پیکر عضو گروه صلح علی شکران آکتاش به زادگاه وی فرستاده شد

عضو گروه صلح علی شکران آکتاش در ازمیر تحت درمان سرطان بود و روز دوشنبه درگذشت. پیکر آکتاش برای خاکسپاری به ملتی فرستاده شد.

علی شکران آکتاش، یکی از اعضای گروه دوم گروه صلح که در ۲۹ اکتبر ۱۹۹۹ از اروپا به ترکیه آمده بود و به سرطان مبتلا شده بود، روز گذشته در یکی از بیمارستان‌های ازمیر درگذشت. پیکر آکتاش به جمخانه زیتین آلان در منطقه اورلا ازمیر منتقل شد. پیکر آکتاش امروز از جمخانه گرفته شد و برای خاکسپاری به ملتی منتقل شد. حیدر ارگول عضو گروه دوم صلح، ابراهیم آکین و گلستان کیلیچ کوچیگیت، نمایندگان دم پارتی، هاکان طهماز رئیس بنیاد صلح، سازمان‌های شهرها و مناطق دم پارتی و بسیاری از مردم در این مراسم شرکت کردند.

خانواده آکتاش پیکر را تحویل گرفته و با هواپیما برای دفن به ملتی فرستادند. ارگول و کوچیگیت نیز همراه با خانواده رفتند.

انتظار می‌رود پیکر آکتاش فردا ساعت ۱۱:۰۰ در روستای داریجا در منطقه آرگان ملتی به خاک سپرده شود.

روسای مشترک د‌ب‌پ چیگدم کایچگون اچارو کسکین بایندر، رئیس مشترک دم پارتی تولای حاتم اغوللاری و سیاستمدار صباحات تونجل و بسیاری از مردم به مراسم خاکسپاری خواهند پیوست.

علی شکران آکتاش کیست؟

علی شکران آکتاش در تاریخ ۲۹ اکتبر ۱۹۹۹ به درخواست رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به همراه گروه دوم صلح از اروپا به ترکیه آمد. در اول اکتبر ۱۹۹۹، افرادی که جزو گروه اول صلح بودند و از قندیل آمده بودند، دستگیر شدند. آکتاش به همراه حیدر ارگول، آیگول بیداو، امام جانپولات، یوسف کیاک، آیسل دوغان، حاجی چلیک و دیلک کورت در دومین گروه صلح شرکت کردند و از اروپا آمدند.

اعضای گروه دوم صلح نیز بازداشت و دستگیر شدند. هر ۸ عضو این گروه در استانبول محاکمه و به ۷ تا ۱۵ سال زندان محکوم شدند. آکتاش در سال ۲۰۰۵ از زندان آزاد شد و به اتهام «پتانسیل تبلیغات برای سازمان» به ۲۰ ماه زندان محکوم شد. دادگاه عالی این تصمیم را در ۴ اکتبر ۲۰۱۳ تایید کرد و آکتاش دوباره بازداشت شد. آکتاش به مدت ۹ ماه و ۱۰ روز در زندان بود.

آکتاش پس از آزادی از زندان به مبارزه خود برای صلح ادامه داد و در دومین کنگره عادی بنیاد صلح در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ به عنوان عضو هیئت بازنگری بنیاد انتخاب شد.

آکتاش در نهایت به سرطان مبتلا شد و در ۱۲ اوت در منطقه اورلا ازمیر درگذشت.