مقدس کوبیلای شهردار مشترک سابق آزاد شد

شهردار مشترک سابق شهر آگری، مقدس کوبیلای از زندان زنان سینجان آزاد شد.

شهردار مشترک سابق شهر آگری، مقدس کوبیلای از حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه‌د‌پ) از زندان زنان سینجان آزاد شد. علاوه بر مادر کوبیلای، سری ساکیک، نماینده پارلمانی شهر آگری از حزب برابری و دموکراسی و خلق‌ها (دم پارتی)، سازمان دم‌پارتی آنکارا و بسیاری از زنان از کوبیلای استقبال کردند.

کوبیلای در سخنانی با بیان اینکه به خاطر رفقایش که در داخل هستند ناراحت است، گفت: « از ۹ رفیقی که ۳۰ سال است پنج نفر باید آزاد شوند اما متأسفانه هر ۶ ماه یکبار آزادی آنها به تعویق می‌افتد. امیدوارم این بی‌عدالتی فورا برطرف شود و رفقای ما آزاد شوند.»

مقدس کوبیلای کیست؟

مقدس کوبیلای که در سال ۱۹۹۰ به طور فعال وارد عرصه سیاست شد، از سوی حزب دموکراسی خلق‌ها (DEHAP) به عنوان شهردار مشترک شهرستان بازید آگری انتخاب شد. در سال ۲۰۰۴، کوبیلای در انتخابات پیش از انتخابات حزب خود در برابر ۸ نامزد مرد پیروز شد و در انتخابات شهرداری با اکثریت آرا دوباره به عنوان شهردار مشترک انتخاب شد. کوبیلای تا سال ۲۰۰۹ به وظایف خود ادامه داد و در انتخابات ۱ ژوئن ۲۰۱۴ به همراه سری ساکیک شهردار مشترک آگری بود.

اگر چه کوبیلای قبلا نیز برای اظهار رفته بود، در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۶ در جریان یورش به خانه دخترش بازداشت شد. وی در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶ بازداشت و در ۱ مارس ۲۰۱۷ قیم به شهرداری که کوبیلا شهردار مشترک آن بود منصوب شد. در جلسه تصمیم‌گیری که در ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ برگزار شد، کوبیلای به ۸ سال و ۶ ماه و ۱۵ روز زندان محکوم شد. این حکم بعداً توسط دادگاه منطقه ارزروم و دیوان عالی کشور تأیید شد. از آزادی کوبیلای بارها توسط هیئت نظارت و اداره زندان جلوگیری شد.