قتل‌عام منطقه‌ی غازی: باید نخست وزیر وقت و قاتلین مجازات شوند

در یادبود سالگرد قتل‌عام سال ۱۹۹۵ در منطقه‌ی غازی استانبول، خواستار مجازات مسئولین شدند.

در قتل‌عام ۱۲ مارس در محله‌ی غازی واقع در منطقه‌ی سلطان غازی، ۲۲ نفر جان‌باختند و صدها تن نیز مجروح شدند.

در پی فراخوان پلتفرم ۱۲ مارس در مقابل بنیاد آموزش و فرهنگ غازی (جمخانه) به مناسبت ۲۹مین سالگرد این قتل‌عام مراسم یادبودی برگزار شد.

به جز بستگان قربانیان، جلال فرات نماینده‌ی پارلمانی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی)  و مرال دنیش بشتاش و مراد چپنی نامزدهای انتخاباتی ریاست مشترک شهرداری استانبول و چندین شخصیت و نمایندگان احزاب و سازمان‌ها شرکت داشتند.

جمعیت با در دست داشتن پلاکارد «از غازی تا عمرانیه خواستار صلح هستیم» تا پایان پارک حسین آلتین که ۲۹ سال پیش چندین نفر در آن به قتل رسیده بودند، راهپیمایی کردند.

در این راهپیمایی شعار «شهدای غازی نمی‌میرند» و «شهدای غازی شکوه ما هستند» و «خلق غازی این‌جا هستند، قاتلین کجا هستند» و «عدالت برای غازی و برای همگان» را سرداده شد. سپس ارکان شیشمک برادر یکی از قربانیان اعلام کرد که هنوز خشم و آزارشان تازه است و التیام نیافته است.

شیشمک در ادامه اعلام کرد که این قتل‌عام تلاشی بود برای ترساندن اپوزیسیون انقلابی و تمامی خلق‌های انقلابی و دمکراتیک، حمله‌ای علیه خلق و جوامع بود، در محلی همچون غازی به طور مستمر پلیس در حال گشت زنی است، پس چرا قاتلین گم شدند؟ این نیز خشم و آزار خلق را بیشتر کرد و به سوی اداره پلیس منطقه غازی حرکت کردند.

در ادامه شمشک اعلام کرد که پس حمله‌ی افراد ناشناس، پلیس به خلق حمله کردند و ۱۸ نفر را به قتل رساندند، اما هنوز قاتلین مجازات نشده‌اند.

شیشمک درخواست کرد تا مسئولین و مقامات زمان قتل‌عام به ویژه نخست وزیر وقت مجازات شود.

سپس تا آرامستان غازی راهپیمایی کردند و بر سر مزارها یاد قربانیان گرامی داشته شد.