ناظران بین‌المللی: انتقال رای دهندگان بر نتایج انتخابات تأثیر گذاشته است

ناظرانی که بر انتخابات محلی ۳۱ مارس در کوردستان نظارت کردند اعلام کردند که رای دهندگان منتقل شده، بر نتایج انتخابات تأثیر گذاشته و خواستار برگزاری مجدد انتخابات شدند.

۱۲۵ ناظر مستقل بین‌المللی که نظارت انتخابات محلی ۳۱ مارس در شهرهای کوردستان را بر عهده داشتند، نتایج بازدیدهای خود را اعلام کردند. ناظران از بی‌نظمی و قانون‌شکنی در جریان انتخابات خبر داده و گزارش دادند که رای دهندگان منتقل شده بر نتایج انتخابات تأثیر گذاشته‌اند.

ناظران پروسه برگزاری انتخابات در شهرهای ایدیر، آگری، موش، چَولیک، بدلیس، وان، جولمرگ، سِرت، شرنخ، الِح، مِردین، آمد و رحا را در حدود ۱۵۰ شعبه رای‌دهی زیر نظر داشتند و در همه این شعبه‌ها توسط مقامات ترک دچار محدودیت و تنگا شدند.

در این گزارش اعلام شد که انتخابات تحت فشار شدید نظامی و انتظامی برگزار شد و ۴۶ هزار و ۹۰۱ سرباز و نیروی انتظامی به عنوان رای دهنده ثبت شده و رای دادند. همچنین گفته شد: «طی سال‌های گذشته فشارهای سیاسی، دستگیری شهرداران منتخب و انتصاب قیم‌ها اعمال شده است. اما این بار کارمندان دولتی مانند پلیس و سربازان برای رای دادن به مناطق کوردی فرستاده شدند. اسم این افراد بنا به شرایطی به مدت ۶ ماه در این منطقه ثبت شده بود.»

همچنین در این گزارش اشاره شده است که انتقال رای دهندگان در مناطقی انجام شده است که اختلاف درصد آرای دم پارتی و حزب عدالت و توسعه کم بوده و گفته شده است: «تأثیر انتقال رأی دهندگان برحسب منطقه متفاوت بود و در برخی مناطق به ۵۰ درصد آرا رسید. به‌عنوان ناظران بین‌المللی انتخابات، تلاش‌های ما برای دسترسی به فهرست رأی‌دهندگان اغلب رد می‌شد، بنابراین ما نتوانستیم همه زوایای این کودتای انتخاباتی را مستند کنیم.»

در این گزارش اعلام شده است که در مجموع ۴۶ هزار و ۹۰۱ رای دهنده در شهرهای شرنخ، قارص، قلابان، چله، کرجَوس، اگیل، شمزینان، هزرو، دحه و ستَوره منتقل شده‌اند.

گزارش شده است که تعداد زیادی رای دهنده منتقل شده در پاسور، ایدیر، جولمرگ و مردین شناسایی شده‌اند.

در نتیجه این گزارش مشخص شد که انتقال رای دهندگان، گسترده و سازماندهی شده بوده و اعلام شده است که انتخابات باید مجددا برگزار شود.