نقض حقوق بشر در زندان‌های بالیکسیر و ازمیر

وکلای انجمن حقوق‌دانان برای آزادی (OHD) پس از ملاقات با زندانیان در زندان‌های بالیکسیر و ازمیر، بر نقض حقوق بشر در این زندان‌ها تأکید کرده و درخواست حل این مشکلات را مطرح کردند.

رئیس شاخه انجمن حقوقدانان برای آزادی (OHD)  در ازمیر، اوزجان ساریاوغلو و وکیل محمد صلاحالدین تیمور درباره نقض حقوقی که از سوی زندانیان و خانوادههای آنها گزارش شده است اطلاعاتی ارائه دادند. آنها همچنین با زندانیان در زندانهای بالیکسیر کپسو، بورحانیه، ازمیر کیریکلار و شاکران ملاقاتهایی داشتهاند. زندانیان در این ملاقاتها به وکلا اعلام کردند که نقضهای گستردهای از جمله محرومیت از حقوق درمانی تا انجام معاینات پزشکی با دستبند، اعمال فشارهای روانی شدید و عدم رسیدگی به نیازهای اساسی آنها صورت گرفته است. زندانیان مشکلات مختلفی که با آنها مواجه هستند را به تفصیل با وکلا در میان گذاشتند.
مشکلات گزارش شده در زندانهای مختلف به شرح زیر است:
بورحانیه:
در زندان بورحانیه نگهبانان زندان در زمان بازرسی به زندانیان تعرض میکنند‌ رئیس زندان به طور کلی همه زندانیان را به قاچاق مواد مخدر متهم میکند.
زندانی بیمار عبیدالله یلماز به دلیل بیماری شبها نمیتواند به درستی نفس بکشد و درخواست وی برای دستگاه اکسیژن مورد بیتوجهی قرار گرفته است.
زندانی معصوم که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته است از ضعف در دستهای خود رنج میبرد و به فیزیوتراپی نیاز دارد اما اجازه درمان به وی داده نمیشود.
زندانیان هنگامی که درباره مشکلات خود به نمایندگان مجلس نامه مینویسند مسئولان زندان بدون اجازه از آنها تلفنی با وزارت دادگستری تماس میگیرند و میپرسند چرا نامههای زندانیان ارسال میشود.
در بیمارستان دولتی بورحانیه پزشکان، فیزیوتراپیستها و دندانپزشکان اصرار دارند که زندانیان باید با دستبند معاینه شوند.
مواد مصرفی و نیازهای روزمره زندانیان به صورت سلیقهای در دسترس قرار میگیرد.
کپسو:
زندانیان زندان کپسو اعلام کردند که بارها در خصوص نقض حقوق خود به کمیسیون حقوق بشر مجلس شکایت کردهاند اما هیچ اطلاعی از سرنوشت شکایتها به دستشان نرسیده است.
از سال ۲۰۲۰ تا کنون صدها کتاب از زندانیان ضبط شده است. همچنین تعداد تختهای اتاقها به شدت کاهش یافته و قیمتهای فروشگاه زندان بسیار افزایش یافته است.
برای مدت طولانی زندانیان به بیمارستان منتقل نشدهاند.
ازمیر:
در زندان تیپ اف شمارهه ۲ ازمیر زندانیان به دفعات تحت فشارهای روانی قرار گرفته و تمام وسایل شخصی آنها مصادره شده است.
زندانیان زن در زندان شاکران نیز از ماه ژوئن تاکنون بارها در مورد نقض حقوقشان با رئیس زندان صحبت کردهاند. در این زندان، زندانیان هنگام ورود به بخش پزشکی با دستبند مورد معاینه قرار میگیرند.
زندانی بیمار فاطمه اوزبای به دلیل معاینه شدن با دستبند قادر به دریافت درمان صحیح نیست.
رئیس زندان تیپ T  شماره ۲ شاکران، حضور ماموران در ملاقات حضوری با زندانیان را اجباری کرده است.
در بیمارستانهای دندانپزشکی کوناک و بیمارستان دولتی یشیلیورت، زندانیان علی تکی و رشید آتابای با دستبند مورد معاینه قرار گرفتند. در بیمارستان دولتی یشیلیورت نیز زندانیان محمد کاتلی و محفوظ با دستبند معاینه شدند. با این حالی زندانی کاتلی به دلیل امتناع از درمان با دستبند بدون دریافت معاینه به زندان بازگردانده شد.
بهویژه در بیمارستان دندانپزشکی کوناک و بیمارستان شهر معاینه با دستبند اجباری است.