادی قرار می‌گیرند و روزانه تنها یک ساعت اجازه تهویه دارند. مسئله کورد اساسی‌ترین مسئله است. راه‌حل مسئله کورد بزرگترین مسئله است. یکی از بازیگران آن آقای عبدالله اوجالان است. آقای اوجالان در شرایط انزوای شدید در زندان امرالی به سر می‌برد. آقای اوجالان می‌گوید؛ بیایید مسئله کورد را از طریق گفتگو و مذاکره حل کنیم. گفتگو و مذاکره این کشور را تجزیه نمی‌کند لعنت به کسی که بخواهد این کشور را تجزیه کند. این مسئله از مخاطبشان حل می‌شود. از طریق مسالمت‌آمیز و دموکراتیک حل خواهد شد. دست از این سیاست‌های بی راه‌حل بکشید. بیایید کشورمان را به یک کشور قانون دموکراتیک تبدیل کنیم. بیایید این جمهوری الیگارشی را به یک جمهوری دموکراتیک تبدیل کنیم و به نقض حقوق بشر و اقدامات ضد دموکراتیک در زندان‌ها پایان دهیم.»