مَرال دانش بشتاش در پارلمان، زندان امرالی را ‌‌«دوزخ‌‌» عنوان کرد

نماینده پارلمان از حزب دم پارتی،‌ مرال دانش بشتاش اعلام کرد زندان امرالی که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در آن زندانی می‌باشد به مثابه دوزخ طراحی شده است.

طرح تحقیق که از سوی هیئت اجرایی و نظارت حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(دم پارتی) درباره جلوگیری از آزادی زندانیان و به تعویق انداختن آزادی آنان،‌ در مجمع کل پارلمان مورد گفتگو قرار گرفته و به رای گذاشته شد.

نماینده ارزروم در پارلمان ترکیه و از حزب دم پارتی، مرال دانش بشتاش برای اینکه دلیل طرح ارائه شده را ابراز کند، به صحن مجلس رفته و سخنرانی کرد. بشتاش بیان کرد که دولت از زندانیان سیاسی انتقام می‌گیرد و گفت‌: ‌«اکنون مکانیسم انتقام وحشیانه اجرایی شده است. اکنون در جهان کشوری که دارای بیشترین تعداد زندانیان می‌باشد، ترکیه است. طبق جمعیت جهان شما نمی‌توانید به این امر افتخار کنید. اما این را هم نمایان می‌کند که جامعه ترکیه تا چه حد تحت خطرات قرار دارد.‌‌‌‌‌‌»

بشتاش توجه‌ها را به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان معطوف داشت و گفت‌:‌‌ ‌«زندان جزیره امرالی اکنون به مثابه یک دوزخ طراحی شده است. خانوده‌ آنان نیز نمی‌دانند، بیمار هستند، در قید حیات‌اند یا نه. در هیچ سیستمی در کل جهان، انزوایی تحمیلی که ۴۰ ماه ادامه داشته باشد و سال‌ها تداوم یابد،‌ وجود ندارد. مادران تنها برای اینکه چند سخن در مراسم فرزندان خود بیان کردند به زندان می‌افتند. این نظام ظلم است. این امر دیگر از فاشیسم نیز گذشته است. مجازات اعدام در ترکیه وجود دارد، اما نه بصورت یکباره‌؛ با درمان نکردن زندانیان، با نگه‌داشتن آنان در زندان‌ها، با به تعویق انداختن آزادی زندانیان، هر سال ده‌ها و صدها نفر در زندان‌ها جان خود را از دست می‌دهند. ما هرگز از این مسئله دست‌بردار نخواهیم شد. زندان‌ها آینه ترکیه هستند.‌»

پس از سخنرانی، نمایندگان پارلمان دیگر احزاب،‌ آن طرح را به پروسه رای‌گیری گذاشتند. طرح با آرای آک‌پ-‌م‌ه‌پ رد شد.