نیلوفر کوچ: لزوم برداشتن گام‌های دیپلماتیک در مقابل تهدیدات موجود

نیلوفر کوچ عضو شورای رهبری کنگره ملی کوردستان اعلام کرد که یکی از عرصه‌های سوداگری جنگ روسیه و اوکراین، سوریه بوده و در این باره افزود: لازم است خلق کورد در مقابل تهدیدات موجود بسیار هوشیار بوده و در این باره باید گام‌های دیپلماتیک برداشته شود.

جنگی که روسیه علیه اوکراین آغاز کرده است در سومین روز خود ادامه دارد. از یک طرف آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا از اعمال فشارهای اقتصادی بر روسیه سخن می‌گویند و از طرف دیگر روسیه اعلام می‌کند که این عملیات نظامی، عملیاتی ناگزیر بوده و به سیستم اقتصادی جهانی آسیب وارد نمی‌کند. اعضای ناتو هم روز گذشته با موضوع جنگ اوکراین در تله کنفرانسی مشترک شرکت کردند.

احتمال داده می‌شود که ادامه جنگ و گسترش آن به جنگ بین روسیه و ناتو، بر کشورهای خاورمیانه هم تاثیر گذار باشد. در رابطه با نتایج جنگ بین روسیه-اوکراین و تاثیر آن بر کورد، خبرکزاری مزوپوتامیا گفتگویی را با نیلوفر کوچ، عضو شورای رهبری کنگره ملی کوردستان انجام داده است.

اروپا نمی‌خواهد به مسئله جنگ بپردازد

نیلوفر کوچ در این گفتگو اظهار داشت در نشست ناتو در ژوئن ۲۰۲۱، آمریکا سیاستهای خود را مبنی بر گسترش تصریح کرده است و در ادامه افزود: بعد از این نشست، روسیه کشتی‌های جنگی خود را به دریای سیاه اعزام کرده و فرایند موجود به دوره کنونی کشیده شد. در رابطه با موضوع جنگ، تمام اعضای ناتو، این مسئله را به خوبی درک نکردند. امریکا می‌خواهد که بحران سیستمی خود را از میان بردارد. هم اکنون سیاست خاورمیانه و قفقازی آن با بحران مواجه است و رقبایی دارد و نمی‌تواند با تمام انها به رقابت بپردارند. اما هم اکنون می‌خواهد از این بحران با همکاری اروپا گذر کند. اروپا هم نمی‌ خواهد در این جنگ مشارکت کند.

مسئله صرفا گاز طبیعی نیست

در ادامه گفتگوی خود، نیلوفر کوچ اظهار داشت که علت عدم مقابله فرانسه و آلمان در مقابل روسیه، تنها ناگزیری آنها مبنی بر نیازهای آنان به گاز طبیعی روسیه نبوده و در این باره افزود: روسیه بخشی از قاره اروپا و از نیروهای مهم جهانی است. هر چند احتمال دارد که حتی اروپا هم مایل نباشد، آمریکا با چتر و رهبری ناتو می‌تواند انها را به سوی جنگ بکشاند. این فرایند، فرایندی بسیار مهلک خواهد بود. زیرا در درجه نخست، تنها آلمان و فرانسه، نیروهایی که در پیمان ناتو قرار دارند، در این جنگ مشارکت نمی‌کنند. روسیه از سیاست تهاجمی، جنگ بزرگ را آغاز کرد. روسیه نه فقط برای دفاع از حاکمیت و مرزهای خود، بلکه با سیاستی که نشان دهنده دخالت در مرزهای همسایگان خود است، این حمله را ادامه می‌دهد.

سیاستهای بدون ثبات ترکیه

نیلوفر کوچ در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا در خصوص سیاستهای ترکیه اظهار داشت: با بحران در اوکراین، سیاستهای یکی به نعل و یکی به میخ ترکیه به بن‌بست رسیده‌اند. طی چند سال گذشته در سوریه، عراق و بسیاری از کشورهای دیگر خاورمیانه به این سیاستها ادامه داده بود. هم اکنون وضعیت جنگی مشخص شده است، زیرا ترکیه یکی از اعضای ناتو است و اکنون ناتو وارد جنگ شده است. در وضعیت کنونی ترکیه تا چه اندازه می‌تواند در مقابل روسیه ایستادگی و مقاومت کند. روسیه در مقابل ترکیه از مواضع بزرگی، خصوصا در رابطه با موضوع سوریه برخوردار است. آیا حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ که سیاست آشکاری را هم اکنون به پیش می‌برد، اجازه عبور کشتی‌های جنگی روسیه از تنگه‌های خود را صادر می‌کند؟ در صورتیکه اجازه بدهد ناتو چه تصمیمی می‌گیرد؟ و اگر اجازه ندهد چه روی می‌دهد؟ روسیه با حمله خود به اوکراین هم تاثیرات خود را بر ترکیه افزایش می‌دهد. هم اکنون در جنگ اخیر این سیاستهای بی‌ثبات‌سازی ترکیه هستند که با شکست مواجه شده‌اند.

گشایش در جعبه پاندورا برای اروپا

نیلوفر کوچ در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که با جنگ اوکراین، در جعبه پاندورا برای اروپا باز شده است و در ادامه افزود: بایدن مشاهده کرده است که آمریکا نتوانسته است که خود را از بحران موجود به کنار نگه داشته و بحران سیستم هم افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل خواسته است که با نیروهای دیگر وارد عمل شود. مدت زمان زیادی است که با سیاستهای ضدیت با چین، ضد روسی، فشارهای اقتصادی و سیاسی را بر کشورهای اروپایی اعمال می‌کند. اگر دقت کرده باشبد، از همان ابتدا بایدن با نخست وزیر آلمان و سپس فرانسه، گفتگو کرده و خواهان ممانعت از جنگ شد. اما در واقع نتواستند مانع از آغاز جنگ شوند. در صورتیکه این جنگ ادامه پیدا کند، دیگر اروپا به مرکز این جنگ تبدیل می‌شود. در وضعیت موجود، این جنگ، جنگ بسیار بزرگ متعارف نیست، اما بی‌ثباتی های فراوانی را به دنبال دارد.

احتمال دارد که ترکیه خواهان توازن قوا باشد

کوچ همچنین افزود که در جنگ احتمال دارد که یکی از عرصه‌های این جنگ به میدان سوریه منتقل شود. آمریکا و روسیه بر سر سوریه وارد جنگ می‌شوند. ترکیه هم تلاش می‌کند که از موضوع اوکراین بهره‌برداری کند. احتمال دارد که این نیرو در سوریه بر ترکیه اعمال فشار کند. ترکیه آینده خود را بر اساس دشمنی با کورد ایجاد کرده است. این بخشی از سیاستهای استراتژیک ترکیه به شمار می‌روند. به همین دلیل تمام تلاش‌های این کشور در راستای این سیاست خواهد بود. و در معادله نبرد اوکراین، ترکیه بر اساس موازنه جنگی علیه کورد عمل می‌کند. و بیشترین توازن را هم در این رابطه در سوریه می‌خواهد. برای اینکه در باشور کوردستان خود را بیشتر سازماندهی و مستقر کند، لازم است امتیازاتی را بخواهند. به طور خلاصه، در هر بعدی که به مسئله نگاه شود، کورد با تهدید مواجه است.

لازم است کورد گام‌های خود را بردارد

نیلوفر کوچ در ادامه افزود: لازم است که کورد در سیاستهای دفاعی خود بسیار هوشیار بوده و در ادامه افزود: در صورتیکه کورد در این باره هوشیاری لازم را اتخاذ نکند، احتمال دارد که ترکیه با بازی‌های جداگانه حملات سنگینی را آغاز کند. زیرا چند سال است که ترکیه در مقابل کورد شکست خورده است. به همین دلیل احتمال دارد که سوریه موضوع معامله جنگ روسیه علیه اوکراین شده و ترکیه هم از این مسئله به نفع خود بهره‌برداری کند. باید کورد در هر چهار بخش کوردستان هوشیاری و حساسیت لازم را در این باره داشته باشد. برای آنکه توازن قوای موجود علیه ما آرایش نگیرد، لازم است که ما با جبهه غرب و شرق، یعنی روسیه، سیاستهای چند جانبه‌ای را به پیش برده و اقدامات دیپلماتیک خود را آغاز کنیم.

کوردها از امکانات و فرصت برخوردارند

نیلوفر کوچ عضو شورای رهبری کنگره ملی کوردستان در ادامه گفتگو با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت: کوردها دیگر خود را به عنوان نیروی سوم در ترکیه معرفی کرده و در خاتمه افزود: در جنگ کنونی، روسیه و آمریکا تنها می‌توانند از طریق راه سومی که کوردها مطرح کرده‌اند، به نتیجه برسند. با قوانین اساسی که خودمدیریتی کورد را بپذیرند، و با دولت‌های دمکراتیک می‌توانند به نتیجه دست پیدا کنند. احتمال دارد که جنگ در اوکراین، بحران آمریکا را کمی به تعویق انداخته اما در نهایت به نتیجه‌ای دست پیدا نمی‌کند. همانگونه که اطلاع دارید چین هم یکی از طرف‌های دیگر این جنگ است. چین برای حفظ نیروی خود، لازم می‌داند که اشتباه فرانسه و انگلستان را در یکصد سال گذشته تکرار نکند. یعنی در صحنه خاورمیانه لازم است که حقوق کورد را که پیگیر دمکراسی هستند، به رسمیت بشناسد. در غیر اینصورت بحران و تنش‌ها در خاورمیانه گسترش بیشتری پیدا می‌کنند. در جنگ جهانی اول و دوم هم حقوق کورد پایمال شد. اما دیگر اجازه نمی‌دهیم که این وضعیت ادامه پیدا کند. در این مرحله کوردها با پیروی از راه سوم رهبر آپو، می‌دانند که کورد، پاشنه آشیل ترکیه را تشکیل می‌دهد.

به همین جهت نباید فقط در چارچوب دولت‌های بزرگ به این موضوع نگریست، کورد جامعه‌ای سازماندهی شده است و با کشورهای بزرگ هم در ارتباط هستند. به همین دلیل می‌توانند نتایج مثبتی را برای خود رقم بزنند. ما باید در این رابطه بسیار دقت داشته باشیم و تلاش‌های دیپلماتیک خودمان را آغاز کنیم.