صالحه آیدَنیز: فشار در زندان‌ها ۱۰ برابر بیشتر از فشار در بیرون است

صالحه آیدنیز از دم پارتی که با زندانیان محبوس در زندان بسته نوع S بُدروم دیدار کرد به وضعیت زندانیان بیمار اشاره کرد. صالحه آیدنیز گفت: «فشار در زندان‌ها ۱۰ برابر بیشتر از فشار در بیرون اعمال می‌شود.»

ملاقات با زندانیان

صالحه آیدنیز معاون حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) و وکیل چنگیزهان کاراشین با زندانیان در زندان بسته نوع S بدروم در موغلا دیدار کردند. صالحه آیدنیز و کاراشین با زندانیان عبدالرحمن یلدیریم، محمدجان اوغوزسوی و قطب‌الدین مَنتَش ملاقات کردند و به مشکلاتی که تجربه کردند گوش دادند. طی مصاحبه‌ها گزارش شد که یکی از بازداشت‌شدگان قضایی به دلیل خشونت جان خود را از دست داده و در نتیجه بسیاری از نگهبانان از کار برکنار شده‌اند.

پس از تجمع در مقابل زندان بیانیه‌ای صادر شد. فولیا اردوغان، عضو هماهنگی زنان منطقه‌ اژه دم پارتی، نَسلی‌شاه چَتین‌کایا، رئیس مشترک استانی دم پارتی موغلا و مدیران منطقه نیز در این بیانیه مطبوعاتی شرکت کردند. صالحه آیدنیز با بیان اینکه در زندان نوع S بدروم نیز مانند همه زندان‌ها نقض حقوق وجود دارد، گفت: «این که همه زندانیان اینجا از خانواده خود دور هستند، یکی از بزرگترین نقض حقوق است، نزدیک‌ترین خانواده در مرسین است. همچنین ماندن در سلول‌های انفرادی مطرح است. تهویه مطبوع، مدت زمان فعالیت‌های اجتماعی نیز کم است. در گذشته شکنجه‌هایی علیه زندانیان وجود داشته است و کسانی که این کار را انجام داده‌اند شناسایی و تحقیقات آغاز شده است.»

صالحه آیدنیز گفت: «فشار در زندان‌ها ۱۰ برابر بیشتر از فشار در بیرون اعمال می‌شود. به همین دلیل به وزارتخانه‌های دادگستری و امور داخلی و نهاد کیفری می‌گوییم؛ زندان‌ها نباید خانه شکنجه و مرگ باشند. زندانیان بیمار در زندان‌ها باید به حقوق سلامتی خود دسترسی داشته باشند. اینجا قطب‌الدین مَنتَش، گوربوز توپچو و چند زندانی بیمار هستند. ما انتظار داریم نهاد پزشک قانونی بی‌طرفانه در مورد این زندانیان گزارش دهد. ما مبارزه خود را در بیرون از زندان ادامه خواهیم داد. از نهادهای مسئول می‌خواهیم به وظایف خود عمل کنند.»