روکن: زیلان بزرگترین پاسخ به کانسپت تخریب است

زِرین روکن عضو شورای اجرایی ک‌ژک با گرامیداشت یاد و خاطره شهید زیلان که در ۳۰ ژوئن ۱۹۹۶ در درسیم عملیات فدایی انجام داد، گفت: «زیلان بزرگترین پاسخ به کانسپت تخریب، انکار، توطئه و جنگ نسل‌کشی است.»

شهید زیلان

زِرین روکن، عضو شورای اجرایی جامعه زنان کوردستان (ک‌ژک) در مورد اهمیت عملیات ایثارگرانه زیلان (زینب کیناجی) که در ۳۰ ژوئن ۱۹۹۶ در درسیم به شهادت رسید، ارزیابی کرد.

روکن سخنان خود را با گرامیداشت یاد و خاطره شهید زیلان به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد شهادت وی آغاز کرد و گفت: «زینب کیناجی به عنوان دختر سرکش آزاد مَلَتی که فلسفه آزادی رهبر آپو را به قوی‌ترین و شایسته‌ترین وجه درک کرده است؛ در برابر سیاست‌های نسل‌کشی در ۳۰ ژوئن ۱۹۹۶ عملیاتی فدائیانه در درسیم انجام داد. این عملیات او به نام و خط‌مشی رستاخیز در تاریخ مبارزات زنان کورد تبدیل شد.

رفیق زیلان با عملیات خود تبدیل به مانیفست الهه آزادی و نام زندگی آزاد شد. فرمانده پیشاهنگ، رفیق زیلان با عملیات خود در برابر توطئه علیه رهبر آپو در سال ۱۹۹۶ موضع فرایند و دوران را مشخص کرد. امروز نمایندگان خط زیلان در همه جا در کوه‌ها تحت رهبری یژا استار می‌جنگند. کسانی هستند که در هر نقطه کوردستان دست به عملیات می‌زنند و در زندان‌ها مقاومت می‌کنند. کسی است که به عنوان شخصیت سازنده خط مدرنیته دموکراتیک در عرصه‌های اجتماعی پیشگام بزرگی شد. عشق او به زندگی آزاد است که رفیق زیلان را به چنین عملیاتی سوق داد. فقط کسانی که عاشق زندگی آزاد هستند می‌توانند صاحب چنین عملیات بزرگی شوند. با عشق و محبت به گریلاهای آزادی که امروزه قهرمانانه در امتداد این خط در چهار بخش کوردستان می‌جنگند، درود می‌فرستم.

زیلان توانست با عملیات جسورانه خود به اشتیاق و موضع زنان برای آزادی تبدیل شود. امروز این خط به هزاران فرمانده زیلانی تبدیل شده است. رفیق زیلان نام دیدار عالی در خط رهبری است. گام برداشتن در امتداد خط‌مشی فرمانده بزرگ زیلان موضع همه زنانی است که قلبشان برای آزادی می‌تپد و کسانی که بر آزادی پافشاری می‌کنند. امروز که با ژن، ژیان، آزادی به سوی انقلاب زنان می‌رویم، جانشینی فرمانده بزرگ رفیق زیلان بودن، که سقف پیشاهنگی ما را به اوج می‌رساند، و تحقق ساختن مدینه فاضله آزادی‌اش، نیازمند مشارکتی بزرگ است. ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زیلان پَپوله که در همین تاریخ در روژهلات کوردستان به شهادت رسید می‌توان موارد زیر را نیز بیان کرد. کسی است که در روژهلات به یک موضع مبارزه بزرگ تبدیل شد. کسی است که با انقلاب ژن، ژیان، آزادی تبدیل به یک پیشگام شد.

رهبری امید خلق‌ها و زنان برای آزادی است

زِرین روکن، عضو شورای اجرایی ک‌ژک با اشاره به کارزاری که برای آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان انجام شده است، گفت: «ملاک موفقیت و اساسی‌ترین وظیفه ما در مبارزات آزادی برای رهبر آپو این است که با مشارکت زیلان‌آسا در وظایف فرآیند و دوران‌مان موفق باشیم. موضع اصلی ما بسیج‌شدن برای آزادی رهبر آپو در همه جا، در هر مکان و بدون هیچ مانعی است. امروزه هزاران زیلان، روژهات، اردال، آخین موش، بِریتان چیا در زاپ، آواشین، متینا و بهدینان وجود دارد. از این رو آنها در امتداد خط و موضع فداکاری‌شان به فرماندهان بزرگ آزادی ما مبدل شدند. هزاران تن از رفقای فدائی ما مانند اِریش، آندوک، دوغا، زنار، اَیلَم، روکن، سارا، اردال و روژهات با انجام عملیات بزرگ به عنوان پیروان این میراث متعالی به جا مانده از زیلان، سماها و گولان‌ها موفق شدند به فرماندهان موفقیت و پیروزی ما تبدیل شوند.

زیلان بزرگترین پاسخ به کانسپت تخریب، انکار، توطئه و جنگ نسل‌کشی است. امروز با کارزار آزادی، ما با توسعه مبارزه خود برای شکستن انزوا علیه رهبر آپو، رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ را فرو خواهیم ریخت. رهبر آپو دلیل زندگی زنان کورد و مردم کورد است. وقت آن است که به نحوی بیان کنیم که وجود و آزادی رهبرمان با هستی و آزادی مردم و زنان و جوانان با نگرش و موضعی که در مبارزات آزادی‌خواهانه علیه قدرت‌های سلطه‌گر خواهیم داشت، عجین شده است. امروز می‌توانیم با موضع‌گیری فعال در برابر حملات قدرت‌های مسلط در همه جا و با گسترش کارزار، آزادی جسمانی رهبر آپو را تضمین کنیم. ما می‌توانیم با ایجاد یک جبهه ضد سرمایه‌داری در همه جا بر اساس مبارزه و راهبردهای مشترک همه جانبه در این مبارزه برای آزادی به موفقیت برسیم.

رهبری ما امید آزادی برای مردم و زنان است. اوست که این امید را هر روز و هر لحظه زنده نگه می‌دارد. این چیزی است که امید را افزایش می‌دهد. در حقیقت رهبر آپو، شخصیت زیلان حقیقتی است که توانسته به الهه آزادی تبدیل شود. الهه زیلان با عملیات ایثارگرانه خود به بهترین وجه واقعیت و فلسفه آزادی را پذیرفت و به خط‌مشی صحیح رفاقت با رهبر آپو مبدل شد. در ۶ می ۱۹۹۶ سوء قصدی به رهبر آپو صورت گرفت. در پاسخ به این امر عملیات بزرگ رفیق زیلان صورت گرفت که زیباترین بیان سطحی است که مبارزات آزادی زنان و پیوند رهبری و زن به آن رسیده است. فرمانده زیلان در مقابل حمله به رهبری درمانده و ساکت نماند و با وجود اینکه یک سال بود در صفوف گریلا قرار داشت، تبحر تاکتیکی بسیار خلاقانه‌ای از خود نشان داد و ضربه بزرگی به دشمن وارد کرد که دشمن را شوکه کرد.»

زیلان فرهنگ الهه را در کوردستان احیا کرد

روکن با تاکید بر اینکه شهید زیلان فرهنگ الهه را در کوردستان احیا کرد، سخنان خود را با این جملات به پایان رساند: «زیلان نیز بیان بازیابی ریشه‌های تاریخی زنان است. فریاد و موضع ایشان این بود که هیچ کس نمی‌تواند به رهبر ما حمله کند که ما را ما ساخت و طعم آزادی را به ما داد. دولت‌های فاشیستی نمی‌توانند ما را بترسانند و همانطور که نمی‌توانند ما را بترسانند، نمی‌توانند مانع بازسازی زندگی ما شوند. فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ که امروز این ذهنیت را دارد، شکست خواهد خورد. مردم و زنان پیروز خواهند شد. موضع زیلان یک خط بود، به همگان نشان داد که حقیقت رهبری و مبارزه آزادی زنان در کوردستان چه فرصت تاریخی است.

قادر ساخت تا به عزم برای زندگی و مبارزه در واقعیت الهه زیلان دست یابد. امروز بسیج برای آزادی رهبر آپو در هر عرصه و همه جا نیازمند مشارکتی زیلان‌آسا است. زیلان گفت: ادعای زندگی من بسیار بزرگ است، می‌خواهم زندگی معنادار و عملیاتی والا داشته باشم. و جانشین زیلان بودن به معنای عملی کردن او در زندگی است. ما آزادی جسمانی رهبر آپو را با اتخاذ این موضع مبارزاتی، خط ملت دموکراتیک، اراده آزاد، خوددفاعی و هویت خودسازمانده زنان تضمین خواهیم کرد و با پیش‌روی به سوی انقلاب ژن، ژیان، آزادی، مبارزه خود را قوی‌تر خواهیم کرد.»