مادران شنبه برای آیتان اوزتورک که در زمان دستگیری شهید شده بود، گردهم آمدند

مادران شنبه در هفته ۱۰۰۹ گردهم آمده و به کنش‌های خود برای آیتان اوزتورک که از سوی ژیتم ربوده شده و سپس در زمانی که دستگیر شده بود به قتل رسید، تجمع کردند.

مادران شنبه با درخواست مشخص شدن سرنوشت بستگان‌شان که در زمان دستگیری، مفقود شده و به قتل‌ رسیدند و عاملان این اعمال دادگاهی شوند، این هفته در میدان گالاتاسرای گردهم آمدند. مدافعان حقوق بشر، اعضای هیئت اجرایی مرکزی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌‌(دم پارتی)، موسا پیراوغلو در کنش‌های ۱۰۰۹مین هفته مشارکت کردند. مادران در این کنش گل‌های میخک و تصاویر بستگان‌ مفقود شده خود را در دست گرفتند. 

در کنش‌ این هفته، از عاملان ژیتم که آیتان اوزتورک را ۳۲سال قبل در درسیم به قتل‌ رساندند، حسابخواهی شد. گلسَرَن یولری که داستان زندگی اوزتورک را قرائت کرد، بیان داشت که مبارزه حقیقت و عدالت آنان به دلیل سیاست‌های عدم مجازات بی‌نتیجه مانده است. 

یولری اشاره کرد که برای اوزتورک و تمام مفقودین آنان از جستجوی عدالت دست برنخواهند داشت و گفت‌: ‌«ما همیشه یادآور می‌شویم که دولت ناچار است در راستای قانون و حقوق حرکت کند.‌» 

سپس نامه حنیفه یلدز، مادر مراد یلدز که در سن ۱۹ سالگی در روز ۲۳ فوریه ۱۹۹۵ در زمانیکه دستگیر بود،‌ مفقود شد، که از طرف پسرش برای خودش نوشته بود از سوی عضو IHD، تایلان بکین قرائت شد. 

پس از قرائت نامه، دایه یلدز با سخنان‌: ‌«عدالت هرگز به اینجاها نمی‌آید. من ۲۹ سال است که در خیابان‌ها و کوچه‌ها هستم، هنوز هم در همین میدان منتظر تو و عدالت هستم. اما متاسفانه عدالت اینجا نیست.‌» واکنش نشان داد.