مکی رَوَند: پ.د.ک و میت غیرنظامیان را می‌کشند، مسئولیت آن را بر عهده پ.ک.ک می‌اندازند

مکی رَوَند، سیاستمدار و روزنامه‌نگار کورد اهل آمیدی جنوب کوردستان، تأکید دارد که سازمان میت و پاراستن پ.د.ک در کشته شدن ۵ پیشمرگ در حادثه میتنا دست دارند. این روزنامه‌نگار در ادامه افزود؛"آنان غیرنظامیان را می‌کشند و به گردن پ.ک.ک می‌اندازند."

بازتاب‌ها علیه همکاری پ.د.ک در عملیات ترکیه علیه اقلیم کوردستان همچنان ادامه دارد. در نتیجه این حملات ۵ نظامی کورد که در حمله پ.د.ک به مناطق گریلایی شرکت داشتند، جان خود را از دست داده و ۴ پیشمرگ دیگر زخمی شدند. پ.د.ک و رژیم ترکیه همزمان ه.پ.گ را مسئول این حمله نشان می‌دهند، ولی ه.پ.گ در بیانیه خود اعلام کرد که آنها هیچ ربطی به این حمله ندارند و درخواست کرد که یک هیئت مستقل برای تحقیق به اقلیم و منطقه عملیات برود. اما تا کنون، در محل حادثه تحقیق انجام نشده است.

مکی رَوَند، سیاستمدار و روزنامه‌نگار اهل جنوب کوردستان قشون‌کشی پ.د.ک به مناطق تحت کنترل گریلا و همدستی با ارتش ترکیه را مورد انتقاد قرار داد. روند دو هفته پیش از حمله ۵ ژوئن با انتشار ویدیویی در حساب کاربری فیسبوک خود گفته بود که پ.د.ک و میت ترکیه پیشمرگه‌ها را خواهند کشت و پ.ک.ک را مسئول این کار نشان می‌دهند. روند، بتازگی پرده از نقشه تازه پ.د.ک و میت برداشته است. روند اظهار داشت که آنها این بار در نظر دارند با کشتن غیرنظامیان، پ.ک.ک را مسئول این کار اعلام کنند.

بارزانی دروازه را باز کرده است

روند با اشاره به اینکه حملات دولت ترکیه علیه اقلیم کوردستان ۳۰ سال است که همچنان ادامه دارد، گفت: "جنگ نه تنها با توپ و تانک صورت می‌گیرد، هم زمان به صورت سیستماتیک یک جنگ اقتصادی و روانی علیه جنوب کوردستان وجود دارد. دولت ترکیه به طور کلی چنین سیاستی را اجرا می‌کند. خانواده بارزانی نیز تمامی دروازه‌‌های جنوب کوردستان را به روی دولت و ارتش ترک باز گذاشته‌اند. به همین خاطر جنگی که در حال حاضر ادامه دارد یکی از عواقب سیاست‌هایی است که ۳۰ سال است اجرا می‌شود. مسعود بارزانی به خاطر منافع خود، دروازه کوردستان را به روی دولت ترکیه باز کرده و کلید کوردستان را به دست دولت ترک داده است. کوردها هزینه سنگینی داده‌اند. در این خاک قتل‌عام و انفال صورت گرفته و هزاران نفر شهید شده‌اند. این هزینه‌هایی که داده شده برای منافع عموم بوده، نمی‌شود که آن را نابود کرد."

خیانت ملی

روند، رهبر پ.د.ک مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان نچیروان بارزانی و نخست وزیر اقلیم کوردستان مسرور بارزانی را گماشتگان رژیم ترکیه در هولیر برشمرده و افزود: به دلیل اینکه بارزانی و فرزندانش گماشته ترکیه هستند در برابر عملیات‌های ترکیه ساکتند. اگر کلید خانه را به دشمن بدهی، نه نمی‌گویید. اما مردم چار بخش کوردستان بخاطر منافع یک خانواده سکوت نخواهند کرد. مسعود بارزانی از سال ۱۹۹۰ تاکنون در حال یک خیانت ملی است.

حمله ۵ ژوئن

درباره حمله ۵ ژوئن زمانی که نیروهای پ.د.ک در متینا آرایش نظامی گرفته و در نتیجه ۵ نظامی جان خود را از دست داده و ۴ نظامی دیگر زخمی شدند، اطلاعاتی از داخل پ.د.ک دو هفته قبل از این حادثه به دست مکی رَوَند رسیده است که؛ بر أساس اطلاعات به دست آمده که حدود ۱۰ الی ۱۵ پیشمرگ به دست پ.د.ک و میت ترکیه کشته خواهند شد و مسئولیت این کار را به گردن پ.ک.ک خواهند انداخت.  با این برنامه هدفشان این بود که جنگ را آغاز کنند. من درباره این یک بیانیه دادم و ۱۰ روز پس از آن این حادثه رخ داد و گفتند پ.ک.ک این کار را کرده است. اما همه می‌دانند که این حمله توسط پ.ک.ک صورت نگرفته است، پ.د.ک نیز این را می‌داند. وسیله نقلیه پیشمرگه مورد حمله هوایی قرار گرفت."

نقشه کشتن غیرنظامیان

روند، درباره نقشه‌های جدید پ.د.ک و ترکیه گفت: "این بار غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند. همان نیروهای پ.د.ک و میت ترکیه غیرنظامیان را می‌کشند و آن را به گردن پ.ک.ک می‌اندازند. این اطلاعات از درون پ.د.ک به من رسیده است. یک روز پس از ۵ ژوئن در دینارته به یک خانواده فشار آوردند و صاحب خانه گفت: "پ.ک.ک به خانه من حمله کرد و می‌خواست مرا بکشد ولی من خود را از دست آنها نجات دادم." پ.د.ک این دفعه این راه را تجربه می‌کند و  غیرنظامیان را می‌کشد. این نقشه جدید آنهاست. ابتدا کشتن پیشمرگه‌ها، این دفعه کشتن غیرنظامیان. به این ترتیب پروپاگاندای "پ.ک.ک غیرنظامیان را می‌کشد" را راه می‌اندازد. خلق کورد باید هشیار باشند. میت و پ.د.ک تلاش می‌کنند که این نقشه خود را اجرا کنند.

منافع بارزانی

مکی رَوَند، سیاستمدار کورد در پایان با اشاره به اینکه پایگاه نظامی ترکیه در اقلیم کوردستان از پایگاه نظامی پ.د.ک بیشتر است، خاطر نشان ساخت: همه چیز تحت کنترل دولت ترک است. برای بارزانی فقط منافع اقتصادی مهم است. آن هم دولت ترک آن را براورده می‌کند. بارزانی سالهاست که دستمزد کارمندان اقلیم را نمی‌دهد. سالهاست که در کوردستان حکومت می‌کند و به فکر منافع خود است. خوب بدانند که از این حوادث فقط مردم کورد و کوردستان ضرر خواهند کرد.