'نمی‌خواهند هیچ خبری از امرالی منتشر شود'

ابراهیم بیلمز، یکی از وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت: «ما نمی‌توانیم تصمیمات را ببینیم، دلیل انجامات‌های انضباطی پنهان است. آنها نمی‌خواهند هیچ خبری از امرالی منتشر شود.»

از سال ۱۹۹۹ تا بحال از مجموع ۲۰۲۳ درخواست برای دیدار با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، تنها ۳۶۶ بار صورت گرفته است. ابراهیم بیلمز از وکلای دفتر حقوقی سده اظهار داشت که چنان ظلم و زورگویی وجود دارد که فراتر از بی‌قانونی و حتی خودسری بوده و آنها مطلع نیستند که در امرالی چه می‌گذرد.

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که تحت انزوا گروگان گرفته می‌شود. در سه سال و نیم گذشته هیچ اطلاعی از وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و سه هم‌زندانی‌اش دریافت نمی‌شود. تنها به ۳۶۶ مورد از ۲۰۳۰ درخواستی که از سال ۱۹۹۹ برای انجام ملاقات با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان انجام شده بود، پاسخ مثبت داده شده است. به برخی از ۱۶۶۴ بار درخواست به دلایل مختلف و برخی بدون هیچ توجیهی پاسخ منفی داده شده است. علیرغم تمامی درخواست‌های وکلا، دلیل اعمال انجامات انضباطی تا سال ۲۰۲۳ گزارش نشده است. درخواست‌های دفتر حقوقی سده از سال ۲۰۱۵ به دادگاه قانون اساسی نیز بی‌نتیجه مانده است.

ظلم و زورگویی که مرز خودسری را پشت‌سر گذاشته است

ابراهیم بیلمز از وکلای دفتر حقوقی سده که بعنوان وظیفه وکیل مدافعی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را بر عهده دارد، گفت که پس از آخرین تماس تلفنی از امرالی در مارس ۲۰۲۱ که قطع شد، هیچ اطلاعاتی دریافت نکرده‌اند و گفت: «این وضعیت و رفتاری فراتر از غیرقانونی و حتی خودسری است. آنها از انجامات‌های انضباطی به عنوان توجیهی برای جلوگیری از دیدارهای خانوادگی استفاده می‌کنند و از تصمیمات دادگاه کیفری برای جلوگیری از ملاقات وکلا استفاده می‌کنند. ما حتی نمی‌توانیم ببینیم که چرا این انجامات‌های انضباطی صادر می‌شود. این تصمیمات را صادر می‌کند، به چه دلیلی صادر می‌کند، حتی آن را هم نمی‌توانیم بینیم. حتی دادگاه آن تصمیمات را از ما پهنان می‌کند، به هر حال نمی‌خواهند هیچ خبری از امرالی منتشر شود.»

با مسئله کورد بی‌ربط نیست

بیلمز با بیان اینکه انزوا مسئله اساسی ساختاری ترکیه است و نباید آن را جدای از مسئله کورد در نظر گرفت، ادامه داد: «اساس ناتوانی ترکیه در دموکراسی‌شدن اینست که اصل حاکمیت قانون بر روی کاغذ باقی می‌ماند و این موضوع حل نمی‌شود. اساس مشکلات اقتصادی را نیز همین مسئله تشکیل می‌دهد. انزوا یعنی حل نشدن مسئله کورد. این موضوع در نهایت حل خواهد شد، اما مهم این است که قبل از سنگین شدن این فاکتور، آن را حل کنیم و آقای اوجالان را که قدرت حل این مشکل را دارد، از دست ندهیم. اوجالان یک فرصت برای مردم ترکیه است، آنها باید از این فرصت استفاده کنند. به همین دلیل است که انزوا باید پایان یابد.»

ما بطور خستگی‌ناپذیر و بی‌وقفه شکایت‌های جدیدی را تشکیل خواهیم داد

بیلمز با بیان اینکه به عنوان دفتر حقوقی سده به ایرادات و دعاویی که تاکنون مطرح کرده‌اند ادامه خواهند داد، گفت: «در واقع، مقامات از نظر قانونی شفاف هستند. ما به همه آنها مراجعه می‌کنیم. ما بطور خستگی‌ناپذیر و بی‌وقفه شکایت‌های جدیدی را تشکیل خواهیم داد و پرونده‌ها را پیگیری می‌کنیم. علاوه بر این، ما به انجام فعالیت‌های دیپلماتیک در ساحت اتحادیه اروپا و سازمان ملل ادامه خواهیم داد. همبستگی علیه انزوا در ترکیه و در سطح بین‌المللی رو به افزایش است و من معتقدم اگر به همین منوال ادامه یابد این انزوا شکسته خواهد شد.»

ممنوعیت‌هایی که سال به سال اجرا می‌شوند

بر اساس داده‌های دفتر حقوقی سده، گاهشماری جلسات وکلا تا سال ۲۰۱۱ به شرح زیر است:

*۶۲ درخواست در سال ۱۹۹۹ انجام شد.

*در سال ۲۰۰۰، ۵۴ درخواست ارائه شد و ۳۴ درخواست انجا شد.

*در سال ۲۰۰۱، ۵۲ درخواست ارائه گردید و ۳۲ درخواست انجام شد.

*در سال ۲۰۰۲، ۵۲ درخواست ارائه شد و ۳۲ درخواست انجام شد.

*در سال ۲۰۰۳، ۵۵ درخواست ارائه شد و ۲۰ درخواست انجام شد.

*در سال ۲۰۰۴، ۵۳ درخواست انجام و ۲۳ درخواست انجام شد.

*در سال ۲۰۰۵، ۵۱ درخواست ارائه شد و ۱۶ درخواست انجام شد.

*در سال ۲۰۰۶، ۶۰ درخواست ارائه و ۲۴ درخواست انجام شد.

*در سال ۲۰۰۷ تعداد ۶۰ درخواست ارائه و ۳۰ درخواست انجام شد.

*در سال ۲۰۰۸، ۵۶ درخواست ارائه و ۳۸ درخواست انجام شد.

*در سال ۲۰۰۹ تعداد ۶۱ درخواست ارائه و ۵۰ درخواست انجام شد.

*در سال ۲۰۱۰، ۶۵ درخواست ارائه و ۴۳ درخواست انجام شد.

*در سال ۲۰۱۱، ۸۴ درخواست ارائه و ۲۴ درخواست انجام شد.

* ۱۰۴ درخواست در سال ۲۰۱۲ انجام شد. ۷۳ درخواست به بهانه کشتی آسیب دیده است، ۱۴ درخواست به بهانه شرایط آب و هوایی بد است، ۱۶ درخواست به بهانه تعمیر کشتی و ۱ درخواست به بهانه تعطیلات عمومی ممنوع شد.

* ۱۰۲ درخواست در سال ۲۰۱۳ انجام شد. ۸۲ درخواست به دلیل خرابی کشتی ممنوع شد، ۹ درخواست به بهانه خرابی کشتی و ۴ درخواست به دلیل تعطیلی عمومی ممنوع اعلام شد.

* ۱۰۴ درخواست در سال ۲۰۱۴ انجام شد. ۷۶ درخواست به دلیل خرابی کشتی، ۹ درخواست به دلیل تعمیر کشتی و ۶ درخواست به دلیل تعطیلات رسمی ممنوع شد.

* ۱۰۰ درخواست در سال ۲۰۱۵ انجام شد. ۲۴ درخواست به دلیل شرایط نامساعد جوی، ۲۰ درخواست به دلیل آسیب کشتی، ۳۷ درخواست به دلیل خرابی کشتی و ۲۰ درخواست به دلیل تعمیر کشتی ممنوع شد.

* ۱۲۶ درخواست در سال ۲۰۱۶ انجام شد. ۶۶ مورد از این بین ۱۵ جولای تا ۲۸ دسامبر ۲۰۱۶ انجام شد. ۲ درخواست با عبارت «در صورت احراز شرایط مجوز صادر می‌شود»، ۱ درخواست با عبارت «دادستانی درخواست را به زندان ارسال نکرده»، ۶۴ درخواست با تصمیم دادگاه، ۴۶ درخواست با اعلام خرابی کشتی، ۷ درخواست با گفتن شرایط بد آب و هوا و ۲ درخواست با گفتن اینکه کشتی خراب است، ممنوع شد. به ۲ درخواست نیز پاسخی داده نشد.

* پس از سال ۲۰۱۷ به هیچ درخواستی پاسخ مثبت یا منفی داده نشد. ۷۹۱ درخواست از سال ۲۰۱۷ تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام شده است.

ملاقات‌های خانوادگی

* در سال ۱۹۹۹، ۱۲ درخواست ارائه و ۱۲ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۰۰، ۱۱ درخواست ارائه و ۱۱ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۰۱،  ۶ درخواست ارائه و ۴ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۰۲، ۹درخواست ارائه و ۹ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۰۳، ۲۶ درخواست ارائه و ۸ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۰۴، ۳۳ درخواست ارائه و ۱۵ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۰۵، ۳۴ درخواست ارائه و ۱۷ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۰۶، ۲۵ درخواست ارائه و ۱۳ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۰۷، ۲۰ درخواست ارائه و ۸ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۰۸، ۱۳ درخواست ارائه و ۹ درخواست انجام شد.

* در سال ۲۰۰۹، ۱۷ درخواست ارائه و ۱۵ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۱۰، ۱۳ درخواست ارائه و ۸ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۱۱، ۱۱ درخواست ارائه و ۲ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۱۲، ۴ درخواست ارائه و ۱ دیدار انجام شد. در یک جلسه نیز رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بدلیل اینکه "روند حساس است" شرکت نکرد.

* در سال ۲۰۱۳، ۲۵ درخواست ارائه و ۱۴ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۱۴، ۱۸ درخواست ارائه و ۶ دیدار انجام شد.

* در سال ۲۰۱۵، ۴۷ درخواست ارائه شد، اما به بهانه خرابی کشتی مجوز داده نشد.

* در سال ۲۰۱۶، ۷۷ درخواست ارائه شد، ۱ دیدار صورت گرفت و ۷۶ بار به بهانه‌هایی مانند آسیب کشتی یا شرایط بد آب و هوا اجازه داده نشده است.

* در سال ۲۰۱۷، ۴۶ درخواست ارائه شد که به بهانه تصمیم دادگاه اجازه ملاقات داده نشد.

* در سال ۲۰۱۸، ۴۵ درخواست ارائه شد، اما به دلیل تصمیم دادگاه ملاقات اجازه داده نشد.

* در سال ۲۰۱۹، ۵۱ درخواست ارائه شد، ۲ نظر انجام، ۴۹ دیدار با حکم دادگاه انجام نشده است.

* در سال ۲۰۲۰، ۵۷ درخواست ارائه شد، مجوز داده نشد، تنها یک تماس تلفنی انجام شد.

* ۵۵ درخواست در سال ۲۰۲۱ ارائه شد، هیچ پاسخ مثبت یا منفی داده نشد.

* ۵۱ درخواست در سال ۲۰۲۲ ارائه شد، هیچ پاسخ مثبت یا منفی داده نشد

* در سال ۲۰۲۳، ۱۱۰ بار وکلا و ۵۹ بار خانواده‌ها درخواست ملاقات کردند. پاسخی داده نشد.