پیمان مخفیانه میان داعش و دولت ترک

فهیم تاشتکین روزنامه نگار کورد در پانلی با عنوان از سال ۲۰۱۵ تا امروز، در رابطه با قتل‌عام‌ها و عدم پیگری‌های قضایی اظهار داشت: پیمان مخفیانه‌ای میان داعش و دولت ترک وجود دارد.

به مناسبت ششمین سالگرد قتل‌عام آنکارا با همکاری کمیسیون وکلای پرونده قتل‌عام آنکارا در ۱۰ اکتبر، پانلی با نام «از سال ۲۰۱۵ تا امروز قاتلان تحت پیگرد قرار نگرفته‌اند» برگزار شد. وکلای قتل‌عام آنکارا، امد و پیرسوس، سازمان‌های جامعه مدنی، سندیکاها، خانواده‌ها، مجروحان و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها، نماینده حزب خلق جمهوری و روزنامه‌نگارانی مانند فهیم تاشتکین، هاکی اوزدال و آلجان اولوداغ در این پانل شرکت کردند.

با مدیریتی اوزلم آکارسو، فهیم تاشتنکین از خارج از ترکیه ابتدا سخنرانی کرده و ضمن اشاره به سازماندهی داعش اظهار داشت: بعد از داعش شاهد ایجاد طرحی تاریخی برای مداخله در سوریه هستیم. داعش بعد از ظهور خود با تمام امکانات از سوی ترکیه این اجازه را یافت که از مرزهای ترکیه استفاده کند. بعد از انکه کورد داعش را از میان برداشت، ترکیه حملات خود را آغاز کرد و دستگیری برخی از نیروهای داعش را به عنوان بخشی از مبارزه خود نشان داد. اما ما می‌دانیم که چنین فعالیتهایی واقعی نیستند. در میان دولت و داعش پیمانی مخفیانه وجود دارد. ما به خوبی می‌دانیم که فرزندان و زنان ایزدی از سوی داعش ربوده شده‌اند و در ترکیه مخفی شده‌اند. اما متهمان تحت پیگرد قرار نمی‌گیرند.

بعد از وی آلیجان اولوداغ سخنرانی کرده و اظهار داشت که در ترکیه، ترور ابزاری است که دولت از آن برای سرکوب مخالفان خود بهره‌برداری می‌کند. در پرونده قتل‌عام ما این واقعیت را مشاهده کردیم. در پرونده قتل‌عام آنکارا در ۱۰ اکتبر این لاقیدی دولت آشکارا مشاهده شد.

امکان ندارد که دولت از مسائل اطلاعی نداشته باشد

محمود طغرل نماینده دیلوک از حزب دمکراتیک خلق‌ها هم اعلام کرد که مبنای اقدامات و سازماندهی داعش در دیلوک بوده و در این باره اظهار داشت: در دیلوک فرهنگ‌ها، زبانها و هویتهای مختلفی با هم زندگی می‌کنند. در این شهر پنهان شدن بسیار آسان است. داعش رقا و دیلوک را مانند دو شهر مشابه برای خود در نظر گرفته بود. یعنی مسئله‌ای وجود ندارد که دولت از ان اطلاع نداشته باشد. تمام اعضای داعش تحت کنترل دولت قرار دارند. در همین شهر آموزش می‌بینند. همه می‌دانند که داعش در بیمارستانهای این شهر مداوا و درمان می‌شوند. در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۱۱۰۰ گروه در این شهر حضور داشتند. اما در سه سال اخیر این گروه‌ها بسیار افزایش پیدا کرده‌اند. در دیلوک انجمن انصار جوانان وجود داشت. این گروه در پشت تمام بمب‌گذاری‌ها قرار داشت. این گروه در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ تعطیل شد. مسئله‌ای که از آن بدون اطلاع باشند وجود ندارد. ما می‌دانیم که هم اکنون در دیلوک بسیاری از داعشی‌ها مشغول فعالیت هستند.

هاکی اوزدال هم در این پانل سخنرانی کرده و اعلام نمود که من فکر می‌کنم که داعش هم اکنون هم در ترکیه حضور دارد. به همین دلیل لازم است که ما تمام افرادی را که به لحاظ اداری و سیاسی با داعش همکاری می‌کنند فاش کنیم.