نمایندگان سازمان‌های اجتماعی مدنی و سیاسی: باید راه‌هایی برای حل مسئله کوردها وجود داشته باشد

نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی و احزاب سیاسی گفتند که مسئله کوردها به یک مسئله بین‌المللی تبدیل شده است. باید فوراً از طریق روش‌های دموکراتیک حل شود.

در سی و ششمین سالگرد کشتار هلبجه، شعبه انجمن حقوق بشر (IHD) کنفرانسی را در مورد حل مسئله کوردها و صلح در هتلی در آمد برگزار کرد. این کنفرانس دو روز به طول انجامید. در این کنفرانس سیاستمداران، روشنفکران، نویسندگان، مدافعان حقوق بشر، نمایندگان نهادهای جامعه مدنی و روزنامه نگاران شرکت داشتند. در این کنفرانس خواستار حل مسئله کوردها و رفع انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شدند.

تشکل‌های اجتماعی مدنی و سیاسی شرکت کننده در کنفرانس با خبرگزاری فرات (ANF) در مورد مسئله کورد و انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صحبت کردند.

مسئله کوردها به یک مسئله بین‌المللی تبدیل شده است

 ارجان یلماز، رئیس انجمن حقوق بشر (İHD) شعبه آمد، گفت که آنها برای حل مسئله کورد گرد هم آمده‌اند و گفت: «هدف ما در اینجا حل مسئله کورد از طریق روش‌های دموکراتیک و در چارچوبی است که به حقوق اساسی و آزادی احترام می‌گذارد. ما به عنوان انجمن کارهای زیادی در این زمینه انجام دادیم. هدف مشترک ما حل مسئله کوردستان است. این وضعیت به ترکیه محدود نمی‌شود. مسئله کوردها اکنون به یک مسئله بین‌المللی تبدیل شده است. ما در حال بررسی راه حل این مسئله هستیم.»

تا زمانی که انزوا ادامه داشته باشد، مسئله کورد هم ادامه خواهد داشت

جنگیز چاندار، نماینده پارلمان دم پارتی آمد، با بیان اینکه مسئله کوردها به بزرگترین مسئله ترکیه تبدیل شده است، گفت: «حل نشدن مسئله کوردها عواقب بسیار سنگینی به همراه دارد. متاسفانه تا امروز اقدامات لازم انجام نشده است. موضوع انزوا ارتباط مستقیمی با مسئله کورد دارد. تا زمانی که انزوا ادامه داشته باشد، مسئله ادامه خواهد داشت. بنابراین رفع انزوا امید به حل مسئله کوردها را افزایش می‌دهد. ما به‌عنوان یک حزب، از «راهپیمایی بزرگ آزادی» گرفته تا کمپین‌های مختلفی را انجام داده‌ایم. پس از انتخابات ۳۱ مارس این موضوع را با قوت بیشتری در دستور کار قرار خواهیم داد.»

پافشاری بر راه حل و صلح

مراد آبا، نماینده بنیاد حقوق بشر ترکیه (TIHV) در آمد، با بیان اینکه باید فوراً راه‌های دموکراتیک برای حل مسئله کورد باز شود، ادامه داد: «در مورد مسئله کورد، در نهایت باید صلح برقرار شود. کوردها درخواست حقوق خود را دارند و باید گفت و گو در این زمینه توسعه یابد. متأسفانه می‌بینیم که دولت ترکیه در حال افزایش عملیات خود در روژاوا است، اما مهم نیست که چه اتفاقی بیفتد، ما در اینجا به یاد خواهیم داشت که حق زندگی وجود دارد. ما در اینجا در مورد مسئله کورد صحبت می‌کنیم. البته راه رسیدن به صلح بسیار سخت خواهد بود، اما چاره‌ای جز صلح وجود ندارد. ما خواهان خونریزی نیستیم همه ما به صلح نیاز داریم.»

وقتی سخنان عبدالله اوجلان پذیرفته نمی‌شود، این یک اشتباه است

نویسنده جلال‌الدین جان اعلام کرد که انزوا و مسئله کوردها به هم مرتبط هستند و گفت: «کسی که روند حل قبلی را در دستور کار قرار داد، خود آقای اوجالان بود. او در مورد هر موضوع بسیار آگاه بود و مشاهدات بسیار قوی انجام می‌داد. متأسفانه در آن روند اشتباهاتی صورت گرفت که سخنان آقای اوجالان رعایت نشد. من شاهد رخدادها بودم. متأسفانه دولت مانع راه حل شد. به رسمیت شناختن جلسه و راه حل آقای اوجالان باعث ناراحتی دولت شد. آقای اوجالان همه چیز را خیلی صادقانه و خوب جواب داد. اگر یک روند صلح دوباره آغاز شود، بزرگترین مخاطب خود آقای عبدالله اوجالان است. در میان ما، تنها فردی که بیشترین تجربه و صادقانه‌ترین تفکر را دارد، آقای اوجالان است».