نورسل آیدوغان: درهای امرالی با مبارزه و مقاومت گشوده خواهد شد

نورسل آیدوغان اعلام کرد که اوجالان بزرگترین شخصیت مبارز دوران معاصر بوده و درهای امرالی هم با مبارزه و مقاومت گشوده خواهند شد. لازم است که کورد با ارسال نامه و مطالبه‌گری از کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا درخواستهای خود را به مجامع جهانی برسانند.

از ۱۵ مارس تا کنون هیچگونه اطلاعی از وضعیت و سرنوشت رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان که مدت ۲۳ سال است در زندان فوق امنیتی امرالی زندانی است، در دست نیست تمام درخواست‌ها برای خانواده و وکلا برای دیدار با وی نیز بدون پاسخ مانده و تمام اقدامات صورت گرفته برای کسب اطلاع از وی با پاسخ منفی مواجه شده‌اند.

در همین رابطه نورسل آیدوغان سیاستمدار کورد در رابطه با تلاش‌های صورت گرفته در اروپا برای لغو انزوای تحمیل شده بر ایشان، اظهار داشت که تا زمان لغو انزوا با شعار «زمان زمان آزادی است»، با برگزاری میتینگ، بیانیه‌های مطبوعاتی و تحصن مبارزه برای گشودن درهای امرالی ادامه پیدا می‌کند.

مبارزه و مقاومت علیه انزوا

آیدوغان در این رابطه ضمن اشاره به مجازات مجدد رهبر خلق کورد در زندان و ممانعت از دیدار وکلا و خانواده با وی اظهار داشت: در حالیکه وزارت دادگستری ترکیه اقداماتی را برای عملی کردن آزادی زندانیان برمی‌دارد، آقای اوجالان هم باید بتواند با وکلا و اعضای خانواده خود دیدار داشته باشد. اما هم اکنون در ترکیه حاکمیتی فاشیستی در مسند قدرت قرار دارد و به جای حل مسئله کورد، نابودی و امحای خلق کورد را در دستور کار خود قرار داده است. اما اگر در مقابل انزوا مبارزه و مقاومتی قدرتمند شکل نگیرد، دیدارها با امرالی هم صورت نمی‌گیرند. به همین دلیل لازم است که همه بتواند فریاد بزنند تحمیل و تشدید انزوا جنایت علیه بشریت بوده و خلق در مبارزه علیه این جنایت به خیابانها بریزند. این وظیفه‌ای انسانی و وجدانی است.

بزرگترین مبارزه عصر

آیدوغان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که زمانیکه نماینده مجلس بوده است در ۴ نوامبر ۲۰۱۶ دستگیر شده است و ۳ ماه را در سلول انفرادی گذارنده است. آیدوغان همچنین خاطرنشان ساخت که او در مدت ۳ ماه درک کرده است که سلول انفرادی چه سیستم شکنجه وحشتناکی است. در پایان ماه سوم من فهمیدم که سیستم انزوا حتی سخن گفتن را از یاد انسان می‌برد. در تمام این مدت برای آنکه حتی سخن گفتن را از یاد نبرم از پشت دیوار با هوالان دیگرم سخن می‌گفتم. تا زمانیکه شخص خود یک موقعیت را تجربه نکند، به هیچ وجه نمی‌توان آن را درک کرد. به همین دلیل نمی‌خواهم که به این انزوای ۲۳ ساله فکر کنم. من در زندان سیلویری یادداشتهای روزانه‌ام را می‌نوشتم. هر روز فکر می‌کردم که آقای اوجالان چگونه در مقابل این سیستم شکنجه روزانه پایداری می‌کند. در صورتیکه اراده‌ای عظیم، موضعی مصمم وجود نداشته باشد، نمی‌تواند در مقابل این سیستم شکنجه دوام بیاورد. اما مبارزه آقای اوجالان بزرگترین مبارزه عصر ماست.

با نیروی خلق دگرگونی حاصل می‌شود

آیدوغان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که زندان امرالی زندانی است که اقدامات غیر قانونی و فراحقوقی ویژه در آن صورت می‌گیرد، زیرا ترکیه بخشی از شورای اتحادیه اروپا است و از سوی نهادهایی مانند کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا کنترل می‌شود. به همین دلیل هر اندازه که این کمیته و شورای اتحادیه اروپا انزوا را به عنوان سیستمی از شکنجه تعریف می‌کند اما در عمل برای تغییر شرایط آن به هیچ اقدام عملی دست نمی‌زند. تغییر این شرایط و نیروهایی که سیستم امرالی را ایجاد کرده‌اند نیازمند نیروی مبارزه و فعالیت دمکراتیک خلق است.

فاشیسم نمی‌تواند این نیرو را در هم بشکند

آیدوغان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که چون هیچگونه اطلاعی از سرنوشت و وضعیت رهبر خلق کورد در دست نیست، نگرانی‌های کورد در اروپا افزایش یافته است و در این باره افزود: این نگرانی را می‌توان در میان تمام کوردهای سیاسی مشاهده کرد. خشم و ناراحتی فراوانی از این وضعیت قابل مشاهده است. کوردها از کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا درخواست‌ها و مطالباتی دارند. اما فکر می‌کنند که این سازمان هم زمانی که مسئله کورد در جریان باشد، از حل آن دوری می‌کنند و با دورویی و ریاکاری منافع خود را در ارجحیت قرار می‌دهند. اما در مقابل اراده راسخی برای از میان برداشتن انزوا وجود دارد و تلاش‌ها هم در این رابطه افزایش پیدا می‌کنند. این واقعیت است. فاشیسم تلاش می‌کند تا امید و عزم راسخ خلق را در هم بشکند اما در نهایت به پیروزی نمی‌رسد.

مبارزات ادامه پیدا می‌کنند

آیدوغان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که انزوای تحمیل شده بر رهبر خلق کورد بعد از سال ۲۰۱۵ وارد انزوایی مطلق شده است و با اشاره به تحصن آزادی برای اوجالان، که از سوی کوردها در اروپا در ۱۰ سال اخیر ادامه یافته است گفت: این تحصن ده ساله تاریخ پرشکوهی داشته و از بزرگترین فعالیتها و اقدامات مدنی است. ۵ سال است که در مقابل دفتر کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا هم تحصن ادامه پیدا کرده است تا به وضعیت آقای اوجالان رسیدگی شود. کورد در اروپا همیشه برای مقابله و از میان برداشتن انزوا بپاخاسته و مبارزه دمکراتیک را گسترش می‌دهد.

لزوم اعمال فشار بر کمیته منع شکنجه انحادیه اروپا

در بخش دیگری از سخنان خود آیدوغان ضمن اشاره به دیدار هفته گذشته با این کمیته گفت: ما هفته گذشته با معاون کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کردیم. شخصی که به نمایندگی از این سازمان با وی دیدار کردیم گفت مسئله دیدار با امرالی را در دستور کار نشست آتی قرار می‌دهد، اما درباره نتایج آن اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. من فکر می‌کنم که اگر منافع حاکمیت در آن وجود نداشته باشد حتی اجازه نمی‌دهند که خانواده هم با امرالی دیدار داشته باشد. متاسفانه در ترکیه به دلیل شرایط و وضعیت فاشیستی آن، نمی‌توان دست به فعالیتهای گسترده زد. اما لازم است که ما بر این سازمان‌ها و نهادها فشار وارد کنیم. البته تا زمانیکه کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا از امرالی دیدار کند و در این باره بیانیه خود را صادر کند، ما فعالیتهای خود را ادامه می‌دهیم. در واقع این اقدام به جا و عملی است که تمام کوردها درخواست‌ها و مطالبات خود را برای گشودن درهای امرالی از طریق نامه به این کمیته ارسال کنند. در صورتیکه در اروپا جنبش و فعالیتهای دمکراتیک صورت بگیرد، می‌توان نتیجه گرفت.