تصویر

روزنامه‌نگار یلدیز: گلستان تارا پیشاهنگ حقیقت بود

زنار یلدیز با بیان اینکه حمله به خبرنگاران با هدف پنهان کردن حقیقت صورت گرفته است، در توصیف گلستان تارا گفت: «او پیشاهنگ حقیقت، جویای افشای حقیقت و رساندن آن به مردم بود.»

زنار یلدیز گفت: «اگر می‌خواهیم یاد و خاطره رفقایمان گلستان و هیرو را زنده نگه داریم و در رکاب آنها قدم برداریم، باید پیرو حقیقت باشیم. ما به عنوان کارکنان و زحمتکشان مطبوعات آزاد، باید باری را که رفیق گلستان بر دوش ما گذاشته است، برعهده گرفته و انجام دهیم.»

ارتش اشغالگر ترکیه در تاریخ ۲۳ اوت در منطقه سیدصادق از توابع استان سلیمانیه در باشور کوردستان حمله هوایی انجام داد و خودروی خبرنگاران را هدف قرار داد. در این حمله خبرنگاران زن کورد گلستان تارا و هیرو بهاالدین شهید و ۶ خبرنگار مجروح شدند. با زنار یلدیز روزنامه‌نگار در مورد مبارزات گلستان تارا و حملات به مطبوعات آزاد صحبت کردیم.

او یک رفیق مصمم بود که مبارزه را گسترش داد

زنار یلدیز با بیان اینکه در سال ۲۰۰۳ با خبرنگار شهید گلستان تارا آشنا شده‌اند، گفت: «سال‌های ۲۰۰۳ سال‌های سختی از نظر مبارزه بود. عملیات جدیدی علیه مبارزات آزادی کوردستان آغاز شد. روند انحلال مبارزه آزادی در حال انجام بود. همچنین دوره‌ای بود که تمرکزات درونی صورت می‌گرفت. در آن زمان فداکاری رفیق گلستان در مبارزات آزادی توجه مرا جلب کرد. علیرغم همه گرایش‌ها و بحث‌های انحلال‌طلبانه، موضعی داشت که در اصول کوتاه نمی‌آمد و از آن دفاع می‌کرد. پایبندی او به رهبری و آزادی در روزهای سخت، داشتن موضع قوی او را به همراه داشت. او این موضعش را به خودش محدود نمی‌کرد. بیان او، توضیح او، عزم او برای انتشار و مبارزه او مثال‌زدنی بود.

«او یک زحمتکش ارزشمند بود»

در آخرین دیدار ما، او در مورد حملات به منطقه صحبت کرد. او بیشتر در رابطه با این که چگونه می‌توانیم در برابر این گرایش‌ها عمل کنیم بحث می‌کرد. فراتر از اینکه بگوید این حملات ما را به عقب می‌کشاند، در برابر این حملات چه باید انجام دهیم، درباره اینکه چگونه می‌توانیم فعال‌تر باشیم، چگونه می‌توانیم کارهای مطبوعاتی بیشتری انجام دهیم و چگونه می‌توانیم حقیقت را منتقل کنیم، به ویژه در باشور کوردستان که در آنجا بود، چگونه می‌توانیم حقیقت را برای مردم آشکار کنیم، بحث کردیم. رفیق گلستان به این معنا، جوینده حقیقت، جویای افشای حقیقت و رساندن آن به مردم بود. او از زحمتکشان ارزشمند مطبوعات آزاد است.»

«او شخصیتی مردمی داشت»

یلدیز با بیان اینکه ارتباط شهید گلستان با مردم بسیار قوی بود، گفت: «گفتگوی بسیار خوبی با جامعه داشت. او سعی می‌کرد درد مردم را تقسیم کند و مردم را درک کند. علاقه زیادی به تجربیات مردم داشت. از این حیث ویژگی‌های مردمی‌اش برجسته و در اولویت قرار داشت. او رفیقی خونگرم و دوست‌داشتنی بود.»

با هدف قرار دادن مطبوعات آزاد می‌خواهند حقیقت را سیاه کنند

زنار یلدیز با اشاره به اینکه مطبوعات آزاد بار دیگر در شخص شهید گلستان تارا هدف قرار گرفت، ادامه داد: «علاوه بر رفیق ما گلستان که در درد مردم شریک بود، آن را تجربه می‌کرد و به مردم منعکس می‌نمود، در پس هدف قرار دادن رفیق هیرو که در سنین جوانی حقیقت را دنبال کرد و برای افشای حقیقت تلاش نمود، معانی عمیقی وجود دارد. دستگیری سلیمان احمد، یورش غیرقانونی و تبهکارانه‌ای به تلویزیون مدیا هابر و استرک تی وی، هدف قرار دادن تلویزیون چرا و رادیوی چرا اِف‌اِم... اولین کاری که دولت ترکیه برای جلوگیری از انعکاس حقیقت در فرآیندهایی که مبارزه آزادی را هدف قرار می‌دهد انجام داد، هدف قرار دادن مطبوعات آزاد می‌باشد. به عنوان مثال، در سال جاری، در دوره‌ای که دولت ترکیه به طور گسترده از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کرد و تلاش می‌کرد خسارات خود را در باشور کوردستان پنهان کند، حملاتی به تلویزیون مدیا هابر و تلویزیون استرک صورت گرفت. حمله به رفقا گلستان و هیرو ادامه حملات علیه مطبوعات آزاد است. تنها تفاوت این حمله این است که پس از امضای توافقنامه امنیتی توسط ترکیه، دولت عراق و پ‌دک در ۱۵ اوت صورت گرفت. این حمله نتیجه توافق است. اولین اظهارات دولت ترکیه پس از حمله این بود که حمله با اطلاع دولت عراق صورت گرفته است. تا آنجا که ما از تصاویر منتشر شده پس از حمله متوجه شدیم، اطلاعات توسط پ‌دک ارائه شده است. برخی تصاویر فاش شد. فیلمی از یک خودرو در حال فیلمبرداری از لحظه بمباران درست در پشت خودروی مورد اصابت در مطبوعات منعکس شد. این یک علامت سوال در ذهن ایجاد می‌کند که آیا این خودرو بر اساس اطلاعات محلی هدف قرار گرفته است یا خیر. واحدهای امنیتی سیلمانیه باید این مسائل را آشکار کنند. چون وضعیت جرم وجود دارد. این حمله حمله‌ای نیست که در یک محیط نظامی رخ داده باشد، منطقه‌ای نیست که درگیری رخ دهد، هدف مورد اصابت یک هدف نظامی نیست. هدف قرار دادن پرسنل مطبوعاتی به سبک ترور نشان می‌دهد که این حمله توسط دولت ترکیه سازماندهی شده، پ‌دک اطلاعاتی ارائه کرده و دولت عراق نیز آن را تایید کرده است. با توجه به قانون، هدف قرار دادن کارکنان مطبوعات در شرایط درگیری خلاف قانون است. باید دانست که این توافق در آینده منجر به جنایت خواهد شد.

«ما باید پیرو حقیقت باشیم»

وظیفه اصلی ما به عنوان یک مطبوعات آزاد، تبیین این واقعیت برای توده‌ها، به ویژه مردم باشور کوردستان است. حمله به رفقا گلستان و هیرو با هدف سرپوش گذاشتن بر این حقیقت صورت گرفت. از این حیث، اگر بخواهیم یاد رفقایمان گلستان و هیرو را زنده نگه داریم و در رکاب آنها قدم برداریم، باید پیرو حقیقت باشیم. ما به عنوان کارکنان و زحمتکشان مطبوعات آزاد، باید باری را که رفیق گلستان بر دوش ما گذاشته است، برعهده گرفته و انجام دهیم.»