مادران شنبه در مورد سرنوشت گولون‌آی پرسیدند

این هفته، مادران شنبه در میدان گالاتاسرای گرد هم آمدند تا در مورد سرنوشت حسن گولون‌آی بپرسند که پس از ۳۲ سال پیش توسط نیروهای دولتی ترکیه بازداشت شده و دیگر خبری از او نشد.

مادران شنبه

مادران شنبه این هفته در میدان گالاتاسرای گرد هم آمدند تا در مورد سرنوشت بستگان خود که در بازداشت ناپدید شده و به قتل رسیدند بپرسند و خواستار محاکمه عاملان آن شوند. مدافعان حقوق بشر همچنین از مادران شنبه حمایت کردند که صد و هشتمین تجمع خود را برگزار کردند. مادران شنبه در مورد سرنوشت حسن گولون‌آی که ۳۲ سال پیش ناپدید شد، پرسیدند.

عایشه تپه، خواهر روزنامه‌نگار فرهاد تپه که ناپدید شده بود، بیانیه را خواند. عایشه تپه گفت که شناسنامه علی اکبر آتماجا که در ۲۳ می ۱۹۹۲ در آرتوین بازداشت و با شکنجه به قتل رسید، در پیش حسن گولون‌آی که در همان محله در استانبول زندگی می‌کرد پیدا شد و گفت که گولون‌آی در تاریخ ۲۰ جولای ۱۹۹۲ بازداشت شد و تا بحال هرگز برنگشت.

عایشه تپه گزارش داد که گولونای به شاهدی که در همان زمان در اداره پلیس استانبول نگهداری می‌شد گفت: «می‌خواهند مرا در بازداشت ناپدید کنند» و یکی از شاهدانی که در اداره پلیس غیرت‌تپه شکنجه شده بود گفت که شکنجه‌گران گفتند: «ما حسن گولونای را کشتیم، نوبت توست.» این خانواده به مقامات رسمی مراجعه کردند، اما بدون انجام تحقیقات موثر، تصمیم بر این شد که «نیازی به تعقیب قضایی» به دلیل اتمام زمان پرونده وجود ندارد.