«ما به پدرمان افتخار می‌کنیم، همین برای ما کافی است»

زوزان دنیز دختر خبرنگار حسین دنیز که در سال ۱۹۹۲ بر اثر حمله مسلحانه جان خود را از دست داد گفت که به پدرش افتخار می‌کند و راه او را ادامه خواهد داد.

حسین دنیز

۳۲ سال از قتل حسین دنیز روزنامه‌نگار و نویسنده می‌گذرد. دنیز در ۹ اوت ۱۹۹۲ در منطقه سری‌کانی رحا به قتل رسید. او سال‌ها در مناطق سِوَرَگ رحا و نسیبین مردین معلم بود.

دنیز که در جریان کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر بازداشت شده بود به مدت ۳ سال در زندان آمد زندانی بود. وی در سال ۱۹۹۱ کتاب مثل‌های کهن کوردی با عنوان «سخنان نیاکان کورد» و همچنین کتاب داستان کودکان با عنوان «بین حیوانات» را منتشر کرد.

همان فشار هم اکنون ادامه دارد

زوزان دنیز دختر حسین دنیز که در شهر وان زندگی می‌کند با بیان اینکه در حسرت پدر، بزرگ شده‌ام گفت: «هر سال آنچه در مورد او بر سر مزارش گفته می‌شود باعث غرور ماست، همین افتخار ما را بس است. در آن دوران سخت و دشوار، با قلم و نوشته‌های خود به تألیف و تولید محتوا پرداخت. پدرم فرهنگ ضرب‌المثل را به لهجه‌های کُرمانجی و زازاکی نوشت. فشارهای نظام امروز هم ادامه دارد. برخی می‌خواستند با کشتن او و با اقدامات غیرقانونی و خشن، راهش را به پایان برسانند، اما آن روز نتوانستند این کار را انجام دهند و امروز هم نخواهند توانست.»

ما راه آنها را ادامه خواهیم داد

دنیز توضیح داد که موسی انتر دایی پدرش بود و گفت: «پدرم را بزرگ کرد و او را به روزنامه‌نگاری متعهد تبدیل کرد. دایی موسی تنها ۴۰ روز پس از قتل پدرم به قتل رسید. ما راه آنها را ادامه خواهیم داد. ما به فرزندانمان از زبان، فرهنگ و زندگی خود می‌گوئیم. در آن زمان با کشتن، ما را سرکوب می‌کردند و امروز با جلوگیری از رقص، زبان، فرهنگ و لباس ما سعی در سرکوب ما دارند. اما آنها نمی‌توانند این کار را انجام دهند.»