قبول مسئولیت کشتار جمعی در ریگان و ادعاهای ضد و نقیض سپاه

چهار روز پس از واقعه قتل‌عام چهار شهروند بلوچ در یک حمله پهبادی، سپاه امروز مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت اما حرفی از حمله با پهپاد نزد. فعالین بلوچ می‌گویند این اولین بار است که سپاه از موشک و پهباد علیه مخالفینش در اقلیم بلوچستان استفاده می‌کند.

فعالین بلوچ روز سه‌شنبه گزارش دادند حمله پهپادهای نظامی سپاه پاسداران به یک روستا در دشت سمسور ریگان در بلوچستان دست‌کم چهار کشته برجای گذاشت. این چهار شهروند بلوچ هنگامی که در خواب بودند هدف حمله موشکی با پهبادهای سپاه قرار گرفتەاند. هویت یکی از جانباختگان، مهراب شه‌بخش اعلام شد. از هویت سه شهروند دیگر اطلاعی در دسترس نبود. گفته می‌شود مهراب شه‌بخش به همراه خانواده خود در روستایی که حمله در آن رخ داد زندگی می‌کرد.

فعالین بلوچ می‌گویند مهراب شه‌بخش از اقوام ملک شه‌بخش بود که ٢۶ آبان ماه در جریان درگیری و مقاومتی که حدود یک شبانه روز طول کشید، به تنهایی چندین تن از جمله سرهنگ مهدی توسنگ، فرمانده عملیاتی قرارگاه ابوذر کرمان را از پا درآورد.

کمپین فعالین بلوچ احتمال داده سپاه پاسداران از ترس تکرار تلفات بالا، برای اولین بار از هواپیماهای بدون سرنشین بر علیه مخالفین خود در اقلیم بلوچستان استفاده کرده باشد.

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه چهار روز پس از این واقعه در بیانیه‌ای مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفته. سپاه حرفی از استفاده از موشک و پهپاد در این حمله نزده است.

سپاه تعداد جانباختگان حمله به ریگان را بر خلاف گزارش‌های محلی، سه نفر اعلام کرده و جالب تر این که مهراب شه‌بخش و همراهانش را مسئول مرگ دو پاسدار به اسامی "مهران شوری زاده" و "محسن کیخوایی" خوانده که پنجم دی ماه سال جاری در بلوچستان کشته شدند.

هنوز رابطه میان کشته شدن سه پاسدار در کرمان و کشته شدن دو پاسدار دیگر در بلوچستان طی روزهای گذشته مشخص نیست ولی تناقضات در بیانیه‌های سپاه این احتمال را قوی می کند که حمله پهبادی به بلوچستان اقدامی کورکورانه برای گرفتن انتقام از مبارزه خلق بلوچ بود.