قربانیان هتل مادیماک فراموش نشدند: ما مسیر روشنایی‌بخش سیواس را به فراموشی نخواهیم سپرد

یاد و خاطره قربانیان هتل مادیماک با صدور بیانیه‌هایی، گرامی داشته شد.

۲۸ سال از قتل‌عام هتل مادیماک در سیواس می‌گذرد که در آن ۳۳ روشنفکر و نویسنده و ۲ کارمند هتل جان خود را از دست دادند. به مناسبت سالگرد این قتل‌عام در بسیاری از شهرها بیانیه‌هایی صادر شد و یاد و خاطره قربانیان این قتل‌عام گرامی داشته شد. در بیانیه‌ها آمده است؛ به فقدان آنان عادت نخواهیم کرد و قتل‌عام را فراموش نمی‌کنیم.

آمد

 پلتفرم شعبه سبز آمَد در مورد قتل‌عام سیواس در ساختمان شعبه شماره ۲ ایتم سَن در آمَد، بیانیهای صادر نمود. سلیمان بوزكورت، رئیس مشترک اتحادیه (BTS) به نمایندگی از این شعبه، سخنرانی کرد و با اشاره به اینکه بعد از سیواس نمایندگان صلح، برابری و برادری، هرانت دینک و طاهر ایلچی به قتل رسیدند، گفت: "ما با ساختن یک کشور صلح و برابری و برادری، قتل عام کنندگان را بازخواست خواهیم کرد."

درسیم

حزب صلح و دمکراسی درسیم در مورد قتل‌عام سیواس در کوچه هنر بیانیه‌ای منتشر کرد. پلاکارد این بیانیه با شعار "در بیست و هشتمین سالگرد، چراغ سیواس خاموش نخواهد شد، عدالت برای سیواس، عدالت برای همه" آویزان شد. اکبر کایا به نمایندگی از حزب، بیانیه‌ای که آماده شده بود را قرائت کرد و با بیان اینکه قتل‌عام توسط مقامات سازماندهی شده و توسط گروهی از قاتلان انجام شده است، افزود: "برخی از قاتلان هرگز از سیواس خارج نشده و زندگی خود را در اینجا ادامه دادند. ما مسیر آنها را رها نخواهیم کرد و چراغ سیواس را خاموش نخواهیم کرد." 

جامعه دموکراتیک علوی (DAD)

جامعه دموکراتیک علوی (DAD) با انتشار بیانیه‌ای کتبی یاد و خاطره قربانیان این قتل‌عام را گرامی داشت و اذعان کرد که نیروهای بین‌المللی این قتل‌عام را نادیده گرفته‌اند.

جمعیت حقوق بشر IHD

جمعیت حقوق بشر (IHD) نیز بیانیه‌ای مکتوب تحت عنوان "قتل‌عام سیواس؛ انسانیت سوخته شد" صادر و یاد قربانیان این قتل عام را گرامی داشت. IHD در بیانیه اعلام کرد که بی‌اعتنایی به آزادی مذهب، دیدگاه‌ها، نظرات و سیاست‌های ظلم و انحصارطلبی، زمینه را برای قتل‌عام فراهم کرده است.

زونگولداغ

 پلتفرم دمکراسی زونگولداغ در مقابل بنای یادبود مدنوانا در این شهر به مناسبت گرامیداشت قربانیان این کشتار بیانیه‌ای صادر کرد. این بیانیه حاوی بنری با عنوان "ما فراموش نکرده‌ایم، فراموش نخواهیم کرد" و عکس‌های قربانیان بود. در بیانیه، لونت یاغچی اوغلو، عضو هیئت مدیره معماران و مهندسان ترکیه (TMMOB)، گفت زمانی که یک عده زنده زنده سوزانده شدند، مردم شهر در حال تماشای آنها بودند.