مسعود بارزانی در سالروز قتل‌عام شنگال خلق ایزدی را تهدید کرد

داعش روز ٣ آگوست ٢٠١۴ به شنگال حمله‌ور شد، ١٢ هزار نظامی پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) بدون درگیری با داعش خلق ایزدی را در چنگ تبهکاران تنها گذاشتند و عقب‌نشینی کردند. پ.د.ک علی‌رغم گذشت ٧ سال از این فاجعه کماکان در مورد دلایل فرار از شنگال سکوت کرده است.

خلق ایزدی روز ٣ آگوست ٢٠١۴ در حالی با فرمان ٧٣ روبرو شد که تا ٢۴ ساعت قبل از این حمله ١٢ هزار نظامی پ.د.ک وعده داده بودند که در صورت پیشروی داعش از شنگال دفاع می‌کنند. پ.د.ک ساعت ٧:٣٠ صبح روز ٣ آگوست ٢٠١۴/ ١٢ مرداد ١٣٩٣ به نیروهایش دستور عقب‌نیشی از محور شنگال داد و تا ساعت ٩:٣٠ تقریبا تمامی نظامیان این حزب و تجهیزات نظامی و مهمات آن از شنگال بسوی هولیر و دهوک عقب‌ کشیده شدند.

ایزدی‌ها به قتل‌عام‌ ٣ آگوست فرمان ٧٣ می‌گویند و بر این باورند که پ.د.ک عمدا آنان را به چنگ داعش سپرده است. خلق ایزدی این اقدام را «خیانت ملی پ.د.ک» عنوان می‌کنند. علی‌رغم گذشت ٧ سال از این فاجعه هیچ کدام از مسئولین و فرمانده‌های نظامی و سیاسی پ.د.ک در این رابطه مورد بازخواست قرار نگرفته‌اند.

مسعود بارزانی رئیس پ.د.ک که در زمان حمله داعش به شنگال رئیس اقلیم کوردستان بود کماکان به پنهان‌کاری و تحریف واقعیت‌های رویداد شنگال ادامه می‌دهد. مسعود بارزانی که سال ٢٠١٧ با فشار افکار عمومی خلق جنوب کوردستان از سمت ریاست اقلیم برکنار شد در سال‌های گذشته اظهاراتی را در مورد شنگال و خلق ایزدی بر زبان آورده است که حاکی از مسئولیت‌ناپذیری در مورد قتل‌عام خلق ایزدی در آگوست ٢٠١۴ است.

مسعود بارزانی به مناسبت ٧مین سالگرد فرمان ٧٣ خلق ایزدی، پیامی منتشر کرده است و در آن یکبار دیگر به شیوه‌ای مستقیم خلق ایزدی را مورد تهدید قرار داده است.

او اداره شنگال از سوی مردم و ساکنان محلی را «وضعیت غیرعادی و غیرقانونی» عنوان کرده است و با صراحت کامل در تهدید خلق ایزدی شنگال می‌گوید که این وضعیت «دائمی نخواهد بود». بارزانی در پیام خود جوانان و زنان ایزدی شنگال که وظیفه دفاع از سرزمین خود را بر عهده گرفته‌اند «گروه‌ها و نیروهای مسلح» خوانده است که «هیچ ربطی به منافع ایزدی‌ها ندارند». مسعود بارزانی در ادامه با وارونه‌سازی نقش خود و حزب متبوعش در جلوگیری از بازگشت آوارگان ایزدی مدعی شد که «همان گروه‌ها مانع بازگشت شهروندان و بازسازی شنگال شده‌اند». شایان ذکر است که در چند ماه گذشته چندین سازمان بی‌طرف گزارش‌هایی از کمپ‌های آوارگان ایزدی منتشر کرده‌اند که در آن‌ها ایزدی‌های آواره به وضوح از نقش پ.د.ک در جلوگیری از بازگشت مردم شنگال به موطن خود سخن گفته‌اند.