راهپیمایی دسته‌جمعی به مناسبت روز زبان مادری در وان

۲۴ نهاد به مناسبت «۲۱ فوریه روز جهانی زبان مادری» در شهر وان تجمع کردند و خواستار اتحاد همه جنبش‌ها و محافل کوردی برای آزادی زبان کوردی و برخورداری زبان کوردی از جایگاه رسمی و بین‌المللی شدند.

سازمان استانی حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) در وان به همراه ۲۴ نهاد به مناسبت «۲۱ فوریه روز جهانی زبان مادری» بیانیه مطبوعاتی داد و از مقابل ساختمان مرکز تحقیقات فرهنگ و هنر زبان (ARSİSA) راهپیمایی کرد. در جریان این راهپیمایی، در حالی که بنرها و پلاکاردهایی مانند «زبان کوردی زبان رسمی و آموزشی شود» «کورد، کوردی، کوردستان» باز کرده بودند، جمعیت به کرات شعار «زبان ما عزت ماست» سر می‌دادند.

"قدیمی‌ترین زبان بشریت است"

حمید دلبهار، سخنگوی کمیسیون زبان و فرهنگ دَم پارتی در این جا با بیان اینکه بسیاری از زبان‌ها در حال حاضر در چنگال همسان‌سازی هستند، تاکید کرد که یکی از این زبان‌ها کوردی است. دلبهار گفت: «۲۱ فوریه به عنوان روز جهانی زبان مادری جشن گرفته می‌شود. برابری همه زبانها اعلام شد. اما متأسفانه وضعیت و آینده بسیاری از زبان‌ها هنوز نامشخص است. در معرض انحلال، جذب و انقراض هستند. امروزه زبان‌هایی مانند سریانی، لازی، بوسنیایی، همشینی، چرکسی، ارمنی، رومانیایی و عربی در آناتولی وجود دارد. یکی از زبان‌های دیگری که در خطر انقراض است، زبان کوردی است که ده‌ها میلیون کورد به آن صحبت می‌کنند. باید به خوبی دانست که زبان کوردی قدیمی‌ترین و غنی‌ترین زبان بشریت است.»

" کوردها باید برای آزادی زبان خود متحد شوند"

دلبهار با تاکید بر اینکه زبان کوردی موجودیت، هویت و بنیان کوردها است، گفت: «زبان کوردی روح، ذهن و جسم کوردها است. زبان کوردی پشتوانه وحدت ملت کورد است. بدون زبان، کورد و کوردستان وجود ندارد. کورد و کوردستان یکی هستند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد. یکی بدون دیگری نمی‌تواند وجود داشته باشد. آزادی زبان کوردی نیز آزادی کورد و کوردستان است. این مبارزه آزادی‌خواهانه ۵۰ ساله مردم کورد این حقیقت را نشان داده و یادآوری کرده است. کوردها به مبارزه خود برای حفاظت، احیا و توسعه زبان خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر، امروزه قدرت‌های حاکم همچنان در تلاش هستند تا با استفاده از روش‌ها و ابزارهای مدرن، زبان کوردی را احاطه و محدود کنند. اما باید به خوبی دانست که زبان کوردی و مبارزه برای آن یک مسئله استراتژیک و خط قرمز برای ما کوردها است. زبان کوردی همان حقوق اساسی را دارد که انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، عربی، فارسی، ترکی و تمامی زبان‌های دیگر دارند. این یک واقعیت غیر قابل انکار است. بنابراین؛ میلیون‌ها کورد و همه جنبش‌ها، احزاب، نهادها، سازمان‌ها و محافل کوردی باید برای آزادی زبان خود متحد شوند.»

درخواست‌ها

دلبهار با بيان اينكه تا زمان پذيرش زبان كردی به عنوان زبان رسمی به مبارزات خود ادامه خواهند داد، خواسته‌های خود را به شرح زير برشمرد:

ما زبان کوردی را در هر زمینه‌ای می‌خواهیم و برای آن مبارزه می‌کنیم. و این مبارزه از این پس ادامه خواهد داشت.

*البته خواسته‌ها و اهداف ما از زبان کوردی بسیار روشن و ملموس است:

*زبان کوردی باید جایگاه رسمی و بین‌المللی داشته باشد.

*باید به طور رسمی توسط قانون اساسی و قوانین بین‌المللی پذیرفته شود.

* زبان کوردی باید زبان آموزشی باشد.

*زبان کوردی باید در مکان‌هایی مانند مجلس، فرمانداری، شهرداری، دادگاه و بیمارستان استفاده شود.

*موسسه زبان کوردی باید به طور رسمی توسط نمایندگان مردم کورد تاسیس و راه‌اندازی شود.

*اگر برای زبان ترکی فرصت وجود دارد، برای زبان کوردی هم باید فرصت‌هایی وجود داشته باشد.

پس از بیانیه، جمعیت به جلوی ساختمان مرکز تحقیقات فرهنگ و هنر زبان (ARSİSA) رفتند و با شعارهایی به راهپیمایی خود پایان دادند.