لزوم دیدار فوری خانواده و وکلا با رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان

سازمان‌های حقوق بشری İHD, OHD و TUHAY-DER اعلام کردند که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که به دلیل واهی و اقدامات ۵ سال قبل آقای اوجالان، مجازات جدیدی بر او تحمیل شود. این سازمان‌های حقوق بشری خواهان دیدار فوری خانواده و وکلا با رهبر خلق کورد شدند.

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد ۲۳ سال است که در زندان فوق امنیتی امرالی با تدبیر بسیار شدید، ایزوله شده است و از ۹ ماه گذشته هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست. آخرین بار دادگاه کیفری شهر بورسا، در ۲۲ نوامبر دیدار وکلا با وی را ممنوع کرده است. تلاش‌های نهادهای مدنی و مدافعان حقوق بشر مبنی بر رفع انزوای تشدید شده بروی در امرالی هم همچنان ادامه دارند.

محمد کاراتاش ریاست شاخه وان سازمان حقوق بشر (İHD)، قدرت تمل ریاست مشترک شاخه وان انجمن حمایت از خانواده های زندانیان سیاسی (TUHAY-DER) و ساواش آوجی مدیر شاخه وان انجمن حقوقدانان برای آزادی اوجالان (OHD) خواهان دیدار سریع و بدون قید و شرط وکلا و خانواده‌ها با رهبر خلق کورد شدند.

محمد کاراتاش ریاست شاخه سازمان حقوق بشر شهر وان در باکور کوردستان در این باره اعلام کرد که انزوا نه فقط بر امرالی بلکه بر تمام زندان‌ها تحمیل شده است و این اقدامی ضد حقوق بشری به شمار می‌رود. کاراتاش خاطرنشان ساخت که حقوق و آزادی‌های اساسی محدود شده و زندانیان به همین دلیل دست به اعتصاب غذا زده‌اند و در این باره خاطرنشان ساخت که تلاش می‌شود تا هیچیک از خواسته‌های زندانیان سیاسی برآورده نشود. کاراتاش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که علت اصلی افزایش مشکلات در ترکیه، همزمانی تحمیل انزوا بر زندان‌ها و جامعه است.

خلق انزوا را قبول نمی‌کند

قدرت تمل ریاست مشترک قدرت تمل ریاست مشترک انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان سیاسی TUHAY-DER نیز در این باره اعلام کرد که انزوا روز بروز شدیدتر شده و اقداماتی مانند تبعید و شکنجه در تمام زندانها افزایش می‌یابد. برای نمونه مشاهده می‌شود که غریبه گزر در زندان دچار قتل مشکوکی می‌شود و اعلام می‌کنند که او دست به خودکشی زده است. اما در واقع او را زیر شکنجه به قتل رسانده‌اند. تمل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اگر انزوا بر امرالی به پایان نرسد، این اقدامات در زندان‌های دیگر هم روی می‌دهند. امروز زندانیان بسیاری تبعید می‌شوند. همین مسئله خود نوعی تلاش برای تحمیل انزوا است. نه خلق و نه زندانیان تحمیل انزوا را بر آقای اوجالان نمی‌پذیرند. به همین دلیل هم باید انزوای تحمیل شده و تشدید شده بر آقای اوجالان خاتمه پیدا کند.

پیاده کردن سیاستهای ویژه

ساواش آوجی مدیر انجمن حقوقدانان برای آزادی اوجالان OHD شاخه وان هم در این رابطه اعلام کرد که اگر وضعیت زندان‌های ترکیه بر اساس معیارهای حقوقی جهانی مورد ارزیابی قرار بگیرد، انزوا از طریق اقدامات مختلف پیگیری شده و مشاهده می‌شود که انزوایی تشدید شده در زندان امرالی بر رهبر خلق کورد ادامه دارد. آوجی در ادامه افزود: وزارت دادگستری ترکیه هر ۲ سال یکبار در رابطه با انزوا تحمیل شده بر امرالی اظهاراتی را منتشر می‌کند. در مراجعات مکرر وکلا، دادستانی کل به بهانه‌های مختلف و واهی دیدار با امرالی را منع می‌کند. سالیان درازی است که وکلا حقوق فردی خانواده‌ها را با اقدامات غیرقانونی نقض می‌کنند. گفته می‌شود که اوجالان به دلیل اقدامات خود در ۵ سال گذشته با مجازات تشدید شده روبرو شده است. این مسئله هرگز مورد قبول واقع نخواهد شد. زمانیکه به وضعیت آقای اوجالان در زندان امرالی نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که در امرالی اقدامات غیر قانونی و سیاست‌های ویژه‌ای ادامه پیدا کرده است. در میان خانواده و اجتماع نگرانی‌های جدی در مورد وضعیت سلامتی آقای اوجالان وجود دارد. لازم است که این نگرانی‌ها از میان برداشته شوند و سریعا بتوان با وی دیدار کرد.