کوردها، علویان و مهاجران در یک سال حداقل ۲۰۸ بار مورد حمله قرار گرفتند

مرکز مطالعات اجتماعی-سیاسی گزارش داد که حداقل ۲۰۸ حمله علیه کوردها، علویها و مهاجران در سال ۲۰۲۳ صورت گرفته است.

مرکز مطالعات سیاسی-اجتماعی با انتشار بیانیه‌ای «گزارش حملات نژادپرستانه علیه کوردها، علویان و پناهندگان» را برای سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۳ ، حداقل ۲۰۸ حمله نژادپرستانه/محلی/بی‌احترامی در رسانه‌ها گزارش شده است.

در این گزارش آمده است که به دلیل سخنان دولت و مخالفان، حملات زیادی صورت گرفته، فعالیت‌های ملی‌گرایانه زیادی علیه آوارگان زلزله مرکز مرش انجام شده و برخوردهای تبعیض آمیز زیادی علیه روستاهای علوی ساکن در منطقه زلزله زده صورت گرفته است.

ضمناً در این گزارش آمده است که از زمین‌های فوتبال تا زندان‌ها سخنان تبعیض آمیز علیه زبان مادری و هجمه‌های زیادی در کلانشهرها با نگرش‌های نژادپرستی/ بومی گرایی/بی احترامی صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است که علویان سال‌ها مجبور بودند اعتقادات خود را پنهان کنند و اکنون خانواده‌های پناهنده به فرزندان خود توصیه می‌کنند هویت کوردی خود را پنهان کنند تا از زبان خود در عرصه عمومی استفاده نکنند. تیم‌های زیادی بویژه آمد اسپور وقتی از منطقه خود به کمپ‌هایی می‌روند ، با الفاظ نژادپرستانه مواجه می‌شوند و همچنین مورد حملات فیزیکی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، کوردی هنوز به عنوان یک  «زبان غیر رسمی» در TBMM دیده می‌شود. از شرکت‌های اتوبوس محلی گرفته تا ساختمان‌های احزاب سیاسی، این کلمات نژادپرستانه در زبان روزمره رایج شده است.

در این گزارش آمده است که ۱۴۵ گزارش حمله/تخریب در بازرسی یکساله به ثبت رسیده است و گفته شده است: «ما شاهدیم که فعالیت‌های نژادپرستانه/بومی‌گرایانه علیه هویت کوردها بیشتر علیه زبان کوردی، تیم‌های فوتبال و احزاب سیاسی اتفاق می‌افتد. در همان زمان حداقل ۵۰ خبر علیه پناهندگان و ۱۳ خبر علیه علویان منتشر شد.