مدحت سنجار: باید مسئله کورد از طریق صلح و دمکراسی حل شود

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در ششمین کنگره حزب مناطق دمکراتیک شرکت کرده و اعلام نمود که ایجاد اتحاد ملی در میان کورد، از جمله وظایف و مسئولیت‌های حزب مناطق دمکراتیک بوده و لازم است مسئله کورد در ترکیه از راه صلح و دمکراسی حل شود.

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در ششمین کنگره عادی حزب مناطق دمکراتیک که در مرکز فرهنگی ناظم حکمت با شرکت هزاران نفر برگزار شد، سخنرانی کرد. سنجار در سخنان خود بر نقش حزب مناطق دمکراتیک در ایجاد اتحاد ملی و صلح تاکید کرده و اظهار داشت: تا زمانیکه در ترکیه صلح وجود نداشته باشد، دمکراسی هم به پیشرفت دست نخواهد یافت. صلح و دمکراسی هم تنها از طریق مسئله کورد بدست خواهد آمد.

متن سخنرانی مدحت سنجار در ششمین کنگره حزب مناطق دمکراتیک:

از صمیم قلب به شرکت کنندگان این کنگره درود می‌فرستم. حزب مناطق دمکراتیک در مبارزه دمکراسی و صلح‌طلبانه خود از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است. هم اکنون ششمین کنگره خود را برگزار می‌کند. من اعتقاد دارم که با نیرویی بزرگ این حزب حرکت خواهد کرد. حزب مناطق دمکراتیک همزمان از عناصر تشکیل دهنده حزب دمکراتیک خلق‌ها هم به شمار می‌رود. در این موقعیت هم می‌بینیم که با فداکاری و تصمیمات راسخ مبارزه برای صلح و دمکراسی را به پیش می‌برد. به همین دلیل حمایتهای وسیعی را از حزب دمکراتیک خلق‌ها ابراز داشته است. وجود ما، سازماندهی شدن ما و حرکت ما بر اساس تکثر، تکثر در فکر و زبان و اراده قدرتمند ایجاد شده است. اتحاد ما با نیروی خلق امکان‌پذیر است. در هر جایی، در هر زمانی، در مقابله با مرگ، در مقابله با جنگ، خلقمان بزرگترین نیرویمان بوده است.

حزب مناطق دمکراتیک در میان حزب دمکراتیک خلق‌ها مسئولیتهای ویژه‌ای را تعهد کرده است. یکی از این مسئولیتها، اتحاد ملی کورد است. این حزب نقش مهمی را بر دوش گرفته است و آن را انجام می‌دهند. تلاش‌های ویژه حزب مناطق دمکراتیک شایسته تقدیر هستند. خلق کورد در همه جا در معرض سیاستهای انکار و نابودی و انزوا بوده است. خودمدیریتی خلق علیه این سیاستها، سیاست اتحاد ملی را به پیش می‌برد. علیه سیاستهای انکار و انزوا، اتحاد ملی ناگزیر بسیار مهم به شمار می‌رود. نباید هیچ کس در این رابطه بهانه‌گیری کرده و برای اتحاد ملی کورد، لازم است سریعا مسئولیت تاریخی خود را بردوش بگیرد. در ترکیه تا صلح تامین نگردد، دمکراسی هم تحقق پیدا نمی‌کند. به همین دلیل باید مسئله کورد از طریق دمکراسی حل شود. مبارزه برای صلح نه فقط مختص به یک منطقه است. لازم است که ما با هم برای صلح فریاد بزنیم. صلح هم اکنون در همه جا لازم است. در مقابله با مبارزات و سازماندهی ما حملات بسیار بزرگی در جریان هستند. در مقابل این حملات هم ما اراده و عزم بسیار راسخ و قدرتمندی داریم. در زندان هوالان ما به عنوان زندانیان سیاسی همچنان زندانی هستند. مبارزه آزادی برای اتحاد خلق‌ها مبارزه‌ای حیاتی است. مبارزه آزادی برای صیانت از شرف خلق کورد حیاتیست. مبارزه آزادی برای تمامی زندانیان یک مبارزه حیاتی است. ما هرگز در مبارزه‌امان برای آزادی امتیاز نمی‌دهیم. ما با سربلندی حرکت خود را به سوی صلح و دمکراسی و آزادی ادامه می‌دهیم. و به این اعتقاد راسخ داریم.

اسنگُل دمیر: دست‌یابی به راه حل از امرالی می‌گذرد

بعد از سخنرانی مدحت سنجار، سخنگوی کنگره دمکراتیک خلق‌ها، اسنگل دمیر سخنرانی کرده و اظهار داشت: در روسیه هزاران نفر علیه حمله روسیه به اوکراین به میادین سرازیر شده‌اند. این افراد تنها علیه جنگ به میادین نیامده‌اند. بلکه علیه فقر و خشونت هم اعتراض کرده‌اند. باید خلق‌های ترکیه هم علیه جنگ موضعگیری کرده و موضعی مشترک اتخاذ کنند. در این رابطه است که باید به افکار رهبر خلق کورد، آقای اوجالان توجه کنند. آقای اوجالان در امرالی در شرایط انزوای سنگین قرار دارد. زیرا حکومت ترکیه خواهان صلح نبوده و جنگ‌طلبی را در پیش گرفته است. به همین دلیل درهای امرالی را بسته است. لازم است تمام کارگران، خلق‌های فرودست بگویند که راه صلح و دست‌یابی به صلح از امرالی می‌گذرد. زندگی مبارزه است. از هم اکنون به بعد، برخودان باید گسترش پیدا کند. زمان آزادی فرا رسیده است، زمان پیروزی فرا رسیده است.