پارلمان اتحادیه اروپا: ترکیه مناطق کوردی را اشغال کرده است

در سالگرد آغاز تهاجمات ترکیه به سوریه، پارلمان اتحادیه اروپا با ارائه لایحه‌ای ترکیه را به عنوان اشغالگر عنوان کرد. در این لایحه پیشنهادی آمده است که دولت ترک باید از مناطق اشغال شده خارج شود.

لایحه پیشنهادی مشترک احزاب دمکرات مسیحی، سوسیالیست و دمکرات، اصلاح‌طلب و محافظه‌کاران پارلمان اروپا، طی روزهای آینده مسئله اشغالگری ترکیه مور بحث و بررسی قرار خواهد گرفته و به تصویب می‌رسد.

در این لایحه آمده است که ترکیه از سال ۲۰۱۶ به بعد مناطق شمال-شرق سوریه، خصوصا مناطق کوردستان سوریه را اشغال کرده است، حقوق بین‌المللی را نقش کرده و از اکتبر ۲۰۱۹ به بعد مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دمکراتیک را اشغال کرده است و کشورهای عضو اتحادیه اروپا رسما هم اکنون به فروش سلاح به ترکیه مشغول هستند.

در ادامه کشتارهای دولت اشغالگر ترک و داعش و نیز ویرانی آثار تاریخی، نیز اعلام شده است که داعش مکان‌های تاریخی را به یغما برده است، در عفرین اشغالی از سوی دولت ترک نیز اماکن مقدس، زیارتگاههای تاریخی و آرامستان‌های ایزدیان تخریب و منابع تاریخی آنها به تاراج رفته‌اند.

در این لایحه همچنین آمده است که به منظور خاتمه دادن به جرایم جنگی در سوریه، باید اقدامات لازم اتخاذ شوند. همچنین در بخش دیگری از آن آمده است که وضعیت سیاسی سوریه مایه نگرانی شده و تلاشها برای خاتمه دادن به وضعیت کنونی از سوی نماینده سازمان ملل متحد، گیر پدرسون به نتیجه‌ای دست پیدا نکرده است. همچنین اشاره شده است که دولت‌های ایران و روسیه نیز اجازه می‌دهند که رژیم سوریه اقدامات خود را ادامه داده و این لایحه از این کشورها می‌خواهد که تا نیروهای خود را از سوریه خارج کنند.

در بخش دیگری از این لایحه از دولت ترک خواسته می‌شود که از مناطقی که به اشغال خود درآورده است خارج شود. ما فرایند حقوقی را که طی آن ترکیه این مناطق را اشغال کرده است، مناطق کوردستان سوریه را به اشغال درآورده است و ساکنان این منطقه را زندانی می‌کند محکوم می‌کنیم. ترکیه با چنین اقداماتی وضعیت پیمانهای بین‌المللی و از جمله معاهده ژنو را نقض می‌کند. اقدامات ترکیه در این مناطق علیه کورد، نسل‌کشی اتنیکی است. دخالت ترکیه، مبارزه با داعش را تضعیف می‌کند، ترکیه نظامیان مزدور را به قره‌باغ و لیبی انقال داده است، این مسئله را نیز به شدت محکوم می‌کنیم.

 در این لایحه پیشنهادی، فشارهای سوریه بر کورد و خلق‌ها و مذاهب دیگر محکوم شده است و همچنین قتل و دستگیری روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را نیز محکوم و اعلام شده است که تجاوز و تعدی به عنوان یکی از ابزارهای جنگ ویژه مورد استفاده قرار گرفته و محکوم شده است.

نمایندگانی که این لایحه را پیشنهاد کرده‌اند عبارتند از: مایکل گاهلر، لوکاس ماندل، آنتونیز لوپز، ایزابل ویزلر لیما،  تام واندنکندلر، دیوید لگا، آدام جاروباس، جانین اوچوژکا، مارک بلکا، ایزابل سانتوس، تونینو پیکولا، ناتالیا لوییز، باری آندری، الیور کاستل، کلمن  گروَلی، برتارد گوتا،  اورماس پیت، ماریا سورایا رودریگز، میشل شیمچکا، نیکولا شتنفانتا، رومانو ستراگوریو، هلیدا واتمن، ریزارد آنتونی لگوتکو، آنا فوتیاگ؛ کارول کراسکی، آدام بیالن، ریچارد کزارنکی، آنگل دژامبازکی، آسیت کانکو، الیزابت رافالسکا، ژادویک وینسنویسکا، ورونیکا وریکونا، بوگدان روناکا، روز توماسیچ، هرمن ترچ، الیزابت کروک، نیکولا ویلوسمن و فابیو ماسیمو کاستالدو.