رویترز از احتمال ارسال صدها موشک به روسیه توسط ایران خبر داد

خبرگزاری رویترز در گزارشی که به اظهارات دو مقام اطلاعاتی اروپا اختصاص داده بود نوشت: «ایران به زودی صدها موشک بالستیک به روسیه تحویل خواهد داد.»

به گزارش رویترز که به بر اظهارات دو مقام اطلاعاتی اروپایی طی گفتگویی اتکا کرده می‌گوید که گمان می‌رود نمایندگان وزارت دفاع روسیه در ١٣ دسامبر در تهران با مقامات ایرانی قراردادی برای موشک‌های بالستیک فتح-٣٦٠ و ابابیل، یکی دیگر از سامانه‌های موشکی بالستیک ساخت جمهوری اسلامی، امضا کرده باشند.

بنا به این گزارش این دو منبع، چارچوب زمانی دقیقی اعلام نکرده اما گفته‌اند که تحویل موشک‌ها به روسیه به زودی انجام خواهد شد. آن‌ها با استناد به منابع اطلاعاتی محرمانه متعدد، عقیده دارند که پرسنل روسی به ایران سفر کرده‌اند تا نحوه کار با سامانه دفاعی فتح-٣٦٠ که موشک‌هایی با کلاهک ١٥٠ کیلوگرمی و حداکثر برد ١٢٠ کیلومتر پرتاب می‌کند را بیاموزند. به گفته یکی از این مقامات، پس از آموزش، «تنها مرحله بعدی ممکن»، تحویل واقعی موشک‌ها به روسیه خواهد بود.

در ادامه گزارش به گفتگوی سومین منبع اطلاعاتی از یک آژانس اروپایی دیگر با رویترز اشاره شده که می‌گوید بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که وی نیز اطلاعاتی مبنی بر اینکه روسیه سربازانی را برای یادگیری استفاده از سامانه‌های موشکی بالستیک ایران به این کشور اعزام کرده، دریافت کرده است. او چنین آموزش هایی را "تمرین استاندارد" جهت به کار گرفتن تسلیحات ایرانی ارائه شده به روسیه می‌داند.

در بخش دیگر گزارش نیز با نقل از یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با همین خبرگزاری گفته است فروش موشک و پهپاد از سوی تهران به مسکو را تایید کرده اما میگوید که ایران موشک‌های فتح-٣٦٠ را به روسیه ارائه نکرده است. به گفته وی "هیچ منع قانونی برای تهران جهت فروش چنین تسلیحاتی به روسیه وجود ندارد.»

این مقام با بیان اینکه ایران سلاحی به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین نفروخته است، گفت: «ایران و روسیه در حال خرید متقابل قطعات و تجهیزات نظامی هستند. نحوه استفاده هر کشور از این تجهیزات، کاملاً به تصمیم خود آن کشور بستگی دارد.»

مسکو موشک‌های بالستیک خود را دارد اما به گفته یک کارشناس نظامی، عرضه فتح-٣٦٠ می‌تواند به روسیه اجازه دهد تا از زرادخانه خود برای اهدافی فراتر از خط مقدم و از کلاهک‌های ایرانی برای اهداف نزدیکتر، استفاده کند.