مدیر سابق میت: مسئولین دولت ١٨ تن را برای پول به قتل رساندند

مهمت أیمور از مدیران سابق سازمان استخبارات ترکیه (میت) افشا کرد که گردانندگان دولت ترک ١٨ نفر را برای پول کشته‌اند و نخست‌وزیر وقت تانسو چیلر از این جنایت‌ها اطلاع داشت.

مهمت أیمور، از مدیران سابق میت در برنامه گوکچر تاهینجیوغلو در کانال تلویزیونی ت٢۴ شرکت کرد. أیمور در آغاز برنامه چنین معرفی شد؛ 'کسی که از سال‌های دهه ١٩٧٠ در بسیاری از برهه‌های حساس ترکیه جای گرفته است، همیشه نام او به میان می‌آید، چه به عنوان یک خبرچین که از رویدادها اطلاع دارد و یا فردی که می‌توان روی گفته‌های وی در مورد رویدادها حساب کرد.'

جلسه رسیدگی به پرونده ١٩ مجرم از جمله محمد آغار که به دلیل ١٨ جنایت فاعل مجهول دهه ٩٠ برگزار می‌شود. مهمت أیمور در شبکه ت ٢۴ سخن گفت.

به گفته أیمور 'یشیل' به قتل رسید

أیمور گفت که دولت ترکیه فردی به نام محمود یلدرم با کد 'یشیل' را برای انجام جرم آموزش داده است و یشیل هیچ بهانه‌ای برای فرار ندارد. به گفته أیمور ' فردی که پول تقسیم می‌کرد یشیل را به قتل رساند.'

'قتل جم أرسور کار او بود'

مهمت أیمور می‌گوید:"افراد زیادی او را بکار گرفتند. اگر زنده می‌ماند هیچ راهی برای فرار از دست ما نداشت" و افزود که فرمانده احمد جم أرسور که یکی از مدیران ارشد ژیتم بود از سوی یشیل به قتل رسید.

'دولت نیازی به انسان‌های پاک ندارد'

أیمور می‌گوید که افرادی مثل یشیل وجود دارند و افشا کرد که دولت به انسان‌های پاک نیازی ندارد. أیمور افزود:"اکنون ما نیازی به انسان‌های پاک نداریم. انسان پاک چه اطلاعاتی را به من می‌رساند. کسی که در برخی مسائل دست داشته باشد به اقدامات مخربی دست می‌زند."

'دولت ١٨ نفر را کُشت'

أیمور خاطرنشان کرد که فردی به نام کورکوت أکنی که از نزدیکان او بوده است به دلیل ١٨ فقره جنایت محاکمه شده و در مورد این سئوال که "آیا دولت این ١٨ نفر را کشت؟" گفت "بله". این پرونده با اعتراف آیهان چارکن گشوده شد.

دولت به هرکاری دست می‌زند

به گفته أیمور دولت می‌تواند به هر کاری دست زند و این موضوع هم مشروع است، او افزود:"دولت از دیدگاه من می‌تواند به هر کاری که بخواهد دست زند. مشروع است. برای من هم همچنین است. اما اگر در آن منفعت وجود داشته باشد. این مقدار پول بده یا نه تو را می‌کشم متأسفانه این افراد اینگونه به قتل رسیدند."

أیمور یادآور شد که دولت عبدالله چاتل را برای جرم مورد استفاده قرار می‌داد و افزود که تانسو چیلر از رابطه مهمت آغار و عبدالله چاتل اطلاع داشت.

چیلر مطلع بود

أیمور مدعی شد که پس از آنکه میت کارش را با برخی افراد به پایان می‌رساند این افراد به گروه آغار پیوستند و گفت:"بله، آنان به عضویت همان گروه درآمدند. چیلر از این جنایت‌ها اطلاع داشت. اما چه کسی می‌داند که آغار چگونه این موضوع را روایت می‌کند؟ آغار گذرنامه و مدارک مورد نیاز را برای این افراد تهیه می‌کرد."

'دوغو پرینچک جاسوس انگلیس است'

أیمور در مورد دوغو پرینچک هم می‌گوید:"او عنصر استخبارات انگلیس و آمریکایی‌هاست. افراد پرینچک در داخل میت هستند. این افراد در داخل ارتش از سرباز وظیفه آغاز کرده و تا ژنرال‌ ارتقا یافته‌اند. از دیدگاه من پرینچک عنصر استخبارات انگلیس و امریکایی‌هاست. قطعا چنین است." أیمور در پاسخ به این پرسش که آیا مدرکی قابل استناد در این مورد در دست داری؟ گفت "آری. دارم."

'پرینچک برای جلوگیری از پیشرفت چپ‌ها بکار گماشته شد'

أیمور خاطرنشان کرد که دوغو پرینچک برای جلوگیری از چپ‌ها وارد عرصه سیاست شده است و افزود:"او سازمانی را در کنترل دارد که موظف به پیشگیری از پیشرفت چپ‌هاست. آمریکا در ترکیه به بسیاری از سازمان‌ها نفوذ کرده است. متأسفانه ما نتوانستیم به این نفوذ پایان دهیم."