قطعنامه‌ی کنفرانس ایزدی و فیلی‌ها منتشر شد

نتایج کنفرانس یک روزه‌ی "بسوی تحقق عدالت و برابری" در قطعنامه‌ی ١٧ ماده‌ای منتشر شد. در این قطعنامه بر ضرورت افزایش همکاری‌های مشترک در راستای صیانت از جوامع تاریخی و تأمین حقوق آن‌ها تاکید شده است.

روز شنبه (۵ مارس/٢۴ اسفند) با شرکت نمایندگان جوامع ایزدی و فیلی و همچنین شخصیت‌هایی از کوردستان و عراق در بغداد کنفرانس "بسوی تحقق عدالت و برابری" برگزار شد. در پایان این کنفرانس شیخ سمیر درویش شخصیت برجسته‌ی ایزدی قطعنامه این کنفرانس را در نشستی مطبوعاتی قرائت نمود.

متن قطعنامه کنفرانس بسوی تحقق عدالت و برابری:

۱- گسترش مبارزه در راستای تقویت موجودیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هر دو طیف فیلی و ایزدی.

۲ - اتحاد و استقلال در گفتار و تصمیمات سیاسی.

۳ - به رسمیت شناختن ژنوساید ایزدی‌ها.

۴ - اعتراف به حملات ترکیه علیه شنگال و اطراف آن به ‌عنوان ادامه حملات داعش و دولت عثمانی برای قتل‌عام گروه‌ها و نقض حق حاکمیت عراق.

۵ – مد نظر قرار دادن اراده گروه‌های مختلف و پذیرش نمایندگی آن‌ها در تمامی سازمان‌های دولتی بدون تفاوت و تبعیض.

۶ - احترام گذاشتن به حکم دادگاه عالی فدرال عراق (شماره ۴۳)، که در ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ صادر شد. همزمان در رابطه با دزدی و منحرف کردن این تصمیم تاریخی دادگاه هشدار می‌دهیم.

۷ – به رسمیت شناختن اداره خودگردان شنگال برای دفاع از فرهنگ و فکر و عقیده و همچنین جغرافیای ایزدی‌ها و همچنین ایجاد بنیاد سیاسی و اجتماعی برای ایزدی‌ها و ایجاد فرصت برای رشد و پیشرفت آنها و همچنین اعتراف به خود دفاعی برای اداره خودمدیریتی.

۸ – موافقت با سیستم خودمدیریتی شنگال برای جذب همکاری‌های بین‌المللی و تعیین بودجه‌ای ویژه‌ از سوی حکومت عراق برای آموزش، خدمات و ایجاد فرصت‌های شغلی.

۹ - اقدام برای بنیاد نهادن و آباد نمودن مناطق ویران‌شده فیلی و ایزدی و بازگشت آواره‌ها به خاک و زادگاه خود و دور کردن مناقشات و اختلافات حزبی و توافقات سیاسی داخلی و خارجی.

۱۰- مردود اعلام کردن توافقنامه هولیر - بغداد در رابطه با شنگال و اعتراف به این مسئله که این توافق به‌هیچ‌وجه نمایندگی اراده‌ی ایزدی‌ها را برعهده ندارد.

۱۱- تلاش برای بازگرداندن زنان و کودکان ربوده‌شده ایزدی و همچنین تاسیس مرکزی برای آموزش و پرورش آن‌ها.

۱۲ - مقابله با تمامی اقداماتی که برای تغییر هویت مکان‌ها و آثار ایزدی و فیلی‌ها صورت گرفته و نظارت قوای سه‌گانه دولت عراق بر انجام این ماده.

۱۳- زمینه‌سازی برای نوسازی بنیان جامعه کورد فیلی در بغداد و مناطق دیگر عراق و پذیرش اراده این جامعه در چارچوب نظام غیرمتمرکز. همچنین برای بنیاد نهادن اساس جامعه‌ای سیاسی تلاش شود و فرصتی برای رشد و همچنین ضمانت خود دفاعی آن‌ها به وجود آید.

۱۴- این کنفرانس به سنگ بنا برای کار مشترک میان همه گروه‌های اصیل عراق تبدیل می‌شود.

۱۵ - کار و تلاش برای دفاع از فرهنگ و زبان همه گروه‌های مختلف در قانون اساسی عراق.

۱۶- باید همه این مسئله را درک کنند که آزادی زنان نقش محوری برای همه تغییرات اجتماعی و ایجاد امنیت و آسایش و ثبات را برعهده دارد. به‌همین دلیل باید زنان در همه امور نقش خود را افزایش دهند و از زنان در همه گروه‌ها درخواست می‌نماییم تا مبارزات زنان را سازماندهی کرده و از تجارب یکدیگر بهره‌مند شوند.

۱۷ - ایجاد هیئتی از هر ۲ جامعه ایزدی و فیلی برای نظارت بر اجرای بندهای قطعنامه پایانی کنفرانس مذکور.