رئیس مشترک انجمن حقوق بشر به دولت فراخوان داد

رئیس مشترک انجمن حقوق بشر با بیان اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بازیگر بسیار مهمی در حل مسئله کورد است گفت: «ما از دولت می‌خواهیم سیاست‌های خصمانه را کنار بگذارد و به سیاست‌هایی که در خدمت صلح اجتماعی است برگردد.»

آزادی برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

حسین کوچوک‌بالابان رئیس مشترک انجمن حقوق بشر (IHD) با یادآوری اینکه عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد یک بازیگر بسیار مهم در حل مسئله کورد است اما بیش از چهار سال است که نمی‌تواند با خانواده و وکلای خود ملاقات کند، گفت که این دیدار باید به عنوان اولین قدم برای بازگشت به سیاست‌هایی باشد که در خدمت صلح اجتماعی هستند.

دادگاه حقوق بشر اروپا حکم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به حبس ابد بدون حق آزادی مشروط را خلاف کنوانسیون اروپایی حقوق بشر دانست. اما با وجود گذشت ۱۰ سال، هیچ اقدامی در خصوص این تصمیم صورت نگرفته است. کمیته وزیران شورای اروپا تصمیم نقض حقوق بشر اروپا را در جلسات خود بین ۱۷ تا ۲۹ سپتامبر بررسی خواهد کرد. ۴۲ ماه است که هیچ اطلاعاتی از وضعیت رهبر اوجالان و سه زندانی دیگر در امرالی دریافت نشده است. حسین کوچوک‌بالابان رئیس مشترک انجمن حقوق بشر در مورد این موضوع با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

دولت ترکیه هیچ اطلاعاتی را به اشتراک نمی‌گذارد

کوچوک‌بالابان یادآور شد شورای حقوق بشر اروپا ۱۰ سال پیش «حکم نقض» را صادر کرده و ۱۰ سال است که این حکم در برابر کمیته وزیران است. این پرونده آخرین بار در دسامبر ۲۰۲۱ بررسی شده است و گفت: «کمیته خاطرنشان کرد که ترکیه باید حق ارزیابی مجدد حکم حبس ابد را پس از مدتی به رسمیت بشناسد و افرادی که به دلایل کیفری به حبس ابد محکوم شده‌اند را آزاد کند؛ او باید مکانیزمی برای این امر ایجاد کند و اقدامات قانونی و کافی برای این امر انجام دهد. همچنین باید اطلاعاتی در مورد تعداد افرادی که در این وضعیت تا سپتامبر ۲۰۲۲ قرار دارند، ارائه دهد. اما تا کنون، ترکیه قانون را تغییر نداده و اطلاعاتی در اختیار کمیته قرار نداده است.»

لابی قوی دولت ترکیه

کوچوک‌بالابان با بیان اینکه انتظار دارد در جلسه سپتامبر نیز تصمیمات مشابهی اتخاذ شود، گفت: «ترکیه هیچ یک از تصمیمات قبلی را اجرا نکرده است. در این جلسه، پرونده‌های کاوالا و دمیرتاش مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در زمینه پرونده کاوالا، در حال حاضر یک روند «نقض» مربوط به ترکیه وجود دارد. این کمیته به ترکیه برای اجرای تصمیم کاوالا فشار می‌آورد و از ترکیه می‌خواهد این تصمیم را اجرا کند. دو کشور شورای اروپا وجود دارد که رویه نقض در آنها جاری است، آذربایجان و ترکیه. به نظر من، کمیته توصیه‌های قبلی خود را در پرونده‌های مهم تا اجرای تصمیم کاوالا تکرار خواهد کرد. قطعاً بخشی از لابی قوی ترکیه در دادگاه وجود دارد. برای مثال سی‌پی‌تی در سفر امسال خود به ترکیه از زندان امرالی بازدید نکرد.»

کوچوک‌بالابان تصریح کرد که برای اجرای «حکم نقض» در ترکیه نیاز به اراده سیاسی و روند صلح وجود دارد.

او یک بازیگر مهم در حل مسئله است

کوچوک‌بالابان با اشاره به اینکه رهبر عبدالله اوجالان بازیگری مهم در حل مسئله کوردی است گفت: «دولت خود اهمیت این نقش حساس را می‌داند. ما به عنوان انجمن حقوق بشر از روز تاسیس خود، از حق صلح و آرامش دفاع کرده‌‌ایم. ما می‌گوییم که مسئله کوردها باید از طریق سیاست‌های مسالمت آمیز حل شود. رهبر عبدالله اوجالان از بازیگران بسیار مهم در حل مسئله کوردستان است اما بیش از ۴ سال است که نمی‌تواند خانواده و وکلایش را ببیند. ما این را به عنوان یک موضوع حقوق بشری و به عنوان انحراف از سیاست‌های صلح‌آمیز می‌بینیم. ما به عنوان انجمن، چندین بار درخواست بازدید از امرالی را به وزارت دادگستری داده‌ایم اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم. ما از دولت می‌خواهیم که فورا این سیاست‌های خصمانه را کنار بگذارند و به سیاست‌هایی که در خدمت صلح اجتماعی هستند بازگردند. به عنوان اولین گام، ما از دولت و وزارت دادگستری می‌خواهیم که به رهبر عبدالله اوجالان اجازه دهند با خانواده و وکلای خود ملاقات کند.»