روسای مشترک حزب مناطق دمکراتیک: اوجالان تنها راهکار برای حل مسئله کورد است

صالحه آیدنیز و کسکین بایندر، روسای مشترک حزب مناطق دمکراتیک اعلام کردند که هیچ نیرویی نمی‌تواند خلق کورد را گام در مسیر آزادی قرار داده است، متوقف کند.

حزب مناطق دمکراتیک ششمین کنگره عادی خود را در مرکز فرهنگی ناظم حکمت با شعار «با جامعه سازماندهی شده پیش به سوی حیات آزاد» برگزار کرد. روسای مشترک، مدیران و نمایندگان احزاب و سازمانهای KCD, HDK, TJA, HDP, SODAP, SYKP, TÎP، احزاب متشکل در ائتلاف کوردستانی، وکلای دفتر حقوقی سده و سازمان‌های جامعه مدنی در ششمین کنگره عادی حزب مناطق دمکراتیک حضور پیدا کردند. بعد از تشکیل هیات جلسه، پیام سیاستمداران زندانی قرائت شده و مهمانان کنگره سخنرانی کردند.

بعد از قرائت پیام سیاستمداران زندانی و سخنرانی مهمانان، روسای مشترک حزب مناطق دمکراتیک، صالحه ایدینز و کسکین بایندر خطاب به حاضران سخنرانی کردند. هر دو رئیس مشترک پیش از آغاز سخنرانی به مشارکت کنندگان درود فرستاده و به حاظران در کنگره خوش آمد گفتند. کسکین بایندر به زبان کوردی و صالحه آیدنیر به زبان ترکی با حاضران سخن گفتند.

کسکین بایندر ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان در این گنگره اعلام نمود که خلقمان سالیان درازی است که در سرزمین کهن خود مبارزه برای دست‌یابی به آزادی و حزب خود را ادامه می‌دهد، به همه در نهایت احترام درود می‌فرستم، نمایندگی حزب مناطق دمکراتیک، برای ما افتخار بزرگی است. حزبمان بر اساس زمینه‌های یکصد ساله خود، با مبارزه بدون وقفه همراه با رنجها و هزینه‌های بیشمار، تا کنون حرکت خود را ادامه داده است، و این حرکت را تا روز آزادی ادامه خواهد داد.

خلق گرانقدارمان، کورد در هر جای جهان که باشد، سالیان درازی است که برای دست‌یابی به حقوق اساسی خود هزینه‌های بسیاری را با مبارزات گسترده تقدیم کرده است. و هر اندازه که رهبران رژیمها و حاکمیتها تغییر هم پیدا کرده باشند، ویژگیهای اساسی آنها تغییر پیدا نکرده و این ویژگی هم دشمنی با کورد بوده است. این نیروها نه تنها زبان و فرهنگ کورد را انکار کرده‌اند، بلکه خاک، آب و حیات آنها را هم تسخیر کرده و خواسته‌اند که موجودیت کورد را از میان بردارند. خطر نابودی موجودیت خلق کورد همچنان از میان نرفته است و دلیل اصلی این تهدید، شکاف در مبارزه کوردهاست. ما به عنوان حزب مناطق دمکراتیک مبارزه مشترک ملی را در هر چهار بخش کوردستان حفظ کرده و اعلام می‌کنیم که آماده هستیم که در این باره، مسئولیت و نقشمان را ایفا کنیم.

کسکین بایندر در بخش دیگری از سخنرانی خود اظهار داشت: اگر خلق کورد در میان خود اتحاد ملی خود را ایجاد نکند، این تهدید و مسائل و مشکلات در همه جای کوردستان ادامه پیدا کرده و مسئله کورد در نهایت حل نخواهد شد. اتحادی که ما به عنوان حزب مناطق دمکراتیک خواهان ایجاد آن هستیم بر اساس خط مشی ملت دمکراتیک است.

نخستین قدم در ایجاد ملت دمکراتیک، برگزاری کنگره ملی هر چهار بخش کوردستان است. دیگر نباید کنگره ملی کوردستان به تعویق بیفتد. به عنوان حزب مناطق دمکراتیک ما به تمام نمایندگان سیاسی و نمایندگان کوردستان اعلام می‌کنیم که اماده هستیم مسئولیت و نقش تاریخیمان را در برگزاری کنگره ملی کوردستان بر عهده بگیریم.

بایندر در بخش دیگری از سخنرانی خود اظهار داشت سیاستهای جنگ‌طلبانه، انکار و نابودی که امروز کوردستان با آن روبرو شده است، از تفکر ملت-دولت و اشغالگری اشغالگران و انکار نیروهای تمرکز‌گرا سرچشمه گرفته است. در طول تاریخ، تمام منابع کوردستان به اشغال درآمده‌اند، با انکار، سرکوب و فشار و استثمارگری دشمنان خلق کورد، تلاش کرده‌اند که کورد را از میان بردارند. کوردستان امروز به طرق گوناگون و جدید در حال مستعمره شدن است. ویرانی حسن کیف که دارای تاریخ ۱۲ هزار ساله است، از میان برداشتن و نابودی فرهنگ باستانی سور امد، ایجاد سدهای بزرگ و پایگاههای نظامی بر جغرافیای ما، جنگ ویژه علیه زنان و جوانان، از میان برداشتن سیستماتیک آرامستان‌ها و مزارهای ما، در نتیجه سیاستهای اشغالگری است. به همین دلیل است که مبارزه ما علیه کلنیالیسم و نیروهای خیانت، مبنای خط مشی و حرکت ما را تشکیل می‌دهد.

به رسمیت شناختن موقعیت سیاسی خلق کورد

هوالان گرانقدر، بزرگترین بعد مسئله کورد، مسئله موقعیت سیاسی خلق کورد است. صدها سال است که هم نیروهای حافظ وضع موجود در منطقه و هم نیروهای هژمونیک در سطح جهانی، با هم کوردستان را تقسیم کرده و موقعیت سیاسی آن را گرفته‌اند. از باکور تا روژهلات، از باشور تا روژآوا کوردها برخودان عظیمی را از خود نشان داده‌اند. بزرگترین مطالبه کوردها این است که در سرزمین خودشان، در کوردستان با زبان و فرهنگ خود، خودشان مدیریت خود را در دست داشته و زندگی شرافتمندانه‌ای را در پیش بگیرند. این خواست کورد از طریق قانون اساسی عادلانه و دیپلماتیک امکان‌پذیر می‌شود. ما بار دیگر اعلام می‌کنیم که مسئله کورد، بدون تعیین موقعیت سیاسی برای خلق کورد حل نمی‌شود. غیر از یک قانون اساسی دمکراتیک که موقعیت کوردها را به رسمیت بشناسد، هیچگونه تضمینی برای راه حل وجود ندارد.

کسکین بایندر در بخش دیگری از سخنرانی خود در ششمین کنگره عادی حزب مناطق دمکراتیک اظهار داشت که ما به عنوان حزب مناطق دمکراتیک به خوبی می‌دانیم که در این جغرافیا می‌توانیم مدل خودمدیریتی دمکراتیک خلق‌ها را مبنا قرار داده و مشارکت دمکراتیک ایجاد شود. ما به عنوان حزب مناطق دمکراتیک برای دست‌یابی به راه حل سیاسی برای مسئله کورد بر خودمدیریتی دمکراتیک تاکید می‌کنیم. حکومت ا.ک.پ چندین سال است که با سیاستهای نصب گماشتگان خود بر شهرداری‌ها اراده خلق کورد را هدف قرار داده است. فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ با دستگیری نمایندگان و شهرداران مشترک کورد، به نقض قوانین خودمدیریتی مناطق دست می‌زند که در قوانین اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است.

زبان کوردی یکی از محورهای دیگر سخنرانی کسکین بایندر بود. وی در این سخنرانی اظهار داشت که زبان کوردی یکی از زبانهای بسیار کهن منطقه خاورمیانه بوده و نزدیک به یکصد سال است که ممنوع شده است. و حکومت آ.ک.پ امروزه آخرین نماینده این سیاست به شمار می‌رود. رهبران آ.ک.پ/م.ه.پ از یک سو زبان کوردی را در کانال رسمی خود به عنوان ابزار تبلیغاتی دشمنی علیه کورد مورد استفاده قرار می‌دهند، و از طرف دیگر درس انتخابی زبان کوردی را به عنوان هدیه به خلق کورد نشان می‌دهند. آموزش به زبان مادری بزرگترین خواست کورد به شمار می‌رود. ما به عنوان حزب مناطق دمکراتیک خواهان دست‌یابی به حق آموزش به زبان مادری و آزادی زبان در تمام عرصه‌های زندگی هستیم. برای کسب حق ازادی زبان ما این مبارزه را از هر زمان دیگر بیشتر گسترش خواهیم داد.

راه سوم

کسکین بایندر در بخش دیگری از سخنرانی خود اظهار داشت: هوالان گرانقدر، هم اکنون مشاهده می‌شود که بر خلق‌های ترکیه و کوردستان دو خط مشی ملی‌گرایی افراطی و تمرکز گرایانه تحمیل می‌شود. هر دو خط حاکم بر اساس ستم و انکار خلق کورد ایجاد شده‌اند. خلقه‌های ما مجبور به انتخاب یکی از این دو خط نیستند. زیرا هر دو سیاست در واقعیت یکی هستند. حزب مناطق دمکراتیک در مقابل این دو خط مشی سیاسی نیروی دفاعی خود را ایجاد کرده است و این نیرو راه سوم است. راه سوم، یک ائتلاف انتخاباتی نیست. خط استراتژیکی است که تاکتیکی نیست. راه سوم نگرش زندگی است که بر پارادایم دمکراتیک، اکولوژیک و آزادی زن تاکید می‌کند. فقط یک تصور سیاسی نیست، بلکه همزمان خطی است که می‌خواهد اراده ایجاد حیات جدید، اقتصاد و اگولوژی جدید را تاسیس کند. کورد و نیروهای دمکراتیک در عرصه سیاسی ترکیه با استراتژی راه سوم پیشاهنگی حیات جدیدی را برعهده دارند.

ما از نیروی بزرگی برخوردار هستیم. ما از این نیرو برای حل تمام مشکلات سیاسی و خصوصا حل مسئله کورد استفاده می‌کنیم. خلق کورد غیر از پیروزی بزرگ آزادی و دمکراسی از هیچ سیاست دیگری حمایت نمی‌کند.

خلق گرانقدرمان: امروز در ترکیه دفاع از سیاست دمکراتیک مسئولیت مهم و تاریخی به شمار می‌رود. امروز دفاع و حفظ سیاستهای دمکراتیک در واقع به معنای دفاع از جامعه است. تنها حزبی که از هر دو رژیم سیاسی ملی‌گرای افراطی و نژادپرست و متمرکز، دوری کرده و تلاش می‌کند راه سوم را ایجاد کند حزب دمکراتیک خلق‌هاست. تنها حزبی که علیه جنگ، استثمار، تبعیض و نژادپرستی و فاشیسم است، حزب دمکراتیک خلق‌هاست. به همین دلیل دفاع از حزب دمکراتیک خلق‌ها به معنای دفاع از جامعه است. ما به عنوان حزب مناطق دمکراتیک، از تفکر حزب دمکراتیک خلق‌ها دفاع کرده و در مقابل تهدیدات از این حزب دفاع می‌کنیم.