عمر اوجالان: باید فوراً به امرالی برویم، همه باید حمایت کنند

عمر اوجالان نماینده دم پارتی از رحا گفت: «ما می‌خواهیم بلافاصله با رهبر اوجالان ملاقات کنیم. همه باید از این خواسته حمایت کنند. همه باید در مورد این جنگ پاسخ بخواهند.»

انزوای امرالی

عمر اوجالان نماینده حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) از رحا و برادرزاده رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، در مورد انزوای اجباری شدید و کمپین جاری با خبرگزاری مزوپوتامیا (MA) گفتگو کرد.

عمر اوجالان با اعلام اینکه زمان کوتاهی تا سالگرد توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر ۱۹۹۸ علیه رهبر عبدالله اوجالان باقی مانده است، گفت: «با رهبر اوجالان به شکلی خارج از قانون، مغایر با عهدنامه‌های ملی و بین‌المللی رفتار شد؛ او از سوریه اخراج شد و به شکلی ناشایست به ترکیه آورده شد. قوانین بین‌لمللی در مورد او نقض شد. رهبر اوجالان در تاریخ به دار آویختن شیخ سعید محاکمه شد. عبدالله اوجالان به عنوان یک زندانی سیاسی دستگیر شد.»

عمر اوجالان با بیان اینکه تصمیم دولت ترکیه به نقض حکم دادگاه حقوق بشر اروپا  در سال ۲۰۱۴ مهم و بدون توجیه است، سخنان خود را اینگونه ادامه داد: «۱۰ سال گذشته و ترکیه هیچ تلاشی نکرده است. مجلس باید در قوانین اجرایی تغییراتی می‌داد. این کمیته آخرین بار سه سال پیش اجرای این حکم را در دستور کار خود قرار داد. کودتای ترکیه و بیانیه «ما در داخل با تروریسم می‌جنگیم» به طور غیرعادی به زمان ارائه این حکم نزدیک بود. نمی‌دانیم در جلسه‌ دیگری که قرار است برگزار شود چگونه تصمیم گیری می‌شود. اما وقتی از رهبر اوجالان و کوردها در ترکیه نام برده می‌شود باید بررسی بیشتری انجام شود. قانون در این موارد اعمال نمی‌شود.»

«نقض قوانین بین المللی از امرالی شروع شد»

اوجالان با بیان اینکه کمیته قدرت اعمال این حکم را در مورد ترکیه دارد و با یادآوری روند اقدامات اعمال شده در مورد آذربایجان، گفت: «چرا همین روند را در مورد ترکیه اعمال نمی‌کنیم؟ موقعیت استراتژیک ترکیه با آذربایجان متفاوت است. لابی‌گری که ترکیه از مدت‌ها قبل با نهادهای اروپایی انجام می‌دهد، اکنون آشکار شده است. موضوع پناهندگان انسانی نیز به ابزار باج‌خواهی تبدیل شده است. نه تنها حکم در مورد رهبر اوجالان، بلکه احکام عثمان کاوالا، صلاح‌الدین دمیرتاش، فیگن یوکسکداغ، و جان آتالای بر همین اساس مورد معامله قرار می‌گیرند. در قانون اساسی آمده است که «اجرای عهدنامه‌های بین‌المللی مقدم بر قوانین داخلی است.» با این حال ترکیه از ابتدای باز کردن امرالی، هم قوانین خود و هم قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است.»

«هیچ گزینه‌ای جز مقاومت وجود ندارد»

اوجالان با بیان اینکه ۴۲ ماه است هیچ اطلاعاتی از امرالی دریافت نکرده‌اند، به عدم اطلاع‌رسانی واکنش نشان داد و سخنان خود را اینگونه ادامه داد: «منافع قدرت‌های بین‌المللی مقدم بر همه چیز شده است. این منافع و موضع قدرت‌های خارجی، ترکیه را هارتر کرده است. ما چاره‌ای جز مقاومت در برابر سیاست‌های خصمانه ترکیه نداریم.»

«میتینگ ۱۳ اکتبر بسیار مهم است، همه باید شرکت کنند»

اوجالان اعلام کرد که با سیاست تحمیل انزوا می‌خواهند رهبر عبدالله اوجالان فراموش شود و ادامه داد: «دولت نتوانست کاری کند رهبر اوجالان به فراموشی سپرده شود. مشکلات زمانی بحرانی‌تر می‌شود که صلح با کوردها مورد بحث قرار نگیرد و وقتی که یکی از طرف‌ها حاضر به گفتگو نشوند. سیاست فراموشی ۹ سال گذشته، با مبارزه و مقاومت خلق شکست خورده است.»

اوجالان به کمپین آزادی فیزیکی رهبر عبدالله اوجالان اشاره کرد و ادامه داد: «همه باید بیش از هر زمان دیگری در کمپین‌ها شرکت کنند. اگر امروز کاری را که باید انجام دهیم، انجام ندهیم، چه زمانی آن را انجام خواهیم داد؟ میتینگ ۱۳ اکتبر در آمد بسیار مهم است. باید از هر چهار بخش کوردستان و کلان‌شهرهای ترکیه در آن حاضر شویم. باید خلق و همه مدافعان حقوق بشر موضع خود را نشان دهند و نظر خود را بگویند. خلق کورد صدها سال است که برای هویت و زبان خود می‌جنگند. همه باید دست در دست هم، سیاست‌های انکار و امحای رژیم را در قرن دوم جمهوری متوقف کنیم.

ما به نمایندگی از خانواده می‌خواهیم بلافاصله با رهبر اوجالان ملاقاتی داشته باشیم. همه باید از این خواسته حمایت کنند. کوردها اکنون با یک مسئولیت تاریخی روبرو هستند. ما باید از این فرصت تاریخی استفاده کنیم. رهبر اوجالان ۴۲ ماه است که در زیر شدیدترین شکنجه و انزوای مطلق قرار دارد و هیچ اطلاعاتی از او گرفته نشده است.»

«همه باید این جنگ را مجددا مرور کنند»

اوجالان در پایان سخنان خود با اعلام اینکه عدم اجرای قانون آسیب‌های زیادی به خلق‌های ترکیه وارد کرده است، گفت: «کوردستان به جغرافیای جنگی تبدیل شده است. جنگ جهانی سوم در خاورمیانه در حال وقوع است. این به همه خلق‌های ترکیه حتی آنها که ساکن در کلان‌شهرها هستند آسیب می‌زند. ۱۰ درصد بودجه کشور برای جنگ با کوردها اختصاص می‌یابد. عده‌ای هستند که از این جنگ کثیف سود می‌برند و بنابراین از آن حمایت می‌کنند. از قاچاق اسلحه گرفته تا اطلاعات، این جنگ را به پیش می‌برند. اما بقیه باید این جنگ را مجددا مرور کنند. با گفتن «کشور، ملت، ساکاریا» مردم را فریب می‌دهند. آنها سعی می‌کنند جنگ علیه کوردها را با گفتن «دولت از دست می‌رود» توجیه کنند. اینکه اقتصاد ترکیه شکوفا شود و یا در همین وضعیت بحرانی باقی بماند، بستگی به حل مسئله کوردها و انکار آنها دارد.»