ممنوعیت ملاقات برای خبرنگارانی که خبر ژینا امینی را منتشر کردند

اعلام شد خبرنگارانی که خبر مربوط به ژینا امینی را منتشر کردند و دستگیر شده‌اند، از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده‌ی خود منع شده‌اند.

ایران جلیلی مادر روزنامه‌نگار نسیم سلطان، در ۱۰ دسامبر آذر ۲۰۲۳ از ممنوعیت ملاقات الهه محمدی و نیلوفر حمیدی با خانواده‌هایشان خبر داد. جلیلی در گفتگو با رسانه‌های اپوزیسیون ایران گفت: «نسیم سلطان، الهه محمدی و نیلوفر حمیدی از تماس و ملاقات با خانواده‌هایشان منع شده‌اند.»

در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳، دیوان عالی کشور رای خود را در رابطه با الهه محمدی و نیلوفر حمیدی که برای اولین بار درباره قتل ژینا امینی توسط پلیس اخلاق ایران اطلاع‌رسانی کرده بودند، صادر کرد.

بر اساس این تصمیم، الهه و نیلوفر برای سه اتهام مختلف محکوم شدند. الهه به ارتکاب جرم «همکاری با آمریکا که به‌عنوان کشور دشمن تعریف شده است» به ۶ سال حبس تعزیری، ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

نیلوفر حمیدی نیز به اتهام «همکاری با آمریکا» که به‌عنوان دولت دشمن تعریف شده و به جرم اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال زندان محکوم شد. وی همچنین به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

همچنین بر اساس ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی، عضویت این دو خبرنگار در حزب، گروه، تشکل یا انجمن سیاسی به مدت ۲ سال ممنوع است. ایران جلیلی این وضعیت را محکوم و از ممنوعیت حق ملاقات خبرنگاران با خانواده‌هایشان ابراز ناراحتی کرد.