پژاک: واقعه نسل‌کشی هلبجه، اهمیت گسترش مبارزات امروز را یادآور می‌شود

پژاک به مناسبت سالگرد واقعه‌ هلبجه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قتل‌عام هلبجه اعلام داشت: «نیروی فدایی خلقمان باشیم و از تکرار هلبجه‌های دیگر جلوگیری کنیم.»

حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به مناسب سالگر واقعه قتل‌عام هلبجه در سال ۱۹۸۸ توسط رژیم صدام بیانیه‌ای منتشر کرد. پژاک با بیان عدم توجه جهانیان به قتل‌عام ها در کوردستان و همچنین تهدیدات امروزه چنین ابراز داشت: « دیروز جهانیان چشمان خویش را بروی قتل‌عام هلبجه بستند و امروز هم در قبال عفرین و کوبانی و شنگال همان سیاست را پیشه کرده‌اند. دول مدرنیته سرمایه‌داری باعث و بانی قتل‌عام و حامی اصلی رژیم‌های نسل‌کش در منطقه هستند و امروز بر همان سیاست‌های خویش در قبال کوردها اصرارمی‌ورزند. استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی علیه نیروی گریلا در باشور کوردستان و سکوت کشورهای جهان، بیش از پیش خطر تکرار هلبجه‌ها را گوش‌زد می‌سازد.»

این بیانیه به شرح زیر می‌باشد: 

« فردا سالروز نسل‌کشی حلبچه است، یکی از بزرگترین قتل‌عام‌ها در تاریخ انسانی که بخشی از برنامه‌ها جهت نابودی فیزیکی خلق‌کُرد بدست دشمنان خلق و جامعه بود. در ۳۶امین سالگرد ژنوساید حلبچه، این جنایت ضدبشری را محکوم می‌کنیم و یاد و خاطره شهدا را گرامی می‌داریم. خلق کُرد هرگز این جنایت ضدبشری را فراموش نخواهد کرد و دست از مبارزات خود تا آزادی کامل برنمی‌دارد. 

واقعه نسل‌کشی در حلبچه در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۸۸ بدست رژیم ضدبشری بعث عراق که منجر به شهیدشدن قریب ۵ هزار انسان بی‌گناه شد، با هدف نابودی کامل خلق کُرد انجام شد. بعث فاشیست و خونخوار عراق این قتل‌عام را با حمایت‌های کامل برخی کشورهای هژمونی اروپایی انجام داد و این لکه ننگ در تاریخ سیاه آنها برای همیشه باقی خواهد ماند. امروز در مرحله‌ای قرارداریم که یکصدسال از پیمان لوزان و تقسیم کردستان گذشته، پیمانی که دهها قتل‌عام علیه کُردها را به دنبال داشت و هنوز هم موج‌هایی از جنگ‌های متعدد ناشی از آن در بخش‌های کردستان به انحاء مختلف ادامه دارد. همان خطری که دیروز حلبچه را به خاک و خون کشید، امروز کماکان از سوی همان جنس از فاشیست‌ها و دشمنان خلقمان ادامه دارد. جنگ‌هایی که امروز از جانب ترکیه علیه جنوب کردستان خصوصا شنگال و بادینان و نیز علیه روژاوای کردستان از قامشلو تا کوبانی و عفرین ادامه دارد و تمامی مناطق شمال کردستان را در حالت جنگی مداوم قرارداده، ادامه همان سلسله جنگ‌افروزی‌های دول حاکم بر بخش‌های کردستان است. بنابراین امروز اگر مبارزات خلقی گسترش نیابد، بیش از گذشته خطر قتل‌عام‌هایی بزرگتر از حلبچه وجود دارد و همان دول، دست‌اندرکار برنامه‌ریزی و توطئه بین‌المللی هستند. هنوز هم دشمنان امیدوارند که با پیشبرد جنگ‌های گسترده‌تر بتوانند خیال خام خویش مبنی بر ایجاد حلبچه‌های بزرگتر را تحقق بخشند و به موجودیت خلق‌کُرد پایان دهند. حلبچه طرح نابودی خلق کُرد و یکی از موج‌های ضدانسانی انفال بود. دیروز صدام‌حسین ظالم و امروز اردوغان فاشیست به انفال کُردها ادامه می‌دهند. نظام ستمگر ایران نیز با بهره‌گیری از این طرح‌های پرمخاطره، سیاست‌های آسمیلاسیون و نسل‌کشی فرهنگی خویش را به انجام می‌رساند. از قتل‌عام‌ درسیم گرفته تا زیلان و انفال و حلبچه، بخوبی مشخص می‌شود که طرح پاکسازی خلق‌کُرد بصورت هماهنگ از سوی دول حاکم برکردستان جریان دارد و امروز خطر بروز جنگ‌های گسترده‌تری را گوش‌زد می‌کند. 

دیروز جهانیان چشمان خویش را بروی قتل‌عام حلبچه بستند و امروز هم در قبال عفرین و کوبانی و شنگال همان سیاست را پیشه کرده‌اند. دول مدرنیته سرمایه‌داری باعث و بانی قتل‌عام و حامی اصلی رژیم‌های نسل‌کش در منطقه هستند و امروز بر همان سیاست‌های خویش در قبال کُردها اصرارمی‌ورزند. استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی علیه نیروی گریلا در جنوب کردستان و سکوت کشورهای جهان، بیش از پیش خطر تکرار حلبچه‌ها را گوش‌زد می‌سازد. قدرمسلم تا وقتی که سیاست نسل‌کشی فرهنگی و فیزیکی علیه خلق کُرد ادامه یابد، سایر خلق‌های تحت ستم نیز در امان نخواهند ماند. تلاش ترکیه برای اشغال جنوب کردستان به مراحل خطرناکتر از نسل‌کشی حلبچه است. از مخمور گرفته تا شنگال و روژاوای کردستان، خطر اشغال و قتل‌عام یک تهدید مداوم است و گریلا بزرگترین نیروی مبارزه‌گر و فدایی در مقابل این موج از جنگ‌افروزی دشمن است. 

نظام ستمگر ایران همچنان به نسل‌کشی فرهنگی و اعدام‌های گسترده و دولت فاشیست ترکیه با حملات بی‌محابا جهت نسل‌کشی فیزیکی کماکان به طرح‌های ضدانسانی خویش می‌اندیشند. 

ما، حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) ضمن محکوم‌کردن قتل‌عام حلبچه، یاد و خاطره شهدا را گرامی‌می‌داریم و سوگند یاد می‌کنیم که نیرومندتر از گذشته، نیروی گریلای فدایی خلقمان باشیم و از تکرار حلبچه‌های دیگر جلوگیری کنیم. قطعا خلق‌کُرد و خلق‌های تحت ستم با تقویت اتحاد خود و ارتقای مبارزاتشان می‌توانند سیاست‌های بی‌رحمانه نسل‌کشی دشمن را مهار سازند. حلبچه امروز، اتحاد صفوف خلق‌کُرد را به همگان یادآور می‌شود و این تنها راه نجات خلق‌مان از نسل‌کشی است. تنها مأمن و تکیه‌گاه خلقمان کوهستان‌های آزاد است لذا از عموم جوانان غیور دعوت بعمل می‌آوریم که با پیوستن به صفوف مبارزاتی گریلا، جنبش آزادیخواهی را بیش از پیش تقویت نمایند. پیوستن به صفوف گریلا و نیز حضور مبارزه‌جویانه در میادین تنها راه ادای دین به شهدای حلبچه است. در آستانه نوروز ۲۰۲۴ میادین مبارزاتی را در راستای ارتقای مبارزات آزادیخواهانه، به میدان اراده‌مندی مبدل سازیم.»