مدحت سنجار: لازم است دادگاه قانون اساسی بدون آنکه تحت تاثیر قرار بگیرد قبول این پرونده را رد کند

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها دفاعیه‌ی آماده شده برای دفاع از حزب دمکراتیک خلق‌ها را به عنوان مانیفست دفاع از امید و اعتقاد به دمکراسی توصیف کرده و افزود: لازم است دادگاه قانون اساسی بررسی این پرونده را رد کند

مدحت سنجار ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در نشست گروه حزبی خود در پارلمان سخنرانی کرده و موضوعات روز را مورد تحلیل قرار داد. مدحت سنجار بخش بزرگی از سخنرانی خود را به دفاعیه‌ای اختصاص داد که به منظور ممانعت از تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها آماده شده است. مدحت سنجار در این باره سند دفاعیه حزب دمکراتیک خلق‌ها را به عنوان مانیفستی برای دفاع از امید و اعتقاد به دمکراسی توصیف کرده و اظهار داشت: از تمام اکادمیسین‌ها و حقوقدانان ارجمندی که در تهیه و تنظیم این دفاعیه با ما همکاری کردند سپاسگزاری می‌کنیم. گشودن این پرونده نه تنها حمله‌ای علیه حزب دمکراتیک خلق‌هاست، بلکه ما اعتقاد داریم که تلاشی است برای کودتایی که برای خاتمه دادن به نیروهای دمکراتیک در ترکیه صورت گرفته است. ما می‌خواهیم که دادگاه قانون اساسی بدون آنکه تحت تاثیر و فشار قرار بگیرد، فرایندی که را پیش از این آغاز کرده بود، مجددا آغاز نکند. خواست اساسی ما همان چیزی است که در دفاعیه پیشین خود ارائه کرده‌ایم.

در بخش دیگری از این سخنرانی مدحت سنجار ضمن اشاره به اعتراف محمد ایمور مدیر میت اظهار داشت: هفته گذشته گفتگویی با محمد ایمور، مدیر قبلی میت منتشر شده بود. اظهارات وی جدید نیستند، پیش از این هم چنین مطالبی را بر زبان آورده بود. ایمور در این گفتگو اعلام می کند دیگر تاب و تحمل ندارد، شهادت من در قتل‌های مهم را نمی‌پذیرند. با مثال‌های عینی نشان می‌دهد که دولت چگونه دست به قتل، شکنجه می‌زند. که چگونه دولت واحدهای ضد گریلا را با نام گلادیو ایجاد کرده است و چندین عضو میت را در رسانه‌های مستقر کرده است. به طور خلاصه جرایم بسیار بزرگی را می‌پذیرد. بله، آنها را می‌پذیرد، اما نسبت به این مسئله انتقاد می‌کند که به گزارش‌های مکتوب و مدارک اراه شده توجهی نمی‌شود. در واقع مسئله‌ای عادلانه است که بگوییم که در اینجا مسئله بزرگ و عمده وجود دارد. یعنی این مسئله به اعتراف ارتباطی ندارد. چنین اعترافاتی در ترکیه بسیار روی داده‌اند. چنین مدارکی، اطلاعات و اسناد مشابه سالهاست که منتشر می‌شوند. تحلیلهای سدات پکر آخرین نمونه آن هستند.

زندانها

مدحت سنجار در رابطه با وضعیت زندان‌ها هم گفت: مسئله دیگری که وجود دارد وضعیت زندان‌ها و نقض حقوق بشر و شکنجه است. وقایع زندان‌ها به مرحله خطرناکی رسیده‌اند. نمونه‌های بسیاری وجود دارند که اخیرا در رسانه‌ها هم بازتاب پیدا کرده‌اند. علیرغم تمام تلاش‌ها برای ممانعت از چنین اقداماتی، هر روز اطلاعات جدیدی در این خصوص منتشر می‌شوند. این مسئله به معنای نقض حقوق بشر و بازتاب دهنده چهره فاشیسم است. اگر شما می‌خواهید که چهره فاشیسم را ببینید، به اقدامات آنان در زندان‌ها نگاه کنید. البته در حوزه‌های دیگری هم اقداماتی انجام می‌شوند که در زندانها صورت می‌گیرند، جوهره فاشیسم در همه جا به یک نحو عمل می‌کند. اقداماتی که بعد از کودتای ۱۲ سپتامبر صورت گرفته‌اند مشخص هستند. زمانیکه به زندان‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که سیستم خود را در زندان‌ها مستقر کرده است، نهادینه کرده است. ما اطلاع داریم که در موارد وسیعی نقض حقوق بشر صورت می‌گیرد. اقدامات و برخوردهایی بسیاری وجود دارند که باید انجام دهیم، اما نباید این مسئله ما را مسئولیت‌پذیری دور کند. در این باره هیچ بهانه‌ای برای عدم مسئولیت پذیری وجود ندارد.

بر زبان آوردن کوردستان جرم نیست

مدحت سنجار در ادامه سخنرانی خود در نشست گروه حزبی در خصوص مباحثاتی که در باره بر زبان آوردن کلمه کوردستان ایجاد شده است گفت: شما می‌دانید که در دانشگاه‌ها هم بیعدالتی ادامه دارد. یک دانشگاهی جوان در دانشگاه فرات با نام حفیظ‌الله کوتوم به دلیل تویت خود که نوشته بود زنده باد کوردستان، مورد حمله قرار گرفته و به بهانه تبلیغات برای سازمان و تشویق به ترور مورد بازجویی و مجازات قرار گرفته است. اما می‌دانید که اصطلاح کوردستان، در این کشور جرم نیست. اکنون در این خصوص چند مثال را ارائه می‌کنم. تنها دو نمونه کافی هستند. نخست سخنرانی اردوغان در سال ۲۰۱۳ در نشست گروه حزبی خود، او می‌گوید گارد پارلمان نسبت به ابراز کلمه کوردستان هیچگونه واکنشی نشان ندهند و م.ه.پ و ج.ه.پ را که با ابراز کلمه کوردستان مخالفت می‌کنند مورد انتقاد  قرار می‌دهد. اردوغان در ادامه می‌گوید که کلمه کوردستان را در میان گزارش‌های پارلمان پیدا کنید که به شیوه‌ای شرم‌آور با تشویق گروه آ.ک.پ مواجه می‌شود. در سخنرانی دیگری هم می‌گوید: با ترس نمی‌توانید به دولتی بزرگ تبدیل شوید. کسانی که از کلمات می‌ترسند، کسانی که از تابوها و کابوس‌های ایجاد شده می‌ترسند، نمی‌توانند دولتی بزرگ را داشته باشند. اقدامات بزرگ با افکار کوچک امکان‌پذیر نیستند.