لودو د براباندر: تهدید دولت ترک علیه ناتو، پ.ک.ک را همچنان در لیست ترور نگاه می‌دارد

لودو د براباندر اعلام نمود که پ.ک.ک به دلایل سیاسی در لیست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است و بنابه همان دلایل هم در این لیست باقی مانده است.

بیست و نه سیاستمدار، نویسنده و فعال سیاسی، حقوقدان و هنرمند، ابتکار عمل بین‌المللی عدالت برای کورد را آغاز کردند. در میان این گروه آلفرد زلینگ برنده جایزه نوبل، اسلاوی ژیژک، متخصص حقوق بین‌المللی پروفسور نورمن پیچ، مایکل گونتر حضور دارند. این ابتکار عمل کارزاری را برای خارج کردن حزب کارگران کوردستان از لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا آغاز کرده است.

این ابتکار عمل اعلام کرده است که فرایند کنونی و واقعیات ملموس این مسئله را ناگزیر می‌کند که باید پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شود. از طرف دیگر ابتکار عمل تاکید می‌کند که برای دست‌یابی به آتشی، دمکراسی و حقوق بشر از شورای اتحادیه اروپا هم درخواست شده است که پ.ک.ک از لیست ترور خارج شود.

لودو د براباندر سخنگوی جنبش صلح بلژیک که در این ابتکار عمل حضور دارد در گفتگویی با آژانس خبری هاوار اظهار داشت: حزب کارگران کوردستان به دلایل سیاسی در لیست ترور قرار گرفته است. اردوغان برای آنکه رژیم ملی‌گرا و مستبد خود را همچنان در اریکه قدرت حفظ کند، نیازمند دشمن است. دولت ترک چند سال است برای به سکوت واداشتن و سرکوب مخالفان از ترریسم استفاده می‌کند. شهرداران انتخابی را برکنار و اعضای حزب خود را به جای آنها نصب می‌کند.

از آوارگان سوری به عنوان کارتی علیه پ.ک.ک استفاده می‌کند

لودو د براباندر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اروپا به دلیل ترس از موج دیگری از پناهندگان در اروپا همیشه با دولت ترک در گفتوگو مذاکره بوده و در این باره افزود: به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن این کشور بین آسیای میانه و خاورمیانه، ترکیه از موقعیت مهمی برخوردار است تا در دامن روسیه نلغزد. به همین دلیل اجازه می‌دهند که اردوغان جنگ خود علیه ترور را ادامه داده و پ.ک.ک. همچنان در لیست گروه‌های تروریستی باقی بماند.

لودو د براباندر در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که بدون پ.ک.ک مسئله کورد حل نشده و در ادامه افزود: گفتگوها با پ.ک.ک و توافق سیاسی برای تحقق آشتی در باکور کوردستان و شمال-شرق سوریه پیش شرط به شمار می‌روند. اردوغان برای انکه اقتدار خود را ادامه بدهد، به مانعی در این راه تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۵ بعد از خاتمه مذاکرات با پ.ک.ک، دیدیم که اردوغان حمله مستقیمی را به شهرهای کوردستان انجام داد. این حمله نوع برخورد و نگرش اردوغان را نشان می‌دهد.

لودو د براباندر در ادامه سخنان خود افزود که ادامه قرار گرفتن پ.ک.ک در لیست ترور سازمان ملل متحد یک ریاکاری به شمار می‌رود. پ.ک.ک در نبرد علیه داعش از نیروهای سوریه دمکراتیک حمایت می‌کند. پ.ک.ک از سال ۱۹۹۳ به بعد برای دست‌یابی به صلح تلاش می‌کند. جنبشی نظامی است که بر اساس اصول و حقوق انسانی و بین‌المللی عمل می‌کند. در کشوری مانند بلژیک دادگاه‌ها به کرات این حکم را صادر کرده است که برخورد ترک-کورد جنگ مسلحانه محسوب می‌شود و به همین دلیل در چارچوب قوانین تروریستی نمی‌تواند قرار بگیرد. در سال ۲۰۱۸ دیوان عدالت اروپا تصمیم گرفت که پ.ک.ک در لیست ترور قرار نگیرد،  بعدا این تصمیم ملغی شد، اما استدلالهای مربوط به خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور قدرتمندانه و کافی بودند. به همین دلیل غیر از این تصمیم که پ.ک.ک یک سازمان تروریستی نیست، سازمان ملل و دادگاه اروپا هیچ اولویت دیگری ندارد.

لزوم خارج کردن پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی

لودو د براباندر در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اظهار داشت که این لیست به منظور پیگیری اهداف سیاسی کاملا برخلاف واقعیت است. زمان ان فرا رسیده است که روشنفکران، روزنامه‌نگاران، سیاستمداران و احزاب سیاسی در کشورهای مختلف جهان، فعالانه اقدامات خود را برای خارج کردن حزب کارگران کوردستان از لیست ترور آغاز کنند. وی در خاتمه اظهار داشت که لازم است کشورهای عضو سازمان ملل متحد حزب کارگران کوردستان را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کنند و پرونده جدیدی در این رابطه گشوده شود. ما امیدواریم مانند بلژیک، کشورهای دیگر اتحادیه اروپا نشان بدهند که پ.ک.ک یک سازمان تروریستی نیست، و با هدف خارج کردن این حزب از لیست، دست به فعالیت بزنند.