رنگین ارومیه, عضو شورای رهبری «اتحاد زنان شرق کردستان YJRK» گفت:«در ایران برای حل مسایل اجتماعی و جنسیتی باید انقلاب دموکراتیک صورت گیرد».
رنگین ارومیه, عضو شورای رهبری اتحاد زنان شرق کردستان (YJRK) در مورد سیستم ایران و مبارزات حزبشان تحلیلاتی به انجام رساند. رنگین ارومیه گفت در ایران مبارزات زندان بیوقفه ادامه داشته است. وی گفت:«اگر اندیشهای ایدئولوژیک وجود نداشته باشد, تمامی زحمات هم به هدر خواهند رفت».
رنگین ارومیه, در مورد مسئله زن در ایران و نوع برخورد برای چارهیابی سازمانی برای آن مسئله گفت که در ایران پیشتر هم مبارزات زنان پیشبرده یافته و هماکنون هم ادامه دارد. وی گفت:«هم در زمان قاجارها و هم در دوران رضاشاه و محمد رضا شاه پهلوی و هم پس از انقلاب ایران در سال 1357 مبارزات زنان ادامه داشته اشت. اما تاکنون زنان نتوانستهاند به سازمانی منسجم خاص خود دست یابند. مسئله زنان مدام تحت تأثیر مشکلات عمومی و ملی به حاشیه رانده شده است. هر اندازه مبارزهای پیشبرد داده شود, اگر اندیشهای ایدئولوژیک وجود نداشته باشد, تمامی زحمات به هدر خواهند رفت. زنان با معضلات عدیده اجتماعی دستو پنجه نرم کرده و مبارزه کردند, اما بطور جد و خاص به مسئله خود زنان نپرداختند. هیچگاه بنیانی ایدئولوژیک خاص خود را طرحریزی نکردهاند.
صدها زن در زندانها بسر میبرند
رنگین ارومیه در ادامه میافزاید:«در ایران تمامی مکانیسمهای دولتی تحت حاکمیت یک مرکز دینی اداره میشود. تمامی نهادها و مکانیسمها در ید حاکمیت مردان قرار دارد. اگر کمی به بروز برخی مناقشات اجازه دهند, مسلما مشکلات و تنشهای عدیدهای به میان میآیند. نقطه ضعف اساسی نظام کنونی ایران دین, زنان و جوانان هستند. لذا با توسل به دینگرایی خاص خود اجازه بروز هیچ گونه مباحثی را نمیدهد. هماکنون صدها زن بخاطر اندیشههای سیاسیشان در زندانها بسر می برند. سازماندهی شدن زنان و کسب نیرو و قدرت به این معنی است که قرار داشتن نیمی از جامعه در مبارزه است. هرچند زنان به موفقیتهایی دست یافته و تواناییهای زیادی کسب کردهاند اما میزان جای گرفتن زنان در عرصههای اداری و بروکراسی مدیریتی جامعه, تنها 5 درصد است. در عرصه حقوقی تنها میتواند بعنوان معاون قاضی انتخاب شود. در ارتش هم تنها میتواند بعنوان یک پزشک انتخاب شود. گاهی در حکم یک اهرم بعنوان پلیس اخلاقی وظایفی به آن محول میشود. درواقع وظایفی به زنان در ایران محول میشود که کرامت انسانی آنها را نابود میکند».
ترویج فحشا
رنگین ارومیه ضمن اشاره به مسئله فحشا در ایران , گفت:«فحشا افزایش یافته. زنان در امور تجاری و مافیایی مورد سوءاستفاده قرار میگیردند. با گرفتار ساختن زنان با استفاده از پدیده ازدواج, زنان را گرفتار و محتاج سیستم حاکم میسازند. با این کار از ترقی و تعالی زنان ممانعت می کنند. زنان را محکوم به ازدواج میکنند. اردوغان همیشه در ترکیه میگوید, هر زوج باید سه فرزند داشته باشد, همان توصیه را احمدینژاد هم در ایران هماکنون برای خانوادهها دارد. اینگونه, فرصتی برای زنان جهت فعالیت در امورات دیگر جامعه باقی نمیماند. مدام برچسب ضعیفه بر زنان میزنند. این امر زنان را تا لبه پرتگاه سوق میدهد. سنگسار و مجازات ناعادلانه زنان هم نتیجه همان قوانین است.
ما میتوانیم این سیستم قدرتمدارانه را تغییر دهیم
رنگین ارومیه در ادامه سخنان خود میگوید:«در وضعیت کنونی , دولت ایران در تنگنا قرار گرفته است. میتوان سیستم موجود را تغییر داد. در جریان بهار خلقها, کردها هم بهاری خاص خود دارند. در ایران برای حل مسایل اجتماعی و جنسیتی تنها یک راه وجود دارد, آن هم انقلاب دموکراتیک است. فراخوان ما زنان کرد و ایران این است که زنان فعالانهتر و بیشتر به مبارزات ما بپیوندند. ما میتوانیم سیستم را مجبور به تغییر و تحول کنیم.»
8 سال عمر مبارزاتی اتحاد زنان شرق کردستان
رنگین ارومیه در مورد مبارزات و فعالیتهای «اتحاد زنان شرق کردستان» در ایران که در سال 2004 تأسیس شد, گفت:«از سال 1997 تا سال 2004 هرچند مبارزات زنان در جریان بود, اما مرحلهای بینابینی به میان آمد. در این مرحله, زنان شرق کردستان به تداوم و ابراز موجودیت خود در چارچوب و بستر مبارزات هر چهار بخش کردستان و جنبش آزادیخواهی , پرداخت. در سال 2004 با تأسیس «اتحاد زنان شرق کردستان» و ایران زنان شرق کردستان و ایران وارد مرحلهای مبارزاتی شدند که طی آن به مبارزهای مشترک دست یابند. جنبش ما زنان , با این ادعای ایدئولوژیم بود که ظهور کرد».
رنگین همچنین افزود که سه نقطه اساسی وجود دارد که مبارزات آزادیخواهانه زنان را ضمانت میکند:«1ـ ایدئولوژیای مستقل. 2ـ سازمانی مستقل. 3ـ خطمشی دفاع مشروع , سه نقطه و اصل اساسی است که موجب تداوم و پیروزی مبارزات زنان میشود. در سال 2010 «نیروی زنان شرق کردستان» بعنوان شاخه نظامی زنان شرق کردستان و ایران سازماندهی شد. در ایران بزرگترین مشکل این است که «زنان چگونه میتوانند به یک سرباز مبدل شوند و یا سازمانی نظامی خاص خود داشته باشند». نظامی ایران مدام در تلاش جهت ممانعت از شکل گیری چنین سازمانی خاص زنان است».
مواضع ایدئولوژیک ما بسیار متفاوت است
رنگین ارومیه در پایان سخنان خود یادآور شد که جنبششان 8 سال از دوران مبارزات خود را پشت سر نهاده و به سطحی از سازماندهی رسیده. وی گفت:«ما در عرصههای سیاسی, فرهنگ و رسانهای فعالیتهایمان را ترویج میبخشیم. بیش از همه, مواضع ایدئولوژیک مان ما را از دیگر سازمانهای زنان متفاوت میسازد. زنان مبارزنی از قبیل ژیان سوروج, روناهی وان, زیلان ارومیه و دهها شهید دیگر مواضع ایدئولوژیک را را پیشبرد و ارتقاء دادند. آن رفقا در جریان مقاومتها به شهادت رسیدند. مسلما نوع حیاتی آزاد هم در جریان مبارزات و مواضع شیرین علمهولی زادن گرفت. رفیق شیرین به نظامی و سیستم حاکم ایران نشان داد که دیگر بردگی زنان قابل تحمل نیست. هدف ما این است که مبارزات خود را به دیگر زنان ایران هم بشناسانیم. ما از ایدئولوژیای نوین برخورداریم که میتواند تمامی مشکلات و مسایل جامعه را چارهیابی کند. ما خواستار تغییر جامعه جنسیتپرست هستیم».