قتل زنان روزنامه‌نگاران در شهرهای بسیاری محکوم شد

در کنش‌های محکوم کردن قتل دو زن روزنامه‌نگار، گلستان تارا و هیرو بهاالدین،‌ فراخوان گسترش مبارزه داده شده و گفته شد‌: ‌«تحت هر شرایطی، صدای حقیقت رساتر خواهد شد.»

محکوم کردن حملات علیه مطبوعات و رسانه آزاد

برای زنان روزنامه‌نگار، گلستان تارا و هیرو بهاالدین که براثر حمله دولت اشغالگر ترکیه در سلیمانیه به شهادت رسیدند، در شهرهای بسیاری کنش‌های اعتراضی انجام شد.

آدانا

به پیشاهنگی حزب دمکراسی و برابری خلق‌ها ‌(دم پارتی)، مجلس زنان آدانا و جنبش زنان آزاد ‌(ت‌ژآ) برای محکوم کردن قتل دو زن روزنامه‌نگار به نام‌های گلستان تارا و هیرو بهاالدین، در مقابل ساختمان دم پارتی در شهر آدانا،‌ بیانیه داده شد. در این کنش پلاکارتی با عنوان ‌«مطبوعات آزاد را نمی‌توان ساکت کرد» برافراشته شد. زمانیکه پلیس تلاش می‌کرد تا از ارائه این بیانیه جلوگیری کند، زنان شعار ‌«مطبوعات آزاد را نمی‌توان ساکت کرد » را سردادند و علیرغم تمام فشارهای پلیس، بیانیه را ارائه کردند.

ریاست مشترک دم پارتی در شهر آدانا، هِلین کایا این قتل‌عام را محکوم کرد و اعلام نمود که حکومت آک‌پ-م‌ک‌پ تلاش می‌کند تا سراسر کوردستان را اشغال کند و گفت‌: ‌«خلق کوردستان هرگز این اعمال را قبول نکرده و نخواهد کرد. باید هرچه زودتر حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) از همدستی برای انجام این جنایات دست بردارد. هدفگرفتن روزنامه‌نگاران امری از روی قصد و سازماندهی شده است. با حمله به روزنامه‌نگاران می‌خواهند، جنایاتشان در منطقه را پنهان کنند. هدف این حملات، تعمق بخشیدن به سیاست‌های اشغالگری و الحاق است. ما اجازه نمی‌دهیم که این جنایات و قتل‌عام غیرنظامیان پنهان شود. ما تمام زنان، ‌خلق‌ خود و افکار عمومی دمکراتیک را فرامی‌خوانیم که علیه این حملات موضع‌گیری کنند.»

وان

بسیاری از اعضا و مدیران م‌ک‌گ، د‌ف‌گ، د‌ب‌پ و دم پارتی و افراد بسیاری از نهادهای مدنی و شغلی در بیانیه ت‌ژآ که در مقابل ساختمان دم پارتی در شهر وان داده شد،‌ مشارکت کردند.

عضو ت‌ژآ،‌ ادیبه بابور در یان کنش سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«رژيم آک‌پ-‌م‌ه‌پ سیاست‌های استعمارگرانه خود وسعیتر کرده و تلاش می‌کند تا هرچهار بخش کوردستان را الحاق کند. مدیران منطقه فدرال کوردستان همدستان قتل فرزندان کوردستان هستند. پ‌د‌ک هرچه زودتر باید از این همدستی در جنایات دست بردارد. ما بخوبی می‌دانیم که رژیم استعمارگر آک‌پ-م‌ه‌پ با این حملات علیه خلق کورد، دستاوردهای زنان را نیز هدف می‌گیرد.‌»

این بیانیه با سردادن شعارهای ‌«مطبوعات آزاد را نمی‌توان ساکت کرد» و ‌«ژن ژیان آزادی» به پایان رسید.

ایدر

به پیشاهنگی د‌ب‌پ آگری در مقابل ساختمان دب‌پ در شهر ایدر بیانیه داده شد. نماینده پارلمان از حزب دم پارتی، هوال بوزداغ در این بیانیه مشارکت کرد. این بیانیه از سوی ریاست مشترک د‌ب‌پ در آگری، حکمت آدیگوزل قرائت شد.

موش

پلیس ترکیه به بهانه ممنوعیت فرمانداری مبنی بر ‌‌‌‌«کنش و کنش‌ها» در بیانیه‌ای که قرار بود در شهر موش داده شود، مداخله کرد. زنان ت‌ژآ در یک کارگاه کنش تحصن انجام دادند، تصاویر زنان روزنامه‌نگاری که به قتل رسیده بودند و ناگیهان آکارسل را برافراشتند. اعضای هیئت اجرایی مرکزی د‌ب‌پ، نارین گَزگور به مانع‌تراشی‌های پلیس واکنش نشان داد و گفت‌: ‌«با امضای فرمانداری،‌ حکم ممنوعیت می‌دهند تا که ما هم روند حقوقی را آغاز کنیم. ما با مبارزه دمکراتیک خود آزادی و صلح را به این میهن خواهیم آورد.»

این کنش پس از انجام تحصن، با سردادن شعار ‌«ژن ژيان آزادی» به پایان رسید.

شرنخ

به پیشاهنگی جنبش زنان آزاد ‌(ت‌ژآ) در مرکز شهر شرنخ بیانیه داده شد. سازمان‌های حزب مناطق دمکراتیک ‌(د‌ب‌پ)، دم پارتی شعبه شرنخ و مناطق پیرامون آن، مجلس مادران صلح،‌ نماینده پارلمان از حزب دم پارتی برای شهر شرنخ، محمد ذکی ایرمز و افراد بسیاری در این بیانیه شرکت کردند. توده‌ خلق در این بیانیه پلاکارتی با عنون ‌‌«مطبوعات آزاد، صدا،‌ آواز و موجودیت ما است» به همراه تصاویر زنان روزنامه‌نگاری که به قتل رسیدند را برافراشتند.

ریاست مشترک دم پارتی در شرنخ، نورجان آلتورک بیانیه مشترک را قرائت کرد. آلتورک اعلام کرد که قتل روزنامه‌نگاران مطبوعات آزاد را محکوم می‌کنند و گفت‌‌: ‌«بلوک فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ که براساس نسل‌کشی زنان و خلق کورد سیاست می‌کنند،‌ می‌خواهد خیال نئوعثمانی‌اش را عملی کند. رژیم آک‌پ-م‌ه‌پ با سیاست‌های استعمارگرانه‌اش علیه کوردها،‌ قصد اقلیم فدرال کوردستان را دارد. ما بخوبی می‌دانیم که رژيم آک‌پ-م‌ه‌پ با این حملات، خلق کورد و دستاوردهای کوردها در هر چهار بخش از کوردستان را هدف می‌گیرد. در نتیجه این حملات در شهر سلیمانیه ۲ روزنامه‌نگار به قتل رسیدند. به تمام خلق کورد تسلیت می‌گوییم. ما تمام زنان،‌ خلق خود و افکار عمومی دمکراتیک را فرامی‌خوانیم که علیه این نسل‌کشی موضع‌گیری کنند.‌»

این بیانیه با سردادن شعار ‌«ژن ژيان آزادی» به پایان رسید.