مادران شنبه برای دوزگون تَکین گردهم آمدند

مادران شنبه برای دوزگون تکین، که ۲۹ سال پیش توسط دولت ترکیه در بازداشت به قتل رسید، گردهم آمدند.

مادران شنبه

مادران شنبه/کنشگران برای صد و نوزدهمین بار در میدان گالاتاسرای گرد هم آمدند تا جویای سرنوشت بستگان خود که ناپدید شده و در بازداشت به قتل رسیده‌اند شوند و عاملان آنها را به دادگاه بکشانند.

در تجمع این هفته از سرنوشت دوزگون تکین که ۲۹ سال پیش در بازداشتگاه استانبول ناپدید شد، پرسیده شد. گلسَرَن یولَری، رئیس انجمن حقوق بشر (IHD) شعبه استانبول به این واقعیت واکنش نشان داد که اگرچه جلسه دادگاه مادران شنبه دیروز پایان یافت و تبرئه شدند، اما محلی که بیانیه در آن صادر شد همچنان با موانع پلیس احاطه شده است.

گلسرن یولری خاطر نشان کرد که دوزگون تکین (۲۱ ساله)، نماینده کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری انقلابی (DİSK) شعبه شماره ۲ اتحادیه بافندگی-کار، پس از اینکه روز ۲۱ اکتبر ۱۹۹۵ از خانه برادرش در محله اَورَن در منطقه گونَشلی استانبول خارج ‌شد تا به محل کار در بایرام‌پاشا برود،‌ از وی خبری نشد. یولری در ادامه گفت که تکین به خانواده‌اش گفته بود که یک هفته تحت تعقیب پلیس بوده و پلاک یکی از خودروهای تعقیب کننده او ۳۴ ۶۶۷۶-ف بوده و کاغذی را که شماره پلاک روی آن نوشته بود در خانه گذاشته است. یولری گفت: «اهالی خانه خودرویی را دیده بودند که افرادی با لباس‌های غیرنظامی جلوی خانه‌شان در آن منتظر بودند. پس از ناپدیدشدن تکین، ماشینی که جلوی خانه منتظر بود، دیگر دیده نشد.»

گلسرن یولری گفت که تقریباً ۱۸ ماه پس از این حادثه، یک اعتراف‌کننده به نام قاسم آچیک توسط واحد ژاندارمری و مبارزه با تروریسم (JİTEM) مورد بازجویی قرار گرفت و اعلام کرد که تکین کشته شده و جنازه او در زباله‌دانی چادرکَنت در منطقه نظامی نزدیک اَدیرنه دفن شده است.

علی اوچاک، برادر حسن اوچاک که در بازداشت ناپدید شده بود، گفت: «سرنوشت دوزگون تکین چی شد؟ ما مبارزه را از جایی که اَلیف تکین و ولی تکین متوقف کردند، ادامه خواهیم داد.»